Nuklearmedizin 2017; 56(03): 69-72
DOI: 10.3413/Nukmed-0874-16-12
Original article
Schattauer GmbH

Extraction of 223Radium by haemodialysis after treatment of metastatic castration-resistant prostate cancer

Extraktion von 223Radium durch Hämodialyse nach Behandlung eines metastasierten kastrationsresistenten Prostatakarzinoms
Oliver Stephan Großer
1   Department of Radiology and Nuclear Medicine, University Hospital Magdeburg, Magdeburg, Germany
,
Heiko Wissel
1   Department of Radiology and Nuclear Medicine, University Hospital Magdeburg, Magdeburg, Germany
,
Thekla Wallbaum
1   Department of Radiology and Nuclear Medicine, University Hospital Magdeburg, Magdeburg, Germany
,
Philipp Genseke
1   Department of Radiology and Nuclear Medicine, University Hospital Magdeburg, Magdeburg, Germany
,
Dennis Kupitz
1   Department of Radiology and Nuclear Medicine, University Hospital Magdeburg, Magdeburg, Germany
,
Jens Ricke
1   Department of Radiology and Nuclear Medicine, University Hospital Magdeburg, Magdeburg, Germany
,
Juri Ruf
2   Department of Nuclear Medicine, Medical Centre – University of Freiburg, Faculty of Medicine, University of Freiburg, Germany
,
Holger Amthauer
1   Department of Radiology and Nuclear Medicine, University Hospital Magdeburg, Magdeburg, Germany
3   Department of Nuclear Medicine, Charité University Hospital Berlin, Berlin, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received: 01 February 2017

accepted in revised form: 21 March 2017

Publication Date:
02 January 2018 (online)

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Summary

Aim: 223Radium-dichloride (223Ra) administration is an upcoming therapeutic option in patients with castration-resistant metastatic prostate cancer (mCRPC), whose renal and faecal excretion of 223Ra has been primarily estimated from data of a phase-I clinical trial in patients with normal renal function. In the rare case of concomitant renal insufficiency requiring haemodialysis (HD), an estimation of the contamination of dialysate would be beneficial. Methods: The excretion of 223Ra and its concentration in the dialysate in a patient with mCRPC and end-stage renal disease was examined for six consecutive treatment cycles. Dialysate samples were measured using a commercial system with NaI-scintillation detector. Results: HD showed a residual activity level in the remaining dialysate. The excreted activity was a median of 46.1 kBq (range = 42.0 83.4 kBq) and 11.2 kBq (range = 8.419.9 kBq) for the first (24 h post injection p.i.) and second HD (96 h p.i.), respectively. The activity concentration decreased significantly from a median of 4.18 kBq/l (range = 2.98-5.14 kBq/l) to 0.85 kBq/l (range=0.69-1.31 kBq/l, p < 0.0001). For all consecutive time points, the activity concentration further decreased significantly (p < 0.0001). The activity concentration of dialysate from HD performed 125.4 h p.i. [95 % confidence interval = 120.5-130.4 h p.i.] reached the threshold for unrestricted waste disposal. Conclusion: The observed extraction of 223Ra by HD exceeded the data determined from the phase-I study. The activity concentration in the dialysate observed for the first HD’s p.i. was above the threshold for unrestricted disposal of radioactive waste in Germany. Therefore, the specific requirement for waste handling has to be followed to fulfil the radiation protection regulations.

Zusammenfassung

Ziel: Die Verabreichung von 223Radium-Dichlo- rid (223Ra) ist eine aufkommende therapeutische Option für Patienten mit einem kastrationsresistenten metastasierten Prostatakarzinom (mCRPC). Die Ausscheidung von 223Ra über Urin und Fäzes wurde ursprünglich aus Daten der Phase-1-Studie für Patienten mit einer normalen Nierenfunktion ermittelt. Im seltenen Fall einer gleichzeitigen Niereninsuffizienz indizierten Hämodialyse (HD) ist die Bestimmung der Kontamination des Dia- lysates angezeigt. Methodik: 223Ra-Extrakti- on und die Konzentration im Dialysat wurde bei einem Patienten mit mCRPC und terminaler Niereninsuffizienz für sechs konsekutive Therapiezyklen untersucht. Dialysatproben wurden mit einem kommerziellen NaI-Szintil- lationsdetektor gemessen. Ergebnisse: Bei der HD zeigte sich eine residuale Aktivität im Dialysat. Die extrahierte Aktivität betrug im Median 46,1 kBq (Spannweite = 42,0 83,4 kBq) und 11,2 kBq (8,4-19,9 kBq) für die erste (24 h post Injektion [p.i.]) und zweiten HD (96 h p.i.). Die zugehörige Aktivitätskonzentration im Dialysat verringerte sich signifikant von im Median 4,18 kBq/l (2,985,14 kBq/l) auf 0,85 kBq/l (0,69-1,31 kBq/l, p < 0,0001). Für die konsekutiven Zeitpunkte verringerte sich die Aktivitätskonzentration weiterhin signifikant (p < 0,0001). Die Aktivitätskonzentration im Dialysat erreichte 125,4 h p.i. (95 °% Konfidenzintervall = 120,5 130,4 h p.i.) die Freigrenze für eine uneingeschränkte Entsorgung der Abfälle. Schlussfolgerung: Die für die HD beobachtete Extraktion von 223Ra übersteigt die Daten der Phase- 1-Studie. Die Aktivitätskonzentration im Dialysat der ersten HDs p.i. lag oberhalb der in Deutschland geltenden Freigrenze für eine uneingeschränkte Entsorgung des radioaktiven Abfalls. Daher sind die spezifischen Anforderungen beim Umgang mit den Reststoffen zu befolgen, um Strahlenschutzvorschriften einzuhalten.