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DOI: 10.12687/phleb2285-1-2016
Anomaly of the inferior vena cava and lactose malabsorption
Anomalie der Vena cava inferior und LaktosemalabsorptionPublication History
Received:
29 September 2015
Accepted:
20 November 2015
Publication Date:
21 December 2017 (online)
Summary
Patients with anomalies of the inferior vena cava (IVC) are rare, are usually asymptomatic and this developmental anomaly is detected during radiologic evaluation of deep vein thrombosis or incidentally during abdominal radiologic evaluation. We report on time resolved three-dimensional magnetic resonance angiography (4D MRA) in a patient with congenital anomaly of the IVC and nonspecific abdominal complaints. 4D MRA is shown for evaluation and detailed diagnosis in vascular venous anatomy. However, due to continuing bloating and irregular bowel movements we investigated carbohydrate malabsorption and a lactose malabsorption was diagnosed. The nonspecific abdominal complaints in this patient with IVC anomaly were due to lactose malabsorption and were treated successfully with a lactose-free diet.
@Supplementary material online: www.phlebologieonline.de: http://dx.doi.org/10.12687/phleb2285-1-2016
Zusammenfassung
Patienten mit Anomalie der unteren Hohlvene (IVC) sind selten und in der Regel asymptomatisch. Diese Entwicklungsanomalie wird während radiologischer Auswertung der tiefen Beinvenenthrombose oder zufällig bei radiologischer Bildgebung des Abdomens erfasst. Wir berichten über die zeitaufgelöste dreidimensionale Magnetresonanz-Angiographie (MRA 4D) bei einer Patientin mit angeborener Anomalie der IVC und unspezifischen Bauchbeschwerden. 4D MRA ist dargestellt für die Auswertung und detaillierte Diagnose dieser Gefäßvenenanatomie. Aufgrund der anhaltenden Blähungen und dem unregelmäßigen Stuhlgang haben wir Kohlenhydrat-Malabsorptionen untersucht und eine Laktosemalabsorption wurde diagnostiziert. Die unspezifischen Bauchbeschwerden bei diesem Patienten mit IVC-Anomalie waren auf Laktosemalabsorption zurückzuführen und wurden erfolgreich mit einer laktosefreien Diät behandelt.
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References
- 1 Obernosterer A, Aschauer M, Schnedl W, Lipp RW. Anomalies of the inferior vena cava in patients with iliac vein thrombosis. Ann Intern Med 2002; 136: 37-41.
- 2 Kalayci TO, Karasu S, Demir RO. et al. A rare case: Vena cava inferior agenesis with aberrant hepatic vein in an asymptomatic patient. Phlebologie 2014; 43: 194-196.
- 3 Lin J, Zhou KR, Chen ZW. et al. Vena cava 3D contrast-enhanced MR venography: a pictorial review. Cardiovasc Intervent Radiol 2005; 28: 795-805.
- 4 Misselwitz B, Pohl D, Frühauf H. et al. Lactose malabsorption and intolerance: pathogenesis, diagnosis and treatment. United European Gastroenterol J 2013; 01: 151-159.
- 5 Evanchuk DM, Von Gehr A, Zehnder JL. Superficial venous thrombosis associated with congenital absence of the inferior vena cava and previous episode of deep vein thrombosis. Am J Hematol 2007; 83: 250-252.
- 6 Koc Z, Oguzkurt L. Interruption or congenital stenosis of the inferior vena cava: prevalence, imaging, and clinical findings. Europ J Radiol 2007; 62: 257-266.
- 7 Eldefrawy A, Arianayagam M, Kanagarajah P. et al. Anomalies of the inferior vena cava and renal veins and implications for renal surgery. Cent European J Urol 2011; 64: 144-147.
- 8 Bass JE, Redwine MD, Kramer LA. et al. Spectrum of congenital anomalies of the inferior vena cava: cross-sectional imaging findings. RadioGraphics 2000; 20: 639-652.
- 9 Schneider JG, Eynatten MV, Duex M, Nawroth PP. Recurrent deep vein thrombosis caused by congenital interruption of the inferior vena cava and heterozygous factor V Leiden mutation. J Intern Med 2002; 252: 276-280.
- 10 Schnedl WJ, Lipp RW, Wallner-Liebmann SJ. et al. Primary epiploic appendagitis and fructose malabsorption. Eur J Clin Nutr 2014; 68: 1359-1361.