Dtsch Med Wochenschr 2021; 146(03): 185-190
DOI: 10.1055/a-1210-8841
Klinischer Fortschritt
Rheumatologie

Axiale Spondyloarthritis (Morbus Bechterew) – Update 2021

Axial spondyloarthritis – Update 2021
Denis Poddubnyy
Charité–Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik für Gastroenterologie, Infektiologie und Rheumatologie, Berlin, und Deutsches Rheumaforschungszentrum, Epidemiologie, Berlin
› Author Affiliations

Was ist neu?

Diagnose der axialen Spondyloarthritis Neue Daten zur Spezifität der aktiven entzündlichen Veränderungen in den Sakroiliakalgelenken wurden generiert. Eine neue MRT-Sequenz für die Verbesserung der Detektion von Erosionen wurde untersucht.

Therapie der axialen Spondyloarthritis TNF und Interleukin-17 (IL-17)-Blocker sind nun für sowohl röntgenologische als auch nichtröntgenologische Formen der axialen Spondyloarthritis zugelassen. Januskinase-Inhibitoren lieferten vielversprechende Ergebnisse in den Phase-II/III-Studien.

Hemmung der strukturellen Progression Neue Daten zur Verlangsamung der strukturellen Progression in der Wirbelsäule unter TNF- und IL-17-Inhibitoren.

Abstract

New data for the diagnosis of axial spondyloarthritis on the specificity of active inflammatory changes in sacroiliac joints were generated recently and are reviewed here. A new magnetic resonance imaging sequence to improve the detection of erosions is discussed. Tumor necrosis factor (TNF) and Interleukin-17 (IL-17) inhibitors are now approved as therapy for both radiographic and non-radiographic forms of axial spondyloarthritis. Janus kinase inhibitors delivered promising results in Phase II/III studies. For the inhibition of structural progression new data are discussed on slowing structural progression in the spine under TNF and IL-17 inhibitors.



Publication History

Article published online:
29 January 2021

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