Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 2008; 43(5): 360-361
DOI: 10.1055/s-2008-1079109
Fachwissen: Hygiene
Anästhesiologie
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Krankenhaushygiene – Generalscreening auf Intensivstationen – der Schlüssel zur effektiven MRSA–Prävention?

General screening on ICUs – the key for an effective MRSA prevention?Matthias Trautmann1
  • 1Institut für Krankenhaushygiene, Klinikum Stuttgart
Further Information

Publication History

Publication Date:
08 May 2008 (online)

Zusammenfassung

Die Empfehlungen des Robert–Koch–Instituts für das Screening neu aufgenommener Patienten auf Besiedlung mit methicillinresistenten Staphylococcus–aureus–Stämmen (MRSA) bezogen sich bislang auf bestimmte Risikogruppen wie beispielsweise Patienten aus Altenpflegeheimen. Neuere Daten aus der Literatur zeigen jedoch, dass für die Intensivstationen großer Tertiärversorgungskliniken durchaus auch ein generelles Screening aller neu aufgenommenen Patienten auf MRSA sinnvoll und kosteneffektiv sein kann.

Abstract

The recommendations of the German Robert Koch Institute, concerning microbiological screening of newly admitted hospital patients for MRSA colonization, referred to specific risk groups such as patients admitted from long–term care facilities. New literature data indicate that a general MRSA screening policy of all incoming patients may be a cost–effective measure in intensive care units of large tertiary care hospitals.

Kernaussagen

  • Ein Generalscreening auf Intensivstationen in großen Kliniken senkt die MRSA–Rate (auch im gesamten Krankenhaus).

  • Das Generalscreening auf MRSA hat einen spezifischen Effekt.

  • Das Screening verringert sowohl Kolonisationen als auch invasive Infektionen.

  • Das Generalscreening ist kosteneffektiv.

  • Einschränkung: Aus Deutschland liegt noch keine systematische Studie vor.

Literaturverzeichnis

  • 1 www.p-e-g.de (Resistenzdaten). 
  • 2 Office for National Statistics. . Deaths involving MRSA.  Health Stat Q. 2008;  37 57-62
  • 3 Kobayashi H.. National hospital infection surveillance on methicillin–resistant Staphylococcus aureus.  J Hosp Infect. 2005;  60 172-175
  • 4 Anonymus (Robert–Koch–Institut). . Kommentar zu den "Empfehlungen zur Prävention und Kontrolle von Methicillin–resistenten Staphylococcus–aureus–Stämmen in Krankenhäusern und anderen medizinischen Einrichtungen".  Epidemiol Bulletin. 2004;  46 396
  • 5 Wernitz MH. et al. . Effectiveness of a hospital–wide selective screening programme for methicillin–resistant Staphylococcus aureus (MRSA) carriers at hospital admission to prevent hospital–acquired MRSA infections.  Clin Microbiol Infect. 2005;  11 457-65
  • 6 Gould IM. et al. . Topical antimicrobials in combination with admission screening and barrier precautions to control endemic methicillin–resistant Stapylococcus aureus in an Intensive Care Unit.  Int J Antimicrob Agents. 2007;  29 536-543
  • 7 Huang SS. et al. . Impact of routine intensive care unit surveillance cultures and resultant barrier precautions on hospital–wide methicillin–resistant Staphylococcus aureus bacteremia.  Clin Infect Dis. 2006;  43 971-978
  • 8 Clancy M. et al. . Active screening in high–risk units is an effective and cost–avoidant method to reduce the rate of methicillin–resistant Staphylococcus aureus infection in the Hospital.  Infect Control Hosp Epidemiol. 2006;  27 1009-1017
  • 9 Trautmann M. et al. . Implementation of an intensified infection control program to reduce MRSA transmissions in a German tertiary care hospital.  Am J Infect Control. 2007;  35 643-649

Matthias Trautmann

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