Zentralbl Chir 2009; 134(3): 209-213
DOI: 10.1055/s-0028-1098779
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© Georg Thieme Verlag Stuttgart ˙ New York

Das Problem der Netzschrumpfung in der laparoskopischen Narbenhernienreparation

The Problem of Mesh Shrinkage in Laparoscopic Incisional Hernia RepairJ. Jonas1
  • 1Klinik für Allgemein-, Gefäß- und Visceralchirurgie, St. Marienkrankenhaus, Frankfurt / Main
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Publication Date:
17 June 2009 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Die Netzschrumpfung gehört zu den nur unzureichend gelösten Problemen der laparoskopischen Narbenhernienreparation. Methodik: Literaturrecherche über die Online-Datenbanken DIMDI und Pubmed mit den Suchbegriffen „ventral hernia, incisional hernia, laparoscopic hernia repair, mesh shrinkage“. Die Schätzung der Oberflächenveränderungen des Abdomens durch die Volumenveränderung durch Gasinsufflation erfolgt am Modell der Halbkugel. Ergebnisse: Elf experimentelle und 3 klinische Studien machen Angaben zur Schrumpfung intraperitoneal platzierter Netze mit unterschiedlichen methodischen Ansätzen. Polypropylennetze weisen eine Schrumpfung von 3,6–25,4 %, PTFE-Netze von 4–51 %, die beschichteten Polypropylen- und Polyesternetze von 6,1–33,6 % auf. Die klinischen Studien bestätigen Schrumpfungsraten von 5–57 %. Die Insufflation des Abdomens in den laparoskopischen Operationsverfahren hat eine erhebliche Oberflächenvergrößerung des Abdomens zur Folge. Bereits eine Volumenvermehrung von 3 l führt zu einer 80 % größeren Oberfläche. Dies übersteigt die größte bisher publizierte Schrumpfungsrate. Schlussfolgerung: Bei der laparoskopischen Hernienreparation muss mit einer erheblichen Schrumpfung der Netze gerechnet werden. Das Ausmessen der erforderlichen Netzgröße muss die Oberflächenvergrößerung des insufflierten Abdomens und die Schrumpfung der Netze berücksichtigen.

Abstract

Introduction: Mesh shrinkage is one of the unsolved problems of laparoscopic hernia repair. Methods: A literature search via the online database DIMDI and Pubmed with the key words “ventral hernia, incisional hernia, laparoscopic hernia repair, mesh shrinkage” was carried out. Surface and volume changes caused by insufflation of the abdomen were estimated with a simplified hemisphere model. Results: Eleven experimental and 3 clinical studies published data referring to shrinkage of intraperitoneally placed meshes. Polypropylene meshes showed shrinkage in the order of 3.6–25.4 %, PTFE meshes 4.0–51.0 %, coated polypropylene and polyester meshes 6.1–33.6 %. Three clinical studies confirmed these data (5–57 %). Since gas insufflation of the abdomen is essential for laparoscopic hernia repair, the volume and surface of the abdominal wall are intraoperatively significantly increased. An additional volume of 3 l increases the abdominal surface by about 80 %. This is more than the published shrinkage rates can compensate. Consequences: The surgeon has to anticipate significant mesh shrinkage in laparoscopic hernia repair. The measurement of the proper mesh dimensions has to consider the changes of volume and surface of the insufflated abdomen and the expected mesh shrinkage.

Literatur

  • 1 Bellon J M, García-Honduvilla N, Rodríguez M et al. Influence of the structure of new generation prostheses on shrinkage after implant in the abdominal wall.  J Biomed Mater Res B Appl Biomater. 2006;  78 340-346
  • 2 Berger D, Beintzle M. Principles of laparoscopic repair of ventral hernias.  Eur Surg. 2006;  38 393-398
  • 3 Bucknall T E, Cox P J, Ellis H. Burst abdomen and incisional hernia: a prospective study of 1 129 major laparotomies.  BMJ. 1982;  284 931-933
  • 4 Burger J WA, Halm J A, Wijsmuller A R et al. Evaluation of new prosthetic meshes for ventral hernia repair.  Surg Endosc. 2006;  20 1320-1325
  • 5 Carbajo M A, Martin del Olmo J C, Blanco J L et al. Laparoscopic approach to incisional hernia.  Surg Endosc. 2003;  17 118-122
  • 6 Carbonell A M, Kercher K W, Matthews B D et al. The laparoscopic repair of suprapubic ventral hernias.  Surg Endosc. 2005;  19 174-177
  • 7 Cassar K, Munro A. Surgical treatment of incisional hernia.  Br J Surg. 2002;  89 534-545
  • 8 Conze J, Krones C J, Schumpelick V et al. Incisional hernia: challenge of re-operations after mesh repair.  Langenbecks Arch Surg. 2007;  392 453-457
  • 9 Eriksen J R, Bech J I, Linnemann D et al. Laparoscopic intraperitoneal mesh fixation with fibrin sealant (Tisseel®) vs. titanium tacks: a randomised controlled experimental study in pigs.  Hernia. 2008;  12 483-491
  • 10 Harrell A C, Novitsky Y W, Peindl R D et al. Prospective evaluation of adhesion formation and shrinkage of intra-abdominal prosthetics in a rabbit model.  Am Surg. 2006;  72 808-813
  • 11 Höer J, Lawong G, Klinge U et al. Einflussfaktoren der Narbenhernienentstehung. Retrospektive Untersuchung an 2 983 laparotomierten Patienten über einen Zeitraum von 10 Jahren.  Chirurg. 2002;  73 474-480
  • 12 Jakob B P, Hogle N J, Durak E et al. Tissue ingrowth and bowel adhesion formation in an animal comparative study: polypropylene versus Proceed versus Parietex Composite.  Surg Endosc. 2007;  21 629-633
  • 13 Johnson E K, Hoyt C H, Dinsmore R C. Abdominal wall hernia repair: a long-term comparison of Sepramesh and Dualmesh in a rabbit hernia model.  Am Surg. 2004;  70 657-661
  • 14 Judge T W, Parker D M, Dinsmore R C. Abdominal wall hernia repair: a comparison of sepramesh and parietex composite mesh in a rabbit hernia model.  J Am Coll Surg. 2007;  204 276-281
  • 15 Koehler R H, Begos D, Berger D et al. Minimal adhesions to ePTFE mesh after laparoscopic ventral incisional hernia repair: reoperative findings in 65 cases.  Zentralbl Chir. 2003;  128 625-630
  • 16 LeBlanc K A. Incisional hernia repair: laparoscopic techniques.  World J Surg. 2005;  29 1073-1079
  • 17 LeBlanc K A. Laparoscopic incisional hernia repair: are transfascial sutures necessary? A review of the literature.  Surg Endosc. 2007;  21 508-513
  • 18 Madan A K, Ternovits C A, Speck K E et al. Laparoscopic lumbar hernia repair.  Am Surg. 2006;  72 318-321
  • 19 McGinty J J, Hogle N J, McCarthy H et al. A comparative study of adhesion formation and abdominal wall ingrowth after laparoscopic ventral hernia repair in a porcine model using multiple types of mesh.  Sure Endosc. 2005;  19 786-790
  • 20 Novitsky Y W, Cobb W S, Kercher K W et al. Laparoscopic ventral hernia repair in obese patients.  Arch Surg. 2006;  141 57-61
  • 21 Pierce R A, Spitler J A, Frisella M M et al. Pooled data analysis of laparoscopic vs. open ventral hernia repair: 14 years of patient data accrural.  Surg Endosc. 2007;  21 378-386
  • 22 Rauth T P, Poulose B K, Nanney L B et al. A comparative analysis of expanded polytetrafluoroethylen and small intestinal submucosa – implications for patch repair in ventral herniorhaphy.  J Surg Res. 2007;  143 43-49
  • 23 Riemenschneider F, Roll S, Friedrich M et al. Medical effectiveness and safety of conventional compared to laparoscopic incisional hernia repair: A systematic review.  Surg Endosc. 2007;  21 2127-2136
  • 24 Rudmik L R, Schiemann C, Dixon E et al. Laparoscopic incisional hernia repair: a review of the literature.  Hernia. 2006;  10 110-119
  • 25 Schug-Pass C, Tamme C, Tannapfel A et al. A lightweight polypropylene mesh (TiMesh) for laparoscopic intraperitoneal repair of abdominal wall hernias: comparison of bio-compatibility with the DualMesh in an experimental study using the porcine model.  Surg Endosc. 2006;  20 402-409
  • 26 Van Sickle K R, Baghai M, Mattar S G et al. What happens to the rectus abdominus fascia after laparoscopic ventral hernia repair?.  Hernia. 2005;  9 358-362
  • 27 Vega-Ruiz V, Garcia-Urena M A, Diaz-Godoy A et al. Surveillance of shrinkage of polypropylene mesh used in the repair of ventral hernias.  Cir Esp. 2006;  80 38-42
  • 28 Yahchouchy-Chouillard E, Aura T, Picone O et al. Incisional hernias. Related risk factors.  Digest Surg. 2003;  20 3-9

PD Dr. med. J. Jonas

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