Dtsch Med Wochenschr 2024; 149(12): 719-723
DOI: 10.1055/a-2104-6363
Klinischer Fortschritt
Kardiologie

Update zur ESC-Leitlinie Kardioonkologie

Neue Ansätze zur Bewältigung kardiovaskulärer Risiken bei KrebspatientenThe Cardio-Oncology GuidelineA Comprehensive Approach to Managing Cardiovascular Risks in Cancer Patients
Sebastian Welf Romann
1   Klinik für Innere Medizin III - Kardiologie, Angiologie und Pneumologie, UniversitätsKlinikum Heidelberg, Heidelberg, Germany (Ringgold ID: RIN27178)
,
Norbert Frey
1   Klinik für Innere Medizin III - Kardiologie, Angiologie und Pneumologie, UniversitätsKlinikum Heidelberg, Heidelberg, Germany (Ringgold ID: RIN27178)
,
Lorenz Lehmann
1   Klinik für Innere Medizin III - Kardiologie, Angiologie und Pneumologie, UniversitätsKlinikum Heidelberg, Heidelberg, Germany (Ringgold ID: RIN27178)
› Author Affiliations

Was ist neu?

Die kardioonkologische Leitlinie, veröffentlicht in Zusammenarbeit mit der EHA (Europäische Gesellschaft für Hämatologie), der ESTRO (Europäische Gesellschaft für therapeutische Radiologie und Onkologie) und der ESC (Europäische Gesellschaft für Kardiologie), bietet 272 Empfehlungen zur Risikostratifizierung vor Therapiebeginn, zum Monitoring während der Therapie und zur Behandlung therapieassoziierter kardiovaskulärer Nebenwirkungen.

Risikostratifizierung Bei allen onkologischen Patienten soll vor Beginn einer neuen Systemtherapie eine Risiko-Einordnung durchgeführt werden. Anhand dieser staffelt sich die Empfehlung zur weiteren kardiologischen Betreuung während der Chemotherapie.

Individualisierte Strategien In einzelnen Bereichen, bspw. bei Immun-Checkpoint-Inhibitoren oder zur möglichen protektiven Wirkung von Statinen bei Anthrazyklin-Therapie, gibt es neuere Daten, die noch nicht in der Guideline berücksichtigt werden konnten.

Protektion und Behandlung toxischer Nebenwirkungen Generell sollte bei moderater oder schwerer Kardiotoxizität eine Unterbrechung oder ein Abbruch der Therapie erwogen werden. Gegebenenfalls kann die Hinzunahme eines ACE-Blockers, Angiotensin-Rezeptor-Blockers oder eines Betablockers erwogen werden.

Echokardiografische Parameter Die Leitlinie empfiehlt die Parameter LVEF und GLS, doch muss eine Therapieentscheidung, basierend auf dem GLS allein, nach aktueller Datenlage abgelehnt werden.

Praktische Umsetzung Die Leitlinie betont die Bedeutung interdisziplinärer Betreuung zwischen Onkologen und Kardiologen.

Wie geht es weiter in der Kardioonkologie? Eine weitere Individualisierung der kardioonkologischen Therapie ist wünschenswert und sollte das Ziel sein. KI-gestützte Systeme sollten weiterentwickelt und etabliert werden.

Abstract

The emerging field of cardio-oncology addresses the critical need for specialized cardiovascular care in cancer patients, given the overlapping risk factors and potential cardiovascular complications of oncological therapies. In collaboration with the European Hematology Association (EHA), the European Society for Therapeutic Radiology and Oncology (ESTRO), and the European Society of Cardiology (ESC), the first cardio-oncology guideline was developed and published in 2022. This guideline comprises 272 recommendations covering risk stratification before therapy initiation, monitoring during oncological treatment, and the diagnosis and treatment of therapy-associated cardiovascular side effects.

A significant innovation in this guideline is the comprehensive risk stratification approach, which categorizes patients into low, moderate, and high-risk groups based on therapy-specific factors. This allows for tailored cardiovascular care during therapy, with varying frequencies of follow-up examinations depending on the patient's risk level. Notably, the guideline emphasizes the importance of interdisciplinary collaboration between oncologists and cardiologists to optimize patient outcomes.

Overall, the cardio-oncology guideline represents a significant advancement in addressing the complex cardiovascular needs of cancer patients. Its comprehensive recommendations and emphasis on interdisciplinary care underscore the importance of optimizing cardiovascular health throughout the oncological treatment journey.

This review provides an overview of the guidelines and updates on the risk stratification and therapy of patients with immune checkpoint inhibitor-associated myocarditis (ICIM), as well as the role of statins in protecting against anthracycline-associated cardiotoxicity.



Publication History

Article published online:
23 May 2024

© 2024. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 Finke D, Heckmann MB, Wilhelm S. et al. Coronary artery disease, left ventricular function and cardiac biomarkers determine all-cause mortality in cancer patients-a large monocenter cohort study. Clin Res Cardiol 2023; 112 (02) 203-214
  • 2 Romann SW, Finke D, Heckmann MB. et al. Cardiological parameters predict mortality and cardiotoxicity in oncological patients. ESC Heart Fail 2024; 11 (01) 366-377
  • 3 Lyon AR, López-Fernández T, Couch LS. et al. 2022 ESC Guidelines on cardio-oncology developed in collaboration with the European Hematology Association (EHA), the European Society for Therapeutic Radiology and Oncology (ESTRO) and the International Cardio-Oncology Society (IC-OS). Eur Heart J 2022; 43 (41) 4229-4361
  • 4 Lehmann LH, Heckmann MB, Bailly G. et al. Cardiomuscular Biomarkers in the Diagnosis and Prognostication of Immune Checkpoint Inhibitor Myocarditis. Circulation 2023; 148 (06) 473-486
  • 5 Salem JE, Bretagne M, Abbar B. et al. Abatacept/Ruxolitinib and Screening for Concomitant Respiratory Muscle Failure to Mitigate Fatality of Immune-Checkpoint Inhibitor Myocarditis. Cancer Discov 2023; 13 (05) 1100-1115
  • 6 Martel S, Maurer C, Lambertini M. et al. Breast cancer treatment-induced cardiotoxicity. Expert Opin Drug Saf 2017; 16 (09) 1021-1038
  • 7 de Azambuja E, Ponde N, Procter M. et al. A pooled analysis of the cardiac events in the trastuzumab adjuvant trials. Breast Cancer Res Treat 2020; 179 (01) 161-171
  • 8 Iliescu C, Balanescu DV, Donisan T. et al. Safety of Diagnostic and Therapeutic Cardiac Catheterization in Cancer Patients With Acute Coronary Syndrome and Chronic Thrombocytopenia. Am J Cardiol 2018; 122 (09) 1465-1470
  • 9 Iliescu CA, Grines CL, Herrmann J. et al. SCAI Expert consensus statement: Evaluation, management, and special considerations of cardio-oncology patients in the cardiac catheterization laboratory (endorsed by the cardiological society of india, and sociedad Latino Americana de Cardiologia intervencionista). Catheter Cardiovasc Interv 2016; 87 (05) E202-223
  • 10 McDonagh TA, Metra M, Adamo M. et al. 2021 ESC Guidelines for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure. Eur Heart J 2021; 42 (36) 3599-3726
  • 11 Neilan TG, Quinaglia T, Onoue T. et al. Atorvastatin for Anthracycline-Associated Cardiac Dysfunction: The STOP-CA Randomized Clinical Trial. JAMA 2023; 330 (06) 528-536
  • 12 Thavendiranathan P, Houbois C, Marwick TH. et al. Statins to prevent early cardiac dysfunction in cancer patients at increased cardiotoxicity risk receiving anthracyclines. Eur Heart J Cardiovasc Pharmacother 2023; 9 (06) 515-525
  • 13 Agarwal S, Guha A, Krishan S. et al. Statins for Primary Prevention of Anthracycline Chemotherapy-Related Cardiac Dysfunction: A Systematic Review and Meta-analysis of Randomized Controlled Trials. Am J Cardiol 2023; 206: 63-66
  • 14 Negishi T, Thavendiranathan P, Penicka M. et al. Cardioprotection Using Strain-Guided Management of Potentially Cardiotoxic Cancer Therapy: 3-Year Results of the SUCCOUR Trial. JACC Cardiovasc Imaging 2023; 16 (03) 269-278
  • 15 Tilemann LM, Heckmann MB, Katus HA. et al. Cardio-oncology: conflicting priorities of anticancer treatment and cardiovascular outcome. Clin Res Cardiol 2018; 107 (04) 271-280
  • 16 Brown SA, Hamid A, Pederson E. et al. Simplified rules-based tool to facilitate the application of up-to-date management recommendations in cardio-oncology. Cardiooncology 2023; 9 (01) 37
  • 17 Lopez-Fernandez T, Farmakis D, Ameri P. et al. European Society of Cardiology Core Curriculum for cardio-oncology. Eur J Heart Fail 2023;
  • 18 Lancellotti P, Suter TM, Lopez-Fernandez T. et al. Cardio-Oncology Services: rationale, organization, and implementation. Eur Heart J 2019; 40 (22) 1756-1763