Hamostaseologie 2015; 35(01): 77-83
DOI: 10.5482/HAMO-14-08-0036
Review
Schattauer GmbH

Anticoagulation in patients with impaired renal function and with haemodialysis

Anticoagulant effects, efficacy, safety, therapeutic optionsAntikoagulation bei Patienten mit eingeschränkter Nierenfunktion und HämodialyseAntikoagulante Effeke, Wirksamkeit, Sicherheit, therapeutische Optionen
J. Harenberg
1   Clinical Pharmacology, Medical Faculty Mannheim, Ruprecht-Karls University Heidelberg, Mannheim, Germany
,
V. A.-T. Hentschel
2   5th Department of Medicine, Medical Faculty Mannheim, Ruprecht-Karls University Heidelberg, Mannheim, Germany
,
S. Du
1   Clinical Pharmacology, Medical Faculty Mannheim, Ruprecht-Karls University Heidelberg, Mannheim, Germany
,
S. Zolfaghari
1   Clinical Pharmacology, Medical Faculty Mannheim, Ruprecht-Karls University Heidelberg, Mannheim, Germany
,
R. Krämer
3   Inorganic Chemistry Institute, Ruprecht-Karls-University Heidelberg, Germany
,
C. Weiss
4   Department of Biometry and Statistics, Medical Faculty Mannheim, Ruprecht-Karls University Heidelberg, Mannheim, Germany
,
B. K. Krämer
2   5th Department of Medicine, Medical Faculty Mannheim, Ruprecht-Karls University Heidelberg, Mannheim, Germany
,
M. Wehling
1   Clinical Pharmacology, Medical Faculty Mannheim, Ruprecht-Karls University Heidelberg, Mannheim, Germany
› Institutsangaben

The research was supported by a grant of the Dietmar Hopp foundation.
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

received: 27. August 2014

accepted in revised form: 10. November 2014

Publikationsdatum:
28. Dezember 2017 (online)

Preview

Summary

Patients with impaired renal function are exposed to an increased risk for bleeding complications depending on the amount of the anticoagulant eliminated by the kidneys. The elimination of unfractionated heparins, vitamin K antagonists and argatroban is only minimally influenced by a reduced renal function. Low-molecular weight heparins, fondaparinux, danaparoid, hirudins and nonvitamin K antagonist oral anticoagulants (NOAC) cause a variably increased bleeding risk in renal impairment. Dose reductions are recommended for all of these anticoagulants in renal impairment, some are even contraindicated at certain levels of renal impairment. Their benefit over the conventional anticoagulants is preserved if renal dosing is employed. For end-stage renal disease patients specific treatment regimens are required.

Zusammenfassung

Patienten mit einer eingeschränkten Nierenfunktion sind einem erhöhten Blutungsrisiko durch Antikoagulanzien ausgesetzt, das von der Nierenausscheidung des Antikoagulanz abhängt. Die Elimination von unfraktioniertem Heparin, Vitamin-K-Antagonisten und Argatroban wird nur geringfügig von der Nierenfunktion beeinflusst. Niedermolekulare Heparine, Fondaparinux, Danaparoid, Hirudin und Nicht-Vitamin-K-Antagonist orale Antikoagulanzien (NOAK) sind mit einem erhöhten Blutungsrisiko bei abnehmender Nierenfunktion verbunden. Dosisreduktionen sind für alle diese Antikoagulanzien erforderlich in Abhängigkeit von der Nierenfunktion, einige sind bei schwerer Nierenfunktionstörung sogar kontraindiziert. Der Benefit gegenüber konventionellen Antikoagulanzien bleibt bei renaler Dosisanpassung bestehen. Für Hämodialysepatienten liegen spezifische Behandlungsregime vor.