Dtsch Med Wochenschr 2011; 136(5): 179-181
DOI: 10.1055/s-0031-1272504
Hämatologie und Onkologie | Commentary
Onkologie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Neue Forschungsergebnisse zum Kolonkarzinom, Magenkarzinom, Sarkomen und Bronchialkarzinom

Recent results of research on cancer of the colon, gastric cancer, sarcoma and bronchial carcinomaU. T. Hacker1 , J. Wolf1 , C. -M. Wendtner1
  • 1Klinik I für Innere Medizin, Uniklinik Köln
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Publication History

Publication Date:
26 January 2011 (online)

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Zusammenfassung

In der adjuvanten Chemotherapie des Kolonkarzinoms im Stadium III sollte bei Patienten bis 70 Jahre die Gabe von infusionalem Fluorouracil (5-FU) oder oralem Capecitabin in Kombination mit Oxaliplatin Standard sein. Ein neuer Standard für die palliative Therapie des Her2/neu-positiven fortgeschrittenen Magenkarzinoms und des Karzinoms des gastroösophagealen Übergangs ist die Behandlung mit Trastuzumab in Kombination mit einer Chemotherapie. Patienten mit Hochrisiko-Weichteilsarkomen profitieren neben der chirurgischen Resektion und Nachbestrahlung von einer neoadjuvanten Chemotherapie in Kombination mit regionaler Tiefenhyperthermie. Für Patienten mit Bronchialkarzinom steht nach der EGFR-Mutationsanalyse ein weiterer personalisierter Therapieansatz kurz vor der Routineanwendung: Neben dem EGFR-Mutationsstatus sollen vor allem Nie-Raucher zukünftig auch auf eine Aberration im ALK-Gen untersucht werden.

Abstract

In patients up to 70 years of age with colon carcinoma stage III adjuvant chemotherapy with infusions of fluorouracil (5-FU) or oral capecitabine combined with oxaliplatin should be the standard method. A new standard for the palliative treatment of Her2/newly positive advanced gastric cancer and cancer at the gastro-esophageal junction is the administration of trastuzumab combined with chemotherapy. Patients with high-risk soft tissue sarcoma can be helped, in addition to surgical resection and subsequent radiotherapy, by neoadjuvant chemotherapy combined with regional deep hyperthermia. For patients with lung cancer additional individualized treatment is about to become routine. In addition to the EGFR mutation status, all non-smokers should in future be tested for aberration in the anaplastic lymphoma kinase (ALK) gene.