Summary
Aim: 67Ga citrate has been used long and successfully to diagnose and stage sarcoidosis.
18F-fluorodeoxyglucose (18F-FDG) has been suggested as a positron emission tomography (PET) tracer for sarcoidosis
imaging. This study aimed to analyze possible advantages of 18F-FDG-PET over 67Ga citrate scintigraphy during the primary assessment of patients with sarcoidosis.
Patients and methods: Twentyfour patients (11 men, 13 women, aged 52 years ±12.4)
with histologically proven sarcoidosis were investigated with 18F-FDG and 67Ga citrate. Equipment included a fullring PET scanner (ECAT EXACT HR+, Siemens/CTI,
Knoxville TN, USA) and a double-headed gamma camera (ECAM, Siemens, Illinois, USA)
for scintigraphy. The mean time difference between the two studies was 6.5 days (range:
5–8 days). Results: There was a significant difference in the detection of pulmonary
and nonpulmonary sarcoidosis lesions between planar 67Ga citrate scans and 18F-FDG-PET images (<0.0021). A total of 64 lesions were detected with 67Ga citrate scans in the thorax and elsewhere with a mean of 2.6 lesions (4%) per patient,
while 85 lesions were found with 18F-FDG-PET, with a mean of 3.5 lesions (4.1%) per patient. There was complete agreement
between 18F-FDG and 67Ga citrate in thoracic manifestations in four (16.6%) patients, and in non-thoracic
manifestations in five (20.8%) patients. The interobserver variability showed a kappa
value of 0.79. Conclusion: 67Ga citrate and 18F-FDG are useful tracers for diagnostic evaluation of thoracic sarcoidosis. 18F-FDG seems to be more suitable for imaging the mediastinum, the bi-hilar lymph nodes,
the posterior regions of the lungs and non-thoracic lesions. Further prospective studies
are needed to clarify the role of both tracers in early diagnosis and staging of sarcoidosis,
and to resolve questions concerning medical treatment and follow-up.
Zusammenfassung
67Ga-Zitrat wird seit Jahren erfolgreich zur Diagnose und zur Stadieneinteilung von
Sarkoidose verwendet. 18F-Fluordeoxyglukose wird auch als Tracer zur Positronenemissionstomographie (PET)
für die Diagnostik der Sarkoidose vorgeschlagen. Ziel dieser Studie ist es, die möglichen
Vorteile von 18F-FDG-PET gegenüber 67Ga-Zitrat-Szintigraphie bei Patienten mit Sarkoidose zu analysieren. Patienten und
Methode: Vierundzwanzig Patienten (11 Männer, 13 Frauen: 52 ±12,4 Jahre) mit histologisch
verifizierter Sarkoidose sind unter Verwendung von 18F-FDG und 67Ga-Zitrat untersucht worden. Die Studie ist an einem dedizierten PET-Scanner (ECAT
EXACT HR+, Siemens/CTI, Knoxville TN, USA) und an einer Doppelkopf Gammakamera (ECAM,
Siemens, Illinois, USA) durchgeführt worden. Das Zeitintervall zwischen beiden Untersuchungen
hat 6,5 Tage (fünf bis acht Tage) betragen. Ergebnisse: Es konnte ein signifikantes
Ergebnis (<0,0021) in der Analyse pulmonaler und extrapulmonaler Läsionen zwischen
planaren 67Ga-Zitrat- und 18F-FDG-Aufnahmen gezeigt werden. Eine komplette übereinstimmung zwischen 18F-FDG und 67Ga-Zitrat bei thorakalen Manifestationen kann bei vier (16,6%) Patienten, bei extrathorakalen
Manifestationen bei fünf (20,8%) Patienten beobachtet werden. Die Interobservervariabilität
beider Untersucher zeigt einen kappa Wert von 0,79. Schlussfolgerung: 67Ga-Zitrat und 18F-FDG sind sensitive Tracer zur diagnostischen Evaluierung von Sarkoidose. 18F-FDG erscheint vorteilhaft in der Diagnostik des Mediastinums, bihilärer Lymphknotengruppen
und pathologisch speichernder Herde der dorsalen Lungenregionen und extrathorakaler
Manifestationen. Weitere prospektive Studien sind jedoch erforderlich, um die Rolle
beider Tracer in der Frühdiagnose und Stadieneinteilung von Sarkoidose zu klären und
die Fragen bezüglich Nachfolgeuntersuchungen unter medikamentöser Behandlung zu lösen.
Keywords
Sarcoidosis - 67 gallium citrate -
18F-FDG
Schlüsselwörter
Sarkoidose - Gallium-67-zitrat -
18F-FDG