Summary
Objective: To prospectively compare relative axial (internal-external) humero-ulnar rotation in normal and dysplastic canine elbow joints.
Material and methods: Six normal elbows (five dogs) and seven joints (six dogs) with coronoid disease were examined. After implantation of 0.8 mm tantalum beads into humerus and ulna, biplanar x-ray movies of the implanted elbows were taken while dogs were walking on a treadmill. Based on the 2D bead coordinates of the synchronized x-ray movies virtual 3D humero-ulnar animations were calculated. Based on these, relative internal-external humero-ulnar rotation was measured over the first third of stance phase and expressed as maximal rotational amplitude. Amplitudes from three consecutive steps were averaged and groupwise compared using an unpaired t-test.
Results: In normal elbow joints mean axial relative humero-ulnar rotation was 2.9° (SD 1.1). Dysplastic joints showed a significantly greater rotational amplitude (5.3°, SD 2.0; p = 0.0229, 95% confidence interval 0.4–4.4).
Conclusion: Dysplastic elbow joints show greater relative internal-external humero-ulnar rotation compared to normal elbows, which might reflect rotational joint instability.
Clinical relevance: Increased relative internal-external humero-ulnar rotation might alter physiological joint contact and pressure patterns. Future studies are needed to verify if this plays a role in the pathogenesis of medial coronoid disease.
Zusammenfassung
Ziel: Prospektive Untersuchung der relativen humeroulnaren Rotation in gesunden und dysplastischen Ellbogengelenken beim Hund.
Material und Methoden: Sechs Ellbogengelenke von fünf gesunden Hunden und sieben Gelenke von sechs Hunden mit Koronoiderkrankung wurden untersucht. Nach Implantation von 0,8 mm großen Tantalkugeln in Humerus und Ulna wurden biplanare Röntgenvideofilme der markierten Gelenke aufgenommen, während die Hunde auf einem Laufband liefen. Anhand der 2D-Markerkoordinaten in den synchronisierten Röntgensequenzen erfolgte die Berechnung der 3D-Kinematik von Humerus und Ulna. Die relative humeroulnare Rotation wurde für das erste Drittel der Standphase quantifiziert und die maximale Amplitude der internen-externen humero-ulnaren Rotation bestimmt. Drei konsekutive Schritte jedes Gelenks wurden ausgewertet, die Werte gemittelt und gruppenweise mit einem ungepaarten T-Test verglichen.
Ergebnisse: Für gesunde Gelenke ergab sich eine relative humero-ulnare Rotation von 2,9° (Standardabweichung [SD] 1,1). Dysplastische Gelenke wiesen eine signifikant größere Rotationsamplitude auf (5,3°, SD 2,0; p = 0,0229, 95%-Konfidenzinterval 0,4–4,4).
Schlussfolgerung Bei dysplastischen Gelenken besteht im Vergleich zu gesunden Gelenken eine verstärkte humeroulnare Rotation in Form einer vermehrten relativen Exorotation, die Ausdruck einer Gelenkinstabilität sein könnte.
Klinische Relevanz: Die pathologische humeroulnare Rotationsbewegung könnte zu Veränderungen der intraartikulären Kontaktflächen und Kräfte führen. Weitere Studien sind erforderlich, um die Bedeutung dieser Rotation für die Pathogenese der Koronoiderkrankung zu untersuchen.
Keywords
Fluoroscopy - kinematics - kinematography - elbow dysplasia - medial coronoid disease
Schlüsselwörter
Fluoroskopie - Kinematik - Kinematographie - Ellbogendysplasie - Koronoiderkrankung