Abstract
Aim In this study, it is aimed to analyze the data of children who were
referred to our clinic for pre-participation sports screening.
Methods Data, between September 2017 and December 2021, had been analyzed.
All these subjects had been questioned for their personal and family medical
stories and examined for cardiovascular system findings. Electrocardiography
(ECG) and echocardiography were applied to all of them.
Results 11487 children were consulted to the cardiology clinic for
pre-sports participation screening. The mean age was 12.7±4,57
(7–18 years). 34/11487(0,29%) subjects weren’t
allowed to participate in sports activities at first. In 23 of 34 subjects,
cardiac arrhythmias were established. 15 had Wolff-Parkinson-White (WPW)
syndrome, 3 subjects had ventricular extrasystole, and also ventricular
tachycardia in one of them. Four subjects had long QT syndrome and one had ST
elevation with the pre-diagnosis of coronary artery disease. ECG screening alone
aided in identifying asymptomatic (0.05%) that could have been
potentially at risk for sudden cardiac death.
Conclusion Positive ECG and echocardiography findings involve a very
little ratio.But ECG involves an important tool for screening lethal cardiac
arrhythmias in asymptomatic patients.If ECG or echocardiography couldn’t
be taken, further evaluation should be necessary with symptoms and/or
family history. Keywords: Echocardiography, electrocardiography, pediatric,
screening, sports
Zusammenfassung
Ziel Ziel der vorliegenden Studie war es, die Daten von Kinder
auszuwerten, die an unsere kardiologische Ambulanz zum Screening
vor Teilnahme an sportlichen Aktivitäten überwiesen wurden.
Methoden Zwischen September 2017 und Dezember 2021
erhobene Daten gingen in die Analyse ein. Bei allen Studienteilnehmern
erfolgten die Erhebung der Eigen- und Familienanamnese
sowie eine Untersuchung des Herz-Kreislauf-Systems.
Elektrokardiographie (EKG) und Echokardiographie waren in
allen Fällen Bestandteil der Untersuchung.
Ergebnisse Insgesamt wurden 11 487 Kinder an die kardiologische
Ambulanz zum Screening vor Teilnahme an sportlichen
Aktivitäten überwiesen. Das Durchschnittsalter betrug 12,7 ±
4,57 (7–18) Jahre. Zunächst erhielten 34/11 487(0,29 %) der
Untersuchten keine Erlaubnis zur Teilnahmen an sportlichen Aktivitäten. Bei 23 dieser 34 Kinder wurden Herzrhythmusstörungen
nachgewiesen. In 15 Fällen fand sich ein Wolff-
Parkinson-White (WPW)-Syndrom, in 3 Fällen eine ventrikuläre
Extrasystolie und in einem Fall eine ventrikuläre Tachykardie.
In 4 Fällen bestand ein Long-QT-Syndrom und in einem Fall eine
ST-Hebung bei Vordiagnose einer koronaren Herzkrankheit.
EKG-Screening als alleinige Untersuchung trug zur Erkennung
von asymptomatischen Fällen mit potenziellem Risiko für plötzlichen
Herztod bei.
Schlussfolgerung Der Anteil auffälliger EKG- und Echokardiographie-
Befunde ist äußerst gering. Dennoch stellt das EKG
ein wichtiges Instrument für das Screening auf tödliche Herzrhythmusstörungen
bei asymptomatischen Patienten dar. Falls
ein EKG oder eine Echokardiographie nicht durchgeführt
werden konnten, sollte stets bei Vorliegen von Symptomen
und/oder einer entsprechenden Familienanamnese eine weitere
Abklärung erfolgen.
Key words
echocardiography - electrocardiography - pediatric - screening - sports
Schlüsselwörter
Echokardiographie - Elektrokardiographie - Pädiatrie - Screening - Sport