Zusammenfassung
Die fetale und neonatale Alloimmunthrombozytopenie (FNAIT) wird durch mütterliche
Antikörper hervorgerufen, die gegen ein vom Vater ererbtes Blutgruppenmerkmal an fetalen
Thrombozyten gerichtet sind. Während Teil 1 des Beitrags Ausgabe die Ätiologie, die
Pathogenese und die Diagnostik der FNAIT thematisiert hatte, widmet sich dieser 2.
Teil der Risikostratifizierung und Behandlung [1].
Abstract
Fetal and neonatal alloimmune thrombocytopenia (FNAIT) is a bleeding condition caused
by maternal antibodies against fetal platelet antigens inherited from the father.
The incidence of severe FNAIT (neonatal platelet count < 50 G/l) is 1 in 2500 live
births. Its most severe consequence, intracranial hemorrhage, leading to death or
neurologic disability, occurs in 10 per 100 000 neonates, commonly prior to birth.
This review summarizes the current knowledge on the management of pregnancies at risk,
and prophylaxis in this part no. 2, while the 1st part presented the incidence, pathogenesis
as well as the diagnosis of FNAIT.
Schlüsselwörter
fetale und neonatale Alloimmunthrombozytopenie - FNAIT - neonatale Thrombozytopenie
- nichtinvasive Pränataldiagnostik
Key words
fetal and neonatal alloimmune thrombocytopenia - FNAIT - neonatal thrombocytopenia
- non-invasive prenatal diagnosis