
Summary
Atrial fibrillation is one of the most frequent reasons for therapeutic anticoagulation in everyday practice. Oral vitamin K antagonists such as Marcumar have been state of the art anticoagulants to prevent thrombembolic events in patients with atrial fibrillation and additional risk factors. But these drugs are accompanied by disadvantages such as increased bleeding risk and impaired quality of life caused by interactions with food or other medications as well as frequent controls of INRs.
The new anticoagulants apixaban, rivaroxaban and dabigatran are direct antagonists of coagulation factors (FXa or FIIa) and demonstrate a promising risk/benefit profile in large clinical trials compared with vitamin K antagonists.Their approval for clinical use will open up new therapeutic perspectives for patients with atrial fibrillation and indication for anticoagulation.
Zusammenfassung
In der klinischen Praxis ist Vorhofflimmern eine der häufigsten Indikationen für eine therapeutische Antikoagulation. Orale Vitamin K-Antagonisten wie Marcumar sind zurzeit noch die Standardpräparate, um bei Patienten mit Vorhofflimmern und zusätzlichen thrombembolische Ereignisse zu verhindern. Allerdings sind diese Substanzen mit Nachteilen wie erhöhtem Blutungsrisiko und Einschränkung der Lebensqualität durch Interaktionen mit Nahrungsmitteln und anderen Medikamenten sowie durch häufige Messungen des INR verbunden.
Die neuen Antikoagulanzien Apixaban, Rivaroxaban und Dabigatran wirken direkt gegen Gerinnungsfaktoren (FXa oder FIIa) und zeigen in klinischen Studien ein vielversprechendes Risiko/Nutzen-Profil im Vergleich zu Vitamin-K-Antagonisten. Durch ihre klinische Zulassung eröffnen sich neue therapeutische Perspektiven für Patienten mit Vorhofflimmern und Indikation zur Antikoagulation.
Keywords
New anticoagulants - atrial fibrillation - apixaban - dabigatran - rivaroxaban
Schlüsselwörter
Neue Antikoagulanzien - Vorhofflimmern - Apixaban - Dabigatran - Rivaroxaban