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DOI: 10.1055/s-0031-1271362
Systematische Analyse des Kompressionsdruckes in der Kompressionstherapie zur Narbenbehandlung im Kindesalter mittels des Kikuhime®-Drucksensors
A Systematic Analysis of the Compression Pressure in the Compression Therapy for Scars in Childhood with the Help of the Kikuhime® Pressure DevicePublication History
Publication Date:
08 April 2011 (online)
Zusammenfassung
Hintergrund: Verbrennungen und Verbrühungen zählen zu den häufigsten Verletzungen im Kindesalter und führen unbehandelt häufig zur Ausbildung hypertropher Narben. Die Kompressionstherapie stellt unangefochten einen Hauptpfeiler in der Behandlung und Prophylaxe hypertropher Narben dar, wobei Wirkungsweise und Druckoptimum der Kompressionstherapie bisher nicht geklärt sind. Ziel der vorliegenden Untersuchung war die erstmalige einfache Bestimmung des angewendeten Kompressionsdruckes in der Kompressionstherapie kindlicher Verbrennungen. Material und Methoden: Zur Messung des Kompressionsdruckes wurde der Kikuhime®-Drucksensor verwendet. Die Patientenmessung erfolgte an 50 Patienten in Abhängigkeit von Lokalisation und Gewebeunterlage im Rahmen von Routinekontrollen direkt unter der Kompressionskleidung. Ergebnisse: (1) Das Alter oder auch das Geschlecht der Patienten zeigte keine signifikanten Unterschiede. (2) Die Druckwerte der Patientenmessungen lagen im Mittel bei 25,7 mmHg. (3) In Abhängigkeit von der Lokalisation ergaben sich im Mittel die folgenden Druckwerte: Obere Extremität: 27 mmHg, untere Extremität: 30 mmHg, Thorax: 19 mmHg, Abdomen: 21 mmHg, Hals: 19 mmHg und Gesicht: 16 mmHg. (4) Langzeitmessungen zeigten, dass es über einen Zeitraum von 8 Wochen zu einem deutlichen Verlust um 12,15 % des Kompressionsdruckes kam. (5) Fehlerhaft angepasste oder falsch abgemessene Kompressionskleidung führt zu signifikant schlechteren Ergebnissen. Schlussfolgerung: Zur Therapie hypertropher Narben sollte die Kompressionskleidung individuell angepasst werden, um einen ausreichenden Druck von durchschnittlich 26 mmHg garantieren zu können. Fehlerhaft oder falsch abgemessene Kompressionskleidung führt – trotz der Anwendung der Kompression – zur Ausbildung stark hypertropher Narben. Des Weiteren zeigen unsere Ergebnisse, dass aufgrund des Druckverlustes die Kompressionskleidung regelmäßig ausgetauscht werden muss. Nur so kann durch die passgenaue Kompressionskleidung ein exzellenter kosmetischer Langzeiterfolg garantiert werden.
Abstract
Introduction: Burns and scalds are among the most common trauma in childhood and more often than not lead to hypertrophic scarring. Compression therapy is one of the main concepts in the prophylaxis and therapy for hypertrophic scars. However, the mode of action and the optimal pressure are still unknown. In this study, we evaluated the possibility of measuring the pressure under compression garments with a simple pressure measuring device. Methods: The pressure under the compression garments was measured with the Kikuhime®-Subbandage & Body Pressure Measuring Device. Results: (1) Patient’s age or sex did not make any significant difference. (2) Mean detected pressure was 25.7 mmHg. (3) The mean pressure was as follows: upper limb: 27 mmHg, lower limb: 30 mmHg, thorax: 19 mmHg, abdomen: 21 mmHg, neck: 19 mmHg and face: 16 mmHg. (4) Long-term results showed a clear decrease in pressure (12.15 %) during a period of 8 weeks. (5) A compression that was incorrectly fitted or incorrectly measured led to significantly worse results. Conclusion: Compression garments used in the therapy for hypertrophic scars must be individually fitted in order to guarantee a sufficient pressure of on average 26 mmHg. Incorrectly measured compression garments lead to the development of highly hypertrophic scars. Our results also showed that compression garments must be changed regularly because of the natural loss of pressure. Only an individual compression therapy can guarantee perfect cosmetic as well as surgical results.
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Literatur
- Überall MA, Heininger U, Schmitt-Grohé S et al. Unfallbedingte Hospitalisierungen im frühen Kindesalter. Monatsschr Kinderheilkd 1999; 147: 458-464
- Sharp RJ. Burns. In: Ashcraft K, Ed Pediatric surgery. WB Saunders Company; 2000: 159-175
- Bombaro KM, Engrav LH, Carrougher GJ et al. What is the prevalence of hypertrophic scarring following burns?. Burns 2003; 29: 299-302
- Cronin TD. The use of a molded splint to prevent contracture after split skin grafting on the neck. Plast Reconstr Surg 1961; 27: 7-18
- Baur PS, Larson DL, Stacey TR et al. Ultrastructural analysis of pressure-treated human hypertrophic scars. J Trauma 1976; 16: 958-966
- Chang P, Laubenthal KN, Lewis RW et al. Prospective, randomized study of the efficiancy of pressure garment therapy in patients with burns. J Burn Care Rehab 1995; 16: 473-475
- Eckert P, Höcht B, Woidrich J. Spätergebnisse nach Kompressionsbehandlung bei tief zweit- und drittgradigen Verbrennungen. Langenbecks Arch Chir Kongressbericht 1984; 364: 241-244
- Kirscher CW, Bunce H, Shetlar MR. Mast cell analysis in hypertrophic scars, hypertrophic scars treated with pressure and mature scars. J Invest Dermatol 1987; 70: 355-357
- Kirscher CW, Shetlar MR, Shetlar CL. Alteration of hypertrophic scars induced by mechanical pressure. Arch Dermatol 1975; 111: 60-64
- Evans B. Orthopaedic measures in the treatment of severe burns. J Bone Joint Surg Br 1996; 48A: 643-669
- Meyer T, Keserü M, Krenzer-Scheidemantel G et al. Analyse des Kompressionsdruckes in der Kompressionstherapie von Verbrennungen und Verbrühungen. Zentralbl Chir 2008; 133: 386-390
- Reno F, Sabbatini M, Lombardi F et al. In vitro mechanical compression induces apoptosis and regulates cytokines release in hypertrophic scars. Wound Rep Reg 2003; 11: 331-336
- Reno F, Sabbatini M, Stella M et al. Effect of in vitro mechanical compression on Epilysin (matrix metalloproteinase-28) expression in hypertrophic scars. Wound Rep Reg 2005; 13: 255-261
- Pochon JP, Saur I. Behandlung von Verbrennungsverletzungen mit Schienen und Kompressionsanzügen bei Kindern und Jugendlichen. Z Unfallmed Berufskr 1979; 72: 256-264
- Garcia-Velasco M, Ley R, Mutch D et al. Compression treatment of hypertrophic scars in burned children. Can J Surg 1978; 21: 450-452
- Harries CA, Pegg SP. Measuring pressure under burns pressure garments using the Oxford Pressure Monitor. Burns 1989; 15: 187-189
- Van den Kerckhove E et al. Reproducibility of repeated measurements with the Kikuhime pressure sensor under pressure garments in burn scar treatment. Burns 2007; 33: 572-578
- Ward RS. Pressure therapy for the control of hypertrophic scar formation after burn injury. A history and review. J Burn Care Rehabil 1991; 12: 257-262
- Liu R et al. Objective evaluation of skin pressure distribution of graduated elastic compression stockings. Dermatol Surg 2005; 31: 615-624