Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/a-2493-9295
The Impact of Changing Physicians on Compliance with Management of Myopia Progression
Der Einfluss eines Arztwechsels auf die Patienten-Compliance in der Myopieprogressionsbehandlung
Abstract
Background The global incidence of high myopia is increasing, with projections indicating a rise from 3 to 10% of the global population by 2050. Effective treatment options exist to reduce myopia progression, but their success is contingent on patient adherence. This study assesses the impact of changes in treating physicians on adherence to therapy to control myopia progression.
Patients and Methods This retrospective observational study analyzed data from the Myopia Clinic at the University Eye Hospital of Basel from 2020 to 2023. Adherence rates were compared between consultations with and without a change in the treating physician, as well as between resident and senior physicians. Statistical analysis was performed using unpaired t-tests and chi-squared tests.
Results A total of 73 patients, with a mean age of 10.76 years, who had at least three axial length measurements were included. Overall, 84.79% of consultations adhered to the recommended treatment. A significantly higher nonadherence rate of 21.43% was observed in consultations following a change in physician, compared to 6.42% with physician stability (p = 0.0037). Nonadherence was also higher with resident physicians (18.31%) compared to senior physicians (8.70%; p = 0.0310). No significant difference in adherence was found between optical and medical treatment options (p = 0.6293). Age and gender did not significantly influence adherence.
Discussion The study reveals a significant negative impact of physician changes on patient adherence in therapy to control myopia progression control. The findings emphasize the importance of consistent physician care, particularly in avoiding frequent rotations among resident physicians, in order to enhance treatment adherence. While the studyʼs limitations include a small sample size and single-center data, the results suggest that strategies to minimize changes in treating physicians could improve adherence outcomes.
Zusammenfassung
Hintergrund Die weltweite Inzidenz von hoher Myopie nimmt zu und Prognosen zeigen einen Anstieg von 3% auf 10% der Weltbevölkerung bis 2050. Wirksame Behandlungsoptionen zur Reduzierung des Fortschreitens der Myopie existieren, aber ihr Erfolg hängt von der Adhärenz der Patienten ab. Diese Studie untersucht den Einfluss des Wechsels der behandelnden Ärzte auf die Adhärenz der Maßnahmen zur Myopiekontrolle.
Patienten und Methoden Diese retrospektive Beobachtungsstudie analysierte Daten aus der Myopiesprechstunde der Augenklinik des Universitätsspitals Basel von 2020 bis 2023. Die Adhärenzraten wurden zwischen Konsultationen mit und ohne Wechsel des behandelnden Arztes sowie zwischen Assistenzärzten und Oberärzten verglichen. Die statistische Analyse erfolgte mittels ungepaarter t-Tests und Chi-Quadrat-Tests.
Ergebnisse 73 Patienten mit einem Durchschnittsalter von 10,76 Jahren, die mindestens 3 axiale Längenmessungen hatten, wurden eingeschlossen. Insgesamt hielten sich 84,79% der Konsultationen an die empfohlene Behandlung. Es wurde eine signifikant höhere Nichtadhärenzrate von 21,43% bei Konsultationen nach einem Arztwechsel beobachtet, verglichen mit 6,42% bei gleichbleibendem Arzt (p = 0,0037). Die Nichtadhärenz war auch bei Assistenzärzten höher (18,31%) im Vergleich zu Fachärzten (8,70%; p = 0,0310). Es wurde kein signifikanter Unterschied in der Adhärenz zwischen optischen und medizinischen Behandlungsoptionen festgestellt (p = 0,6293). Alter und Geschlecht beeinflussten die Adhärenz nicht signifikant.
Diskussion Die Studie zeigt einen signifikant negativen Einfluss von Arztwechseln auf die Adhärenz der Patienten in der Myopiekontrolltherapie. Die Ergebnisse betonen die Bedeutung einer konstanten ärztlichen Betreuung, insbesondere die Vermeidung häufiger Rotationen unter Assistenzärzten, um die Behandlungsadhärenz zu verbessern. Obwohl die Studie durch eine kleine Stichprobengröße und Daten aus einem einzigen Zentrum limitiert ist, deuten die Ergebnisse darauf hin, dass Strategien zur Minimierung von Arztwechseln die Adhärenzergebnisse verbessern könnten.
Schlüsselwörter
Myopie - Patientenadhärenz - Myopieprogressionsmanagement - Kontinuität der ArztbetreuungPublication History
Received: 21 September 2024
Accepted: 27 November 2024
Article published online:
28 January 2025
© 2025. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Oswald-Hesse-Straße 50, 70469 Stuttgart, Germany
-
References
- 1 Holden BA, Fricke TR, Wilson DA. et al. Global Prevalence of Myopia and High Myopia and Temporal Trends from 2000 through 2050. Ophthalmology 2016; 123: 1036-1042
- 2 Tideman JWL, Snabel MCC, Tedja MS. et al. Association of Axial Length With Risk of Uncorrectable Visual Impairment for Europeans With Myopia. JAMA Ophthalmol 2016; 134: 1355-1363
- 3 Lawrenson JG, Shah R, Huntjens B. et al. Interventions for myopia control in children: a living systematic review and network meta-analysis. Cochrane Database Syst Rev 2023; (02) CD014758
- 4 Van Walraven C, Oake N, Jennings A. et al. The association between continuity of care and outcomes: a systematic and critical review. J Eval Clin Pract 2010; 16: 947-956
- 5 Cabana MD, Jee SH. Does continuity of care improve patient outcomes?. J Fam Pract 2004; 53: 974-980
- 6 Alazri M, Heywood P, Neal RD. et al. Continuity of Care. Sultan Qaboos Univ Med J 2007; 7: 197-206