Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/a-1960-1105
Vernachlässigte Differenzierungen: Von relativer und absoluter Risikoreduktion und von Sicherheitsgurten und Impfstoffen
Neglected differentiations: Of relative and absolute risk reduction and of seat belts and vaccinesEs wird oft über eine Wirksamkeit der etablierten COVID-19-Impfstoffe von 70 % und mehr in der Verhinderung schwerer Krankheitsverläufe oder von Todesfällen berichtet. Dagegen steht die Behauptung von Kritikern, die Impfstoffe hätten in den Studien tatsächlich nur eine Wirksamkeit von weniger als 1 Prozent gezeigt und wären folglich kaum von Nutzen. Welche Aussage über die Impfstoffe ist nun richtig? Und woher rühren diese Diskrepanzen?
Abstract
It is often reported that established COVID-19 vaccines have an efficacy of 70 % or more in preventing serious illnesses or deaths. On the other hand, critics claim that the vaccines have actually shown less than 1 % efficacy in studies and are therefore of little use. Which statement is correct? And where do these discrepancies come from?
Schlüsselwörter
Absolute Risikoreduktion - relative Risikoreduktion - Impfstoffe - Sicherheitsgurtanalogie - ImpfpflichtKey words
absolute risk reduction - relative risk reduction - vaccines - seatbelt analogy argument - compulsory vaccinationPublication History
Article published online:
07 February 2023
© 2023. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
-
Literatur
- 1 Freeman ALJ. How to communicate evidence to patients. Drug Ther Bull 2019; 57: 119-124
- 2 Ziegler A. Wie häufig werden absolute und relative Risiken in Studien angegeben? – Absolute und relative Zahlen werden weiterhin mangelhaft berichtet. Dtsch Med Wochenschr 2012; 137: 2250
- 3 Olliaro P, Torreele E, Vaillant M. COVID-19 vaccine efficacy and effectiveness-the elephant (not) in the room. Lancet Microbe 2021; 2: e279-e280
- 4 Brown RB. Outcome Reporting Bias in COVID-19 mRNA Vaccine Clinical Trials. Medicina (Kaunas) 2021; 57: 199
- 5 de Miguel Beriain I. Mandatory vaccination and the “seat belt analogy” argument: a critical analysis in the context of the COVID-19 pandemic. Med Health Care Philos 2022; 25: 219-224
- 6 Stronegger WJ, Berghold A, Seeber GU. Epidemiologische und statistische Interaktionsmodelle und Folgen für die Regressionsanalyse. Soz Präventivmed 1998; 43: 312-321
- 7 Suadoni MT. AstraZeneca covid-19 vaccine is not “overwhelmingly the safest option” in all population groups. Rapid response to: Thromboembolism and the Oxford-AstraZeneca vaccine. BMJ 2021; 373
- 8 Statistik Austria. Sterbetafel 2021 für Österreich (Männer und Frauen). Im Internet (Stand: 16.10.2022): https://www.statistik.at/fileadmin/pages/413/Sterbetafel_2021_fuer_Oesterreich.ods
- 9 Franco-Paredes C. Transmissibility of SARS-CoV-2 among fully vaccinated individuals. Lancet Infect Dis 2022; 22: 16
- 10 Kompaniyets L, Pennington AF, Goodman AB. et al. Underlying Medical Conditions and Severe Illness Among 540,667 Adults Hospitalized With COVID-19, March 2020–March 2021. Prev Chronic Dis 2021; 18: 210123
- 11 Gao M, Piernas C, Astbury NM. et al. Associations between body-mass index and COVID-19 severity in 6·9 million people in England: a prospective, community-based, cohort study. Lancet Diabetes Endocrinol 2021; 9: 350-359
- 12 WHO. Monster Alert. A story how we must act globally to protect ourselves locally from COVID-19. Im Internet (Stand: 16.10.2022): https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/who030_equitabledistribution_seamonsterposter_v1.pdf
- 13 Ioannidis JPA, Axfors C, Contopoulos-Ioannidis DG. Population-level COVID-19 mortality risk for non-elderly individuals overall and for non-elderly individuals without underlying diseases in pandemic epicenters. Environ Res 2020; 188: 109890
- 14 Ioannidis JPA. Reconciling estimates of global spread and infection fatality rates of COVID-19: An overview of systematic evaluations. Eur J Clin Invest 2021; 51: e13554
- 15 Levin AT, Hanage WP, Owusu-Boaitey N. et al. Assessing the age specificity of infection fatality rates for COVID-19: systematic review, meta-analysis, and public policy implications. Eur J Epidemiol 2020; 35: 1123-1138
- 16 Muraskin W. The Global Alliance for Vaccines and Immunization: is it a new model for effective public-private cooperation in international public health?. Am J Public Health 2004; 94: 1922-1925
- 17 Behrendt S, Müller A. Vergisst die WHO über ihren sicherheitsfokussierten Ansatz der COVID-19-Pandemiebekämpfung den Menschenrechtsschutz?. Jusletter 2021; 1-31 Curare, Sanare, Epidemiologie, Naturverständnis, moderne Medizin