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Orthopädie und Unfallchirurgie up2date 2020; 15(01): 7-12
DOI: 10.1055/a-0818-7774
DOI: 10.1055/a-0818-7774
SOP / Arbeitsablauf
SOP Postoperatives Schmerzmanagement
Further Information
Publication History
Publication Date:
31 January 2020 (online)
Einleitung
Neben einer ethischen und juristischen Verpflichtung zur postoperativen Schmerztherapie bestehen auch medizinische und ökonomische Argumente. Die postoperative Schmerztherapie bildet einen wesentlichen Pfeiler im perioperativen Behandlungsprozess, der über eine Stressreduktion die postoperative Morbidität und über eine bessere Mobilisierbarkeit auch die Behandlungsdauer und Krankenhausverweildauer positiv beeinflussen kann [1].
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Literatur
- 1 American Society of Anesthesiologists Task Force on Acute Pain Management. Practice guidelines for acute pain management in the perioperative setting: an updated report by the American Society of Anesthesiologists Task Force on Acute Pain Management. Anesthesiology 2012; 116: 248-273
- 2 AWMF-S3-Leitlinie „Behandlung akuter perioperativer und posttraumatischer Schmerzen“ (DIVS). Registernr. 001–025. http://www.awmf.org/leitlinien/detail/ll/001-025.html
- 3 Chelly JE, Ghisi D, Fanelli A. Continuous peripheral nerve blocks in acute pain management. Br J Anaesth 2010; 105 Suppl 1: i86-i96
- 4 Chou R, Gordon DB, de Leon-Casasola OA. et al. Management of Postoperative Pain: A Clinical Practice Guideline From the American Pain Society, the American Society of Regional Anesthesia and Pain Medicine, and the American Society of Anesthesiologistsʼ Committee on Regional Anesthesia, Executive Committee, and Administrative Council. J Pain 2016; 17 (02) 131-157
- 5 Gerbershagen HJ, Aduckathil S, van Wijck AJ. et al. Pain intensity on the first day after surgery: a prospective cohort study comparing 179 surgical procedures. Anesthesiology 2013; 118 (04) 934-944
- 6 Maier C, Nestler N, Richter H. et al. The quality of pain management in German hospitals. Dtsch Arztebl Int 2010; 107 (36) 607-614
- 7 Moen V, Dahlgren N, Irestedt L. Severe neurological complications after central neuraxial blockades in Sweden 1990–1999. Anesthesiology 2004; 101 (04) 950-959
- 8 Singelyn FJ, Deyaert M, Joris D. et al. Effects of intravenous patient-controlled analgesia with morphine, continuous epidural analgesia, and continuous three-in-one block on postoperative pain and knee rehabilitation after unilateral total knee arthroplasty. Anesth Analg 1998; 87 (01) 88-92
- 9 Waurick K, Riess H, Van Aken H. et al. S1-Leitlinie Rückenmarksnahe Regionalanästhesien und Thrombembolieprophylaxe/antithrombotische Medikation. 3. überarbeitete Empfehlung der Deutschen Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin. Anaesth Intensivmed 2014; 55: 464-492