Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2008-1081374
© Hippokrates Verlag in MVS Medizinverlage Stuttgart GmbH & Co. KG
Therapiestrategien bei extremer Adipositas
Treatment strategies in the case of extreme obesityPublication History
Publication Date:
03 September 2008 (online)
Zusammenfassung
Die Beratung und Betreuung extrem adipöser Patienten vor Indikationsstellung zu einem adipositaschirurgischen Eingriff ist eine große Herausforderung für alle Beteiligten. Die nachhaltige Umsetzung einer konservativen Adipositastherapie stellt dabei nur eine der Voraussetzungen für die Indikationsstellung für bariatrische Operationen dar. Wichtig ist die Einbindung der Patienten in ein interdisziplinäres Behandlungs- und Betreuungsteam aus Ernährungsmedizinern, Internisten, Chirurgen, Psychologen und Selbsthilfegruppen. Aufgrund der hohen Morbidität und Exzess-Mortalität extrem adipöser Patienten sind wirksame, strukturierte Therapiekonzepte einschließlich zeitgerechter bariatrischer Interventionen dringend erforderlich.
Summary
Counseling and attending of patients suffering from extreme obesity is a great challenge for all the people involved. This is especially true before making a therapeutically decision in the case of an obesity surgery The lasting implementation of a conservative obesity treatment is only one prerequisite for making a diagnosis for bariatric surgery. The integration of the patient into an interdisciplinary treatment and attendance team of nutritionist, internist, surgeon, psychologist and self-help group is very important. Both high morbidity and excess mortality of extremely obese patients require effective and sustaining treatment strategies, including bariatric surgery.
Schlüsselwörter
Adipositas - bariatrische Chirurgie - Strategie - Lebensstil
Key words
Obesity - bariatric surgery - strategy - lifestyle
Literatur
- 1 Seidell J C. Prevalence and time trends of obesity in Europe. J Endocrinol Invest. 2002; 25 818-822
- 2 Flegal K M, Carroll M D, Ogden C L, Johnson C L. Prevalence and trends in obesity among US adults, 1999–2000. JAMA. 2002; 288 1723-1727
- 3 Sturm R. Increases in clinically severe obesity in the United States, 1986–2000. Arch Intern Med. 2003; 163 2146-2148
-
4
http://www.destatis.de/basis/d/gesu/gesutab8.php
.
- 5 Molarius A, Seidell J C, Sans S. et al . Educational level, relative body weight, and changes in their association over 10 years: an international perspective from the WHO MONICA project. Am J Public Health. 2000; 90 1260-1268
- 6 Bergmann K E, Mensink G B. Körpermaße und Übergewicht. Gesundheitswesen. 1999; 61 (Suppl.) 115-120
- 7 Lean M E, Han T S, Morrison C E. Waist circumference as a measure for indicating need for weight management. BMJ. 1995; 311 158-161
- 8 Dieterle C, Landgraf R. Folgeerkrankungen und Komplikationen der Adipositas. Internist. 2006; 47 141-149
- 9 Schneider B E, Mun E C. Surgical management of morbid obesity. Diabetes Care. 2005; 28 475-480
- 10 Katzmarzyk P T, Janssen I, Ardern C I. Physical inactivity, excess adiposity and premature mortality. Obesity Reviews. 2003; 4 257-290
- 11 Calle E E, Thun M J, Petrelli J M. et al . Body-mass index and mortality in a prospective cohort of U.S. adults. NEJM. 1999; 341 1097-1105
- 12 Adams K F, Schatzkin A, Harris T B. et al . Overweight, obesity, and mortality in a large prospective cohort of persons 50 to 71 years old. NEJM. 2006; 355 763-778
- 13 Allison D B, Fontaine K R, Manson J E. et al . Annual deaths attributable to obesity in the United States. JAMA. 1999; 282 1530-1538
- 14 Jee S H, Sull J W, Park J. et al . Body-mass index and mortality in Korean men and women. NEJM. 2006; 355 779-787
- 15 Christou N V, Sampalis J S, Liberman M. et al . Surgery decreases long-term mortality, morbidity, and health care use in morbidly obese patients. Ann Surg. 2004; 240 416-423
- 16 MacDonald K G, Long S D, Swanson M S. et al . The gastric bypass operation reduces the progression and mortality of non-insulin-dependent diabetes mellitus. J Gastrointest Surg. 1997; 1 213-220
- 17 Fontaine K R, Redden D T, Wang C. et al . Years of life lost due to obesity. JAMA. 2003; 289 187-193
-
18 NIH Publication Number 00 – 4084, The Practical Guide: Identification, Evaluation and Treatment of Overweight and Obesity in Adults, U.S. Department of Health and Human Services, National Institutes of Health, National Heart, Lung, and Blood Institute, October 2000. http://www.nhlbi.nih.gov/guidelines/obesity/prctgd_c.pdf
.
-
19 Evidenzbasierte Leitlinie Prävention und Therapie der Adipositas. Version 2006. http://www.adipositas-gesellschaft.de/leitlinien.php
.
- 20 Pudel V, Westenhöfer J. Fragebogen zum Eßverhalten (FEV). Handanweisung. Göttingen; Hogrefe 1989
- 21 Siewert E, Purucker E. Strukturierte Adipositastherapie. Ernährung & Medizin. 2006; 21 163-173
- 22 Hell E, Miller K. Kriterien zur Selektion von Patienten für bariatrische Eingriffe. Zentralbl Chir. 2002; 127 1035-1037
- 23 Shah M, Simha V, Garg A. Review: long-term impact of bariatric surgery on body weight, comorbidities, and nutritional status. J Clin Endocrinol Metab. 2006; 91 4223-4231
-
24 Evidenzbasierte Leitlinie Chirurgische Therapie der extremen Adipositas. Version 2004. http://www.adipositas-gesellschaft.de/leitlinien.php
.
- 25 Sjöström L, Lindroos A K, Peltonen M. et al . Lifestyle, diabetes, and cardiovascular risk factors 10 years after bariatric surgery. N Engl J Med. 2004; 351 2683-2893
- 26 Potoczna N, Steffen R, Horber F F. Chirurgische Verfahren bei krankhafter Adipositas. Internist. 2006; 47 150-158
- 27 van Hout G. Psychosocial effects of bariatric surgery. Acta Chir Belg. 2005; 105 40-43
- 28 Parkes E. Nutritional management of patients after bariatric surgery. Am J Med Sci. 2006; 331 207-213
- 29 Sjöström L, Narbro K, Sjöström C D. et al . Effects of bariatric surgery on mortality in Swedish obese subjects. N Engl J Med. 2007; 357 741-752
- 30 Adams T D, Gress R E, Smith S C. et al . Long-term mortality after gastric bypass surgery. N Engl J Med. 2007; 357 753-761
Priv.-Doz. Dr. Edmund A. Purucker
Evangelisches und Johanniter Klinikum Niederrhein
Evangelisches Krankenhaus Dinslaken
Klinik für Innere Medizin
Gastroenterologie, Kardiologie und Onkologie
Kreuzstraße 28
46535 Dinslaken
Email: Edmund.Purucker@ejk.de