Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0029-1220219
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Rekurrierende respiratorische Papillomatose
Indikation für HPV-Vakzination?Recurrent respiratory papillomatosisIndication for HPV vaccination?Publication History
eingereicht: 25.1.2009
akzeptiert: 26.2.2009
Publication Date:
07 April 2009 (online)

Zusammenfassung
Die Rekurrierende Respiratorische Papillomatose (RRP) ist eine seltene Erkrankung, die Kinder, aber auch Erwachsene betrifft. Sie ist charakterisiert durch Proliferation benigner Plattenepithel-Papillome innerhalb des Aerodigestiv-Traktes mit dem Larynx als Prädilektionsstelle. Hervorgerufen wird die RRP durch orale Infektion mit Humanen Papillomviren (HPV) der Typen 6 oder 11. Bei aggressiven Verlaufsformen, die eine Vielzahl von Papillomabtragungen im Abstand von wenigen Monaten oder gar Wochen erfordern, sind bleibende Stimm- und Atemstörungen nahezu unvermeidbar. Um die Rezidivrate bei schwerer Verlaufsform zu senken, werden heute die Immunstimulation mit Interferon alpha oder die lokale Applikation von Cidofovir empfohlen. Auch Mumps-Impfungen und eine photodynamische Therapie werden angewandt.
Der kürzlich entwickelte tetravalente HPV-Impfstoff Gardasil® induziert neutralisierende Antikörper gegen Kapsid-Antigene sowohl der HPV-Typen 16 und 18 (mit Zervix-Karzinom assoziiert) als auch der HPV-Typen 6 und 11 (mit genitalen Condylomata acuminata und Larynxpapillomatose assoziiert). Der Impfstoff hat sich als sicher und hoch immunogen erwiesen und kann genitale Neuinfektionen durch einen der 4 HPV-Typen sowie die dadurch hervorgerufenen epithelialen Läsionen erfolgreich verhindern. Jedoch besitzt der Impfstoff keine Wirksamkeit gegen präexistente genitale Infektionen und Läsionen. Es wird die Hypothese aufgestellt, dass die HPV-Vakzinierung bei RRP durch Verhinderung der Bildung neuer Papillome an neuen Lokalisationen einen positiven therapeutischen Effekt haben könnte. Erste Kasuistiken zur Impfung mit Gardasil® bei juveniler und adulter RRP im Rahmen individueller Heilversuche liegen vor, deren serologische Befunde präsentiert werden. Angesichts des geringen Risikos dieser adjuvanten Behandlung wird die Durchführung einer größeren kontrollierten multizentrischen Studie zur Überprüfung der Hypothese vorgeschlagen.
Summary
Recurrent respiratory papillomatosis (RRP) is a rare disease in children and adults. It is characterized by proliferation of benign squamous cell papillomas within the respiratory-digestive tract, predominantly the larynx. RRP is caused by oral infection with human papilloma virus (HPV) types 6 or 11. In aggressive disease, which within few months or even weeks requires multiple surgical interventions to remove papillomas, residual impairment of voice and breathing is almost inevitable. Nowadays immune stimulation with interferon alpha or topic application of Cidofovir are recommended to lower the recurrence rate in aggressive disease but vaccination against mumps virus and photodynamic therapies has also been administered.
The recently developed tetravalent HPV vaccine Gardasil® induces neutralizing antibodies against capsid antigens of the HPV types 16 and 18, which are associated with cervical cancer, as well as against types 6 and 11, which are associated with condylomata acuminata und respiratory papillomatosis. The vaccine has been shown to be safe and highly immunogenic. It can efficaciously prevent new genital infections by one of the four vaccine types as well as the epithelial lesions induced by them. However, the vaccine had no effect against pre-existing genital infections or lesions. Here we propose the hypothesis that HPV vaccination could have a therapeutic effect in RRP by preventing new papilloma formation at additional sites. First case reports on Gardasil® vaccination in juvenile as well as adult onset RRP have become available and their serological findings are presented here. In view of the low risk of this adjuvant immunotherapy a larger controlled multicentric trial is proposed to verify this hypothesis.
Schlüsselwörter
Rekurrierende respiratorische Papillomatose (RRP) - humane Papillomviren (HPV) - Gardasil®
Keywords
recurrent respiratory papillomatosis (RRP) - human papilloma virus (HPV) - Gardasil®
Literatur
- 1
Chen B B, Zhao K N, Liu X S, Xu Y, Chen X F, Wang X D.
The detection and significance of human papilloma virus 11b
virus like particles and its serum antibody in juvenile larynx papilloma.
Zhonghua Er Bi Yan Hou Ke Za Zhi.
2003;
38
417-420
MissingFormLabel
- 2
Derkay C S, Wiatrak B.
Recurrent respiratory
papillomatosis: a review.
Laryngoscope.
2008;
118
1236-1247
MissingFormLabel
- 3
D’Souza G, Kreimer A R, Viscidi R, Pawlita M, Fakhry C, Koch W M, Westra W H, Gillison M L.
Case-control
study of human papillomavirus and oropharyngeal cancer.
N
Engl J Med.
2007;
356
1944-1956
MissingFormLabel
- 4
Förster G, Boltze C, Seidel J, Pawlita M, Müller A.
Juvenile Larynxpapillomatose – Impfung mit dem polyvalenten
Spaltimpfstoff Gardasil®.
Laryngorhinootologie.
2008;
87
796-799
MissingFormLabel
- 5
Garland S M, Hernandez-Avila M, Wheeler C M. et al .
Quadrivalent vaccine against
human papillomavirus to prevent anogenital diseases.
N Engl
J Med.
2007;
356
1928-1943
MissingFormLabel
- 6
Gerein V, Rastorguev E, Gerein J, Draf W, Schirren J.
Incidence, age at onset, and potential reasons of malignant
transformation in recurrent respiratory papillomatosis patients:
20 years experience.
Otolaryngol Head Neck Surg.
2005;
132
392-394
MissingFormLabel
- 7
Gerein V, Rastorguev E, Gerein J, Jecker P, Pfister H.
Use of interferon-alpha in recurrent respiratory papillomatosis:
20-year follow-up.
Ann Otol Rhinol Laryngol.
2005;
114
463-471
MissingFormLabel
- 8
Gissmann L, Diehl V, Schultz-Coulon H J, zur Hausen H.
Molecular
cloning and characterization of human papilloma virus DNA derived from
a laryngeal papilloma.
J Virol.
1982;
44
393-400
MissingFormLabel
- 9
Maloney E M, Unger E R, Tucker R A, Swan D, Karem K, Todd N W, Reeves W C.
Longitudinal measures of human papillomavirus
6 and 11 viral loads and antibody response in children with recurrent
respiratory papillomatosis.
Arch Otolaryngol Head Neck
Surg.
2006;
132
711-715
MissingFormLabel
- 10
Mounts P, Shah K V, Kashima H.
Viral etiology of juvenile- and adult-onset squamous papilloma
of the larynx.
Proc Natl Acad Sci U S A.
1982;
79
5425-5429
MissingFormLabel
- 11
Neumann K, Pudszuhn A, Welzel C, Bartel-Friedrich S, Passmann M.
Intraläsionale Cidofovir-Injektion bei rezidivierender
Larynxpapillomatose – Erste Ergebnisse.
Laryngorhinootologie.
2003;
82
700-706
MissingFormLabel
- 12
Pashley N R.
Can mumps vaccine induce remission in recurrent respiratory
papilloma?.
Arch Otolaryngol Head Neck Surg.
2002;
128
783-786
MissingFormLabel
- 13
Pudszuhn A, Welzel C, Bloching M, Neumann K.
Intralesional Cidofovir application
in recurrent laryngeal papillomatosis.
Eur Arch Otorhinolaryngol.
2007;
264
63-70
MissingFormLabel
- 14
Reeves W C, Ruparelia S S, Swanson K I, Derkay C S, Marcus A, Unger E R.
National
registry for juvenile-onset recurrent respiratory papillomatosis.
Arch Otolaryngol Head Neck Surg.
2003;
129
976-982
MissingFormLabel
- 15
Ruparelia S, Unger E R, Nisenbaum R, Derkay C S, Reeves W C.
Predictors of remission in juvenile-onset
recurrent respiratory papillomatosis.
Arch Otolaryngol
Head Neck Surg.
2003;
129
1275-1278
MissingFormLabel
- 16
Shikowitz M J, Abramson A L, Steinberg B M. et al .
Clinical trial
of photodynamic therapy with meso-tetra (hydroxyphenyl) chlorin
for respiratory papillomatosis.
Arch Otolaryngol Head
Neck Surg.
2005;
131
99-105
MissingFormLabel
- 17
Stamataki S, Nikolopoulos T P, Korres S, Felekis D, Tzangaroulakis A, Ferekidis E.
Juvenile
recurrent respiratory papillomatosis: still a mystery disease with
difficult management.
Head Neck.
2007;
29
155-162
MissingFormLabel
- 18
Terry R M, Lewis F A, Griffiths S, Wells M, Bird C C.
Demonstration of human papillomavirus types 6 and 11 in juvenile
laryngeal papillomatosis by in-situ DNA hybridization.
J
Pathol.
1987;
153
245-248
MissingFormLabel
- 19
Silverberg M J, Thorsen P, Lindeberg H, Grant L A, Shah K V.
Condyloma in pregnancy is strongly
predictive of juvenile-onset recurrent respiratory papillomatosis.
Obstet Gynecol.
2003;
101
645-652
MissingFormLabel
- 20
Villa L L, Costa R L, Petta C A. et al .
High sustained efficacy
of a prophylactic quadrivalent human papillomavirus types 6/11/16/18
L1 virus-like particle vaccine through 5 years of follow-up.
Br
J Cancer.
2006;
95
1459-1466
MissingFormLabel
- 21
Villa L L, Ault K A, Giuliano A R. et al .
Immunologic responses following administration
of a vaccine targeting human papillomavirus types 6, 11, 16, and
18.
Vaccine.
2006;
24
5571-5583
MissingFormLabel
- 22
Villa L L, Costa R L, Petta C A. et al .
Prophylactic quadrivalent
human papillomavirus (types 6, 11, 16, and 18) L1 virus-like particle
vaccine in young women: a randomised double-blind placebo-controlled
multicentre phase II efficacy trial.
Lancet Oncol.
2005;
6
271-278
MissingFormLabel
- 23
Waterboer T, Sehr P, Michael K M. et al .
Multiplex Human Papillomavirus Serology
Based on in Situ-Purified Glutathione S-Transferase Fusion Proteins.
Clin Chem.
2005;
51
1845-1853
MissingFormLabel
Dr. med. Michael Pawlita
Abteilung Genomveränderungen und Karzinogenese
(F020), Forschungsschwerpunkt Infektionen und Krebs, Deutsches
Krebsforschungszentrum (DKFZ)
Im Neuenheimer
Feld 280
69120 Heidelberg
Phone: 06221/424-645
Fax: 06221/424-932
Email: M.Pawlita@dkfz.de