Gesundheitswesen 2010; 72(12): e78-e88
DOI: 10.1055/s-0029-1246174
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Patienteninformationen und Kreuzschmerzen (PIK-Studie) – Einfluss von Patienteninformationen auf Wissen und Funktionskapazität von Patienten mit akuten, unkomplizierten Rückenschmerzen

Effect of Written Patient Information on Knowledge and Function of Patients with Acute Uncomplicated Back Pain (PIK Study)B. Bücker1 , 2 , M. Butzlaff2 , J. Isfort2 , N. Koneczny2 , H. C. Vollmar1 , 4 , S. Lange2 , G. Lutz5 , M. A. Rieger1 , 3
  • 1Institut für Allgemeinmedizin und Familienmedizin, Fakultät für Medizin, Universität Witten/Herdecke
  • 2Medizinisches Wissensnetzwerk evidence.de, Fakultät für Medizin, Universität Witten/Herdecke
  • 3Institut für Arbeits- und Sozialmedizin, Eberhard-Karls-Universität und Universitätsklinikum Tübingen
  • 4Fraunhofer-Institut für System- und Innovationsforschung ISI, Karlsruhe
  • 5Gemeinschaftskrankenhaus Herdecke, Abteilung für Psychosomatik
Further Information

Publication History

Publication Date:
03 March 2010 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Frühzeitig wieder aufgenommene Bewegung hat einen günstigen Einfluss auf den Verlauf von akuten, unkomplizierten Rückenschmerzen. Ausführliche, schriftliche Patienteninformationen können das Wissen der Patienten verbessern und zur Aktivierung beitragen. In der PIK-Studie wurde der Effekt einer kurzgefassten, evidenzbasierten Information auf Wissen, Funktion und „Bewegungsangst” untersucht.

Methodik: Randomisiert kontrollierte Studie in 12 hausärztlichen Praxen. Patienten mit akuten, unkomplizierten Rückenschmerzen erhielten entweder eine schriftliche, kurzgefasste Information (Intervention) oder eine Patienteninformation ohne Inhalte zu Rückenschmerzen (Kontrolle). Schriftliche Befragung der Patienten vor Behandlung durch den Hausarzt, nach 1 Woche und nach 3 Monaten. Erhebungsinstrumente: SF-36, FABQ-D, FFbH-R, Wissensfragebogen zu Rückenschmerzen, Fragen zu Nutzung und Nutzen des Faltblatts und zu Verhaltensänderungen.

Ergebnisse: Eingeschlossene Patienten: 174. Rücklaufquote: 74,7% (1 Woche), 67% (3 Monate). Für die Interventionsgruppe ergab sich ein tendenziell besserer Kenntnisstand nach 1 Woche und nach 3 Monaten eine tendenziell bessere Funktionalität. Keine Unterschiede fanden sich bei der Bewegungsangst. Die Patienten der Interventionsgruppe gaben tendenziell häufiger an, sich im Alltag mehr zu bewegen.

Folgerungen: Mit kurzgefassten Informationen konnten in der vorliegenden Studie zwar nur kleine, aber in der Summe möglicherweise wichtige Effekte im Hinblick auf Kenntnisstand, Bewegungsförderung und Funktionsverbesserung erzielt werden.

Abstract

Background: If patients return early in the course of acute, uncomplicated back pain to their normal activities, their symptoms improve more quickly. Written detailed patient information can have a positive effect on knowledge and can increase physical activity. In this study the effect of a short evidence-based back pain leaflet on knowledge, function and patients’ beliefs was investigated.

Methods: A randomised controlled trial was carried out in 12 primary care practices. Patients with acute, uncomplicated back pain received either the back-pain specific information (intervention) or a leaflet without content regarding back pain (control). Participants’ data were inquired before consultation of the general practitioner, as well as 1 week and 3 months later. Outcome measures were SF-36, FABQ-D, FFbH-R, knowledge concerning back pain, frequency of use of the leaflet, usefulness of the information and change of behaviour.

Results: The included patients totaled 174. The response rates were 74.7% (1 week) and 67% (3 months). Patients receiving the intervention leaflet showed better knowledge at 1 week and greater improvement in function scores at 3 months. There was no effect on patients’ beliefs. Patients of the intervention group reported more activity in everyday life.

Conclusion: Short written information may have small, in total possibly positive effects on knowledge, support of activity and function in patients with acute, uncomplicated back pain.

Literatur

  • 1 Raspe H, Kohlmann T. Rückenschmerzen – eine Epidemie unserer Tage?.  Deutsches Ärzteblatt. 1993;  90 2920-2925
  • 2 Deyo RA, Weinstein JN. Low back pain.  N Engl J Med. 2001;  344 363-370
  • 3 Hart LG, Deyo RA, Cherkin DC. Physician office visits for low back pain. Frequency, clinical evaluation, and treatment patterns from a U. S. national survey.  Spine. 1995;  20 11-19
  • 4 Waddell G. An approach to backache.  Br J Hosp Med. 1982;  28 187 190-181 193-184 passim
  • 5 Frymoyer JW. Back pain and sciatica.  N Engl J Med. 1988;  318 291-300
  • 6 Cypress BK. Characteristics of physician visits for back symptoms: a national perspective.  Am J Public Health. 1983;  73 389-395
  • 7 Frymoyer JW, Cats-Baril WL. An overview of the incidences and costs of low back pain.  Orthop Clin North Am. 1991;  22 263-271
  • 8 Schiottz-Christensen B, Nielsen GL, Hansen VK. et al . Long-term prognosis of acute low back pain in patients seen in general practice: a 1-year prospective follow-up study.  Fam Pract. 1999;  16 223-232
  • 9 Lutz GK, Butzlaff M, Schultz-Venrath U. Looking back on back pain: trial and error of diagnoses in the 20th century.  Spine. 2003;  28 1899-1905
  • 10 Volinn E. Between the idea and the reality: research on bed rest for uncomplicated acute low back pain and implications for clinical practice patterns.  Clin J Pain. 1996;  12 166-170
  • 11 Nachemson A. Work for all. For those with low back pain as well.  Clin Orthop. 1983;  77-85
  • 12 Waddell G, Feder G, Lewis M. Systematic reviews of bed rest and advice to stay active for acute low back pain.  Br J Gen Pract. 1997;  47 647-652
  • 13 Koes BW, van den Hoogen HMM. Efficacy of bed rest and orthoses of low back pain. A review of randomized clinical trials.  Eur J Phys Med Rehabil. 1994;  4 86-93
  • 14 Hagen KB, Hilde G, Jamtvedt G. et al . Bed rest for acute low back pain and sciatica.  Cochrane Database Syst Rev. 2002;  2
  • 15 Livesley PJ, Rider MA. Joint replacement and patient education.  Int Orthop. 1993;  17 34-36
  • 16 Gauld VA. Written advice: compliance and recall.  J R Coll Gen Pract. 1981;  31 553-556
  • 17 Kenny T, Wilson RG, Purves IN. et al . A PIL for every ill? Patient information leaflets (PILs): a review of past, present and future use.  Fam Pract. 1998;  15 471-479
  • 18 Roland M, Dixon M. Randomized controlled trial of an educational booklet for patients presenting with back pain in general practice.  J R Coll Gen Pract. 1989;  39 244-246
  • 19 Symonds TL, Burton AK, Tillotson KM. et al . Absence resulting from low back trouble can be reduced by psychosocial intervention at the work place.  Spine. 1995;  20 2738-2745
  • 20 Burton AK, Waddell G, Tillotson KM. et al . Information and advice to patients with back pain can have a positive effect. A randomized controlled trial of a novel educational booklet in primary care.  Spine. 1999;  24 2484-2491
  • 21 Little P, Roberts L, Blowers H. et al . Should we give detailed advice and information booklets to patients with back pain?: a randomized controlled factorial trial of a self- management booklet and doctor advice to take exercise for back pain.  Spine. 2001;  26 2065-2072
  • 22 Roberts L, Little P, Chapman J. et al . The Back Home Trial: General Practitioner-Supported Leaflets May Change Back Pain Behavior.  Spine. 2002;  27 1821-1828
  • 23 AHCPR2. . Acute Low Back Problems in Adults. Clinical Practice Guideline No. 14. AHCPR Publication No. 95-0642 ed. Rockville, Maryland: Agency for Health Care Policy and Research, Public Health Service, U.S. Department of Health and Human Services 1994; 
  • 24 AKDÄ. .Kreuzschmerzen. Köln: Arzneimittelkommission der deutschen Ärzteschaft; 2000: 22 Seiten
  • 25 ICSI. . Adult Low Back Pain: Institute for Clinical Systems Improvement 1998;  S29
  • 26 NZGG. . Acute Low Back Pain: New Zealand Guideline Group 1997; 
  • 27 RCGP. . Clinical guidelines for the management of acute low back pain: Royal College of General Practitioners 1998;  S35
  • 28 Chenot JF, Becker A, Niebling W. et al . Leitlinie Kreuzschmerzen: Wie viel Diagnostik und welche Therapien sind sinnvoll?.  Z Allg Med. 2003;  79 112-116
  • 29 ÄZQ. .Leitlinien-Clearing-Bericht „Akuter Rückenschmerz” („Akuter Kreuzschmerz”). Köln: Ärztliche Zentralstelle Qualitätssicherung; 2001
  • 30 Kohlmann T, Raspe H. Der Funktionsfragebogen Hannover zur alltagsnahen Diagnostik der Funktionsbeeinträchtigung durch Rückenschmerzen (FFbH-R).  Rehabilitation (Stuttg). 1996;  35 I-VIII
  • 31 Bullinger M. German translation and psychometric testing of the SF-36 Health Survey: preliminary results from the IQOLA Project. International Quality of Life Assessment.  Soc Sci Med. 1995;  41 1359-1366
  • 32 Pfingsten M, Kroner-Herwig B, Leibing E. et al . Validation of the German version of the Fear-Avoidance Beliefs Questionnaire (FABQ).  Eur J Pain. 2000;  4 259-266
  • 33 Pfingsten M, Leibing E, Franz C. et al . Erfassung der „fear-avoidance-beliefs” bei Patienten mit Rückenschmerzen.  Schmerz. 1997;  11 387-395
  • 34 Telefonische Rücksprache mit T. Kohlmann v. 08.08.2002.
  • 35 Bericht des Vorstandes der Ärztekammer Westfalen-Lippe (ÄKWL). Münster 2000; 
  • 36 Butzlaff M, Koneczny N, Floer B. et al . Hausärzte, Internet und neues Wissen Nutzung und Effizienzeinschätzung von Fortbildungsmedien durch Allgemeinärzte und hausärztlich tätige Internisten.  Med Klin. 2002;  97 383-388
  • 37 Carey TS, Garrett J. Patterns of ordering diagnostic tests for patients with acute low back pain. The North Carolina Back Pain Project.  Ann Intern Med. 1996;  125 807-814
  • 38 Moffett JK, Torgerson D, Bell-Syer S. et al . Randomised controlled trial of exercise for low back pain: clinical outcomes, costs, and preferences.  Br Med J. 1999;  319 279-283
  • 39 Cherkin DC, Deyo RA, Battie M. et al . A comparison of physical therapy, chiropractic manipulation, and provision of an educational booklet for the treatment of patients with low back pain.  N Engl J Med. 1998;  339 1021-1029
  • 40 Harland CC, Madele YR, Millard LG. Information leaflets in the dermatology out-patient waiting area.  Br J Dermatol. 1992;  127 492-496
  • 41 Grimshaw JM, Russell IT. Effect of clinical guidelines on medical practice: a systematic review of rigorous evaluations.  Lancet. 1993;  342 1317-1322
  • 42 Bush T, Cherkin D, Barlow W. The impact of physician attitudes on patient satisfaction with care for low back pain.  Arch Fam Med. 1993;  2 301-305
  • 43 McIntosh A, Shaw CF. Barriers to patient information provision in primary care: patients’ and general practitioners’ experiences and expectations of information for low back pain.  Health Expect. 2003;  6 19-29
  • 44 Turner JA, LeResche L, von Korff M. et al . Back pain in primary care. Patient characteristics, content of initial visit, and short-term outcomes.  Spine. 1998;  23 463-469
  • 45 von Korff M, Barlow W, Cherkin D. et al . Effects of practice style in managing back pain.  Ann Intern Med. 1994;  121 187-195
  • 46 Cherkin DC, MacCornack FA. Patient evaluations of low back pain care from family physicians and chiropractors.  West J Med. 1989;  150 351-355
  • 47 Deyo RA, Diehl AK. Patient satisfaction with medical care for low-back pain.  Spine. 1986;  11 28-30
  • 48 Klaber Moffett JA, Newbronner E, Waddell G. et al . Public perceptions about low back pain and its management: a gap between expectations and reality?.  Health Expect. 2000;  3 161-168
  • 49 Bass MJ, Buck C, Turner L. et al . The physician's actions and the outcome of illness in family practice.  J Fam Pract. 1986;  23 43-47
  • 50 Nordin M. Back pain: lessons from patient education.  Patient Educ Couns. 1995;  26 67-70
  • 51 Luker K, Caress AL. Rethinking patient education.  J Adv Nurs. 1989;  14 711-718
  • 52 Isfort J, Floer B, Koneczny N. et al . Mehr wissen, mitentscheiden, Verantwortung übernehmen – sind unsere Patienten dazu bereit? PIA-Studie (Patienteninformationen in der Allgemeinmedizin).  Poster, 37 Kongress der DEGAM, 17-210903, Travemünde. 2003; 
  • 53 Isfort J, Floer B, Sager J. et al . Patienten auf Informationssuche – Motive, Quellen und Vertrauensbasis von Patienten in der hausärztlichen Praxis (PIA).  Poster, 4 Symposium Evidenzbasierte Medizin des Deutschen Netzwerkes Evidenzbasierte Medizin e. V.; 1403-15032003, Freiburg. 2003; 
  • 54 Hazard RG, Reid S, Haugh LD. et al . A controlled trial of an educational pamphlet to prevent disability after occupational low back injury.  Spine. 2000;  25 1419-1423
  • 55 Frost H, Lamb SE, Doll HA. et al . Randomised controlled trial of physiotherapy compared with advice for low back pain.  BMJ. 2004;  329 708
  • 56 Prescott RJ, Counsell CE, Gillespie WJ. et al . Factors that limit the quality, number and progress of randomised controlled trials.  Health Technol Assess. 1999;  3 1-143
  • 57 Erdfelder E, Faul F, Buchner A. GPOWER: A general power analysis program.  Behavior Research Methods, Instruments, & Computers. 1996;  28 1-11

Korrespondenzadresse

Dr. B. Bücker

Institut für Allgemeinmedizin und Familienmedizin

Fakultät für Medizin

Universität Witten/Herdecke

Alfred-Herrhausen-Straße 50

58448 Witten

Email: bettina.buecker@uni-wh.de