Subscribe to RSS
DOI: 10.3413/nukmed-0134
Nuclear-medical irradiation during pregnancy
Risk assessment for the offspringNuklearmedizinische Strahlenexpositionen während der SchwangerschaftRisikoabschätzungen für die LeibesfruchtPublication History
Eingegangen:
12 June 2007
angenommen nach Revision:
07 November 2008
Publication Date:
19 January 2018 (online)
Summary
Aim: To estimate and evaluate the risks for the offspring due to the administration of radiopharmaceuticals to women during the first pregnancy weeks after conception (weeks p.c.). Methods: The in-utero exposition of the embryo due to diagnostic nuclear medicine procedures, for which diagnostic reference levels (DRL) are specified, as well as due to radio iodine therapy (RIT) was determined. To this end, it is assumed that the activity of the diagnostic radiopharmaceuticals administered to the mother corresponds with the DRL and amounts to 600 MBq or 4 GBq 131I for RIT of benign or malignant thyroid disease, respectively. Based on these data, the radiation risk for the offspring was assessed and compared with the spontaneous risks (R0). Results: The dose for the offspring does not exceed 7.8 mSv for the diagnostic procedures considered, resulting in an excess risk for the offspring of less than 0.12% (R0 ~ 25%) to die from cancer during life, of less than 0.07% (R0 ~ 0.2%) to develop cancer up to the age of 15 years, and of less than 0.16% (R0 ~ 2%) for hereditary effects. RIT during the first 8 weeks p.c. results in doses for the offspring of about 100–460 mSv, resulting in an excess risk for malformations of the child of 3.4%–22% (R0 ~6%). Conclusions: The risk of stochastic radiation effects for the offspring due to a diagnostic nuclear medicine procedure of the mother during the first 8 weeks p.c. is – compared with the spontaneous risks – very small; deterministic effects are unlikely. In contrast, deterministic effects for the offspring may occur following RIT. In order to decide on a possibly indicated abortion after RIT, an individual risk assessment is mandatory.
Zusammenfassung
Ziel: Abschätzung und Bewertung der Risiken für das Ungeborene infolge medizinischer Anwendungen von Radiopharmaka bei Frauen während der ersten Schwangerschaftswochen nach Konzeption (SSW p.c.). Methodik: Es wird die In-utero-Exposition des Embryos infolge nuklearmedizinischer Untersuchungen, für die diagnostische Referenzwerte (DRW) festgelegt wurden, sowie infolge Radioiodtherapie (RIT) ermittelt. Dabei wird angenommen, dass die der Mutter applizierte Aktivität des jeweiligen Radiopharmakons dem DRW entspricht und bei der RIT 600 MBq oder 4 GBq 131I bei gut- bzw. bösartigen Schilddrüsenerkrankungen beträgt. Basierend auf diesen Daten werden Risiken für Ungeborene geschätzt und mit den spontanen Risiken (R0) verglichen. Ergebnisse: Für die betrachteten Untersuchungen liegt die Dosis für das Ungeborene unter 7,8 mSv. Daraus resultiert für das Kind ein zusätzliches Risiko von unter 0,12% (R0~25%), im Laufe seines Lebens an einer Krebserkrankung zu sterben, von unter 0,07% (R0~0,2%), bis zum 15. Lebensjahr an Krebs zu erkranken, und von unter 0,16% (R0~2%) für vererbbare Defekte . Bei einer RIT während der ersten 8 SSW p.c. liegt die Embryonaldosis zwischen etwa 100 und 460 mSv. Daraus resultiert für das Kind ein zusätzliches Risiko für Fehlbildungen von 3,4–22% (R0~6%). Schlussfolgerungen: Das Risiko stochastischer Strahlenschäden für Ungeborene infolge einer konventionellen nuklearmedizinischen Untersuchung der Mutter während der ersten 8 SSW p.c. ist im Vergleich zu spontanen Risiken sehr gering; deterministische Schäden sind nicht zu erwarten. Bei der RIT können dagegen deterministische Schäden auftreten. Um über einen Schwangerschaftsabbruch nach RIT entscheiden zu können, ist die individuelle Risikoabschätzung erforderlich.
-
Literatur
- 1 Boice Jr JD, Miller RW. Childhood and adult cancer after intrauterine exposure to ionizing radiation. Teratology 1999; 59: 227-233.
- 2 Boice Jr JD, Tawn EJ, Winther JF. et al. Genetic effects of radiotherapy for childhood cancer. Health Phys 2003; 85: 65-80.
- 3 Bundesamt für Strahlenschutz. Bekanntmachung der diagnostischen Referenzwerte für radiologische und nuklearmedizinische Untersuchungen. Bundesanzeiger 2003; 143: 17503-17504.
- 4 Deutsche Gesellschaft für Medizinische Physik e.V und Deutsche Röntgengesellschaft - Gesellschaft für Medizinische Radiologie e.V Pränatale Strahlenexposition aus medizinischer Indikation. Dosisermittlung, Folgerungen für Arzt und Schwangere. DGMP-Bericht Nr. 7/ 2002
- 5 Deutsches Kinderkrebsregister Hrsg) Jahresbericht 2005. Mainz: IMSD; 2005
- 6 Dietlein M, Dressler J, Eschner W. et al. Verfahrensanweisung zum Radioiodtest Version 3). Nuklearmedizin 2007; 46: 198-202.
- 7 Dietlein M, Dressler J, Eschner W. et al. Verfahrensanweisung zur Radioiodtherapie beim differenzierten Schilddrüsenkarzinom Version 3). Nuklearmedizin 2007; 46: 213-219.
- 8 Dietlein M, Dressler J, Grünwald F. et al. Leitlinie zur Radioiodtherapie bei benignen Schilddrüsenerkrankungen Version 4). Nuklearmedizin 2007; 46: 220-223.
- 9 Doll R, Wakeford R. Risk of childhood cancer from fetal irradiation. Br J Radiol 1997; 70: 130-139.
- 10 International Commission on Radiological Protection. ICRP Publication 60: 1990 Recommendations of the International Commission on Radiological Protection. Oxford: Pergamon Press; 1991
- 11 International Commission on Radiological Protection. ICRP Publication 80: Radiation Dose to Patients from Radiopharmaceuticals, Addendum 2 to ICRP 53. Oxford: Pergamon Press; 1998
- 12 International Commission on Radiological Protection. Radiation Dose to Patients from Radio-pharmaceuticals, Addendum 3 to ICRP 53. Interim Report 2000 www.icrp.org/docs/Add3%20to%20P53.pdf
- 13 International Commission on Radiological Protection. ICRP Publication 84: Pregnancy and Medical Radiation. Oxford: Pergamon Press; 2000
- 14 International Commission on Radiological Protection. ICRP Publication 88: Doses to the Embryo and Fetus from Intakes of Radionuclides by the Mother. Oxford: Pergamon Press; 2001
- 15 International Commission on Radiological Protection. ICRP Publication 90: Biological Effects after Prenatal Irradiation Embryo and Fetus). Oxford: Pergamon Press; 2003
- 16 Jablon S, Kato H. Childhood cancer in relation to prenatal exposure to atomic-bomb radiation. Lancet 1970; 7681: 1000-1003.
- 17 Noßke D, Minkov V, Brix G. Festlegung und Anwendung diagnostischer Referenzwerte für nuklearmedizinische Untersuchungen in Deutschland. Nuklearmedizin 2004; 43: 79-84.
- 18 Preston DL, Cullings H, Suyama A. et al. Solid cancer incidence in atomic bomb survivors exposed in utero or as young children. J Natl Cancer Inst 2008; 100: 428-436.
- 19 Schull WJ. The children of atomic bomb survivors: a synopsis. J Radiol Prot 2003; 23: 369-384.
- 20 Statistisches Bundesamt. Hrsg. Statistisches Jahrbuch 2006 für die Bundesrepublik Deutschland. Reutlingen: SFG Servicecenter; 2006
- 21 Stewart A, Kneale GW. Radiation dose effects in relation to obstetric x-rays and childhood cancers. Lancet 1970; 7658: 1185-1188.
- 22 United Nations Scientific Committee on the Effects of Atomic Radiation. UNSCEAR 1986 Report: Genetic and Somatic Effects of Ionizing Radiation. New York: United Nations; 1986
- 23 United Nations Scientific Committee on the Effects of Atomic Radiation. UNSCEAR 2000 Report: Sources and effects of ionizing radiation. Volume II: Effects. New York: United Nations; 2000
- 24 United Nations Scientific Committee on the Effects of Atomic Radiation. UNSCEAR 2001 Report: Hereditary Effects of Radiation. New York: United Nations; 2001
- 25 Wakeford R, Little MP. Risk coefficients for childhood cancer after intrauterine irradiation: a review. Int J Radiat Biol 2003; 79: 293-309.