Summary
Aim: The liver is an important reference organ for positron emission tomography/ computed tomography (PET-CT) examination using 18F-fluorodeoxyglucose (18F-FDG). However, 18F-FDG uptake by the liver is affected by many factors. We therefore investigated the effect of hepatic function on 18F-FDG uptake in the liver. Methods: A retrospective analysis of data on the hepatic function and the mean liver standardized up-take value (SUV) of 18F-FDG uptake in the liver during PET-CT examination of 500 (381 males, 119 females, aged 27–71) physical examinees. Results: The mean liver SUV was 1.88 ± 0.20. The correlation coefficient and partial correlation coefficient for age, the levels of conjugated bilirubin, globulin, AST and the mean liver SUV were statistically significant (r’ = 0.119, –0.197, –0.089 and 0.151, all p < 0.05). Multiple linear regression analysis showed that age and the levels of conjugated bilirubin, globulin and aspartate amino-transferase (AST) were independent factors that influenced changes in the mean liver SUV (β = 0.008, –0.025, –0.151 and 0.005, all p < 0.05). The globulin level had the biggest predictive ability (β’ = –0.151, p < 0.05). Conclusions: The uptake of 18F-FDG in the liver was influenced by some liver function indexes. The levels of conjugated bilirubin, globulin and AST were independent factors for predicting changes in the uptake of 18F-FDG in the liver. Liver function test results should be combined with an evaluation of the metabolic activity of the liver.
Zusammenfassung
Ziel: Die Leber ist ein wichtiges Referenzorgan für die Positronen-Emissions-Tomographie/ Computertomographie (PET/CT) unter Einsatz von 18F-Fluorodeoxyglukose (18F-FDG). Die 18F-FDG-Aufnahme in der Leber wird jedoch durch viele Faktoren beeinflusst. Deshalb untersuchten wir die Auswirkung der Leberfunktion auf die 18F-FDG Aufnahme in der Leber. Methoden: Retrospektive Analyse von Daten zur Leberfunktion und zum standardisierten Aufnahmewert (SUV) der 18F-FDGAufnahme in der Leber während einer PET/ CT-Untersuchung an 500 untersuchten Patienten (381 Männer, 119 Frauen, Alter 27–71 J.). Ergebnisse: Der mittlere Leber-SUV lag bei 1,88 ± 0,20. Korrelationskoeffizient und partieller Korrelationskoeffizient für Alter, Serumspiegel von konjugiertem Bilirubin, Globulin, AST und mittleren Leber-SUV waren statistisch signifikant (r’ = 0,119, –0,197, –0,089 und 0,151, alle p < 0,05). Die multiple lineare Regressionsanalyse ergab, dass Alter und Serumspiegel von konjugiertem Bilirubin, Globulin und Aspartat-Aminotransferase (AST) als unabhängige Faktoren Veränderungen im mittleren Leber-SUV beeinflussten (β=0,008, –0,025, –0,151 und 0,005, alle p < 0,05). Der Globulin-Spiegel hatte dabei die größte prognostische Aussagekraft (β’ = –0,151, p < 0,05). Schlussfolgerungen: Die 18F-FDG-Aufnahme in der Leber wurde durch einige Indikatoren der Leberfunktion beeinflusst. Die Serumspiegel von konjugiertem Bilirubin, Globulin und AST waren unabhängige Faktoren für die Vorhersage von Veränderungen der 18F-FDG-Aufnahme in der Leber. Die Leberwerte sollten daher mit einer Beurteilung der metabolischen Leistung der Leber kombiniert werden.
Keywords
Hepatic function - positron emission tomography - computed tomography - deoxyglucose - standard uptake value
Schlüsselwörter
Leberfunktion - Positronen-Emissions-Tomographie - Computertomographie - Desoxyglucose - standardisierter Aufnahmewert (SUV)