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DOI: 10.1055/s-0031-1280123
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Vergleichende Studie zur statischen Festigkeit unterschiedlicher Verblockungsmechanismen multidirektional winkelstabiler Verriegelungen distaler Radiusplatten
Comparative Study on the Strength of Different Mechanisms of Operation of Multidirectionally Angle-Stable Distal Radius PlatesPublikationsverlauf
Publikationsdatum:
07. November 2011 (online)

Zusammenfassung
Hintergrund: In vielen Studien wurde die biomechanische Überlegenheit der winkelstabilen Plattenosteosynthesen bei der distalen Radiusfraktur dargestellt. Ziel dieser Studie war der Vergleich unterschiedlicher Verblockungsmechanismen und Schraubengrößen bei etablierten polyaxialen Implantaten zur Versorgung der distalen Radiusfraktur unter Berücksichtigung unterschiedlicher Ausrichtungswinkel der Schrauben im Plattenloch. Material und Methoden: Getestet wurden die Verriegelungsmechanismen der 2.4 mm Variable Angle LCP Two-Column Volar Distal Radius Plate der Fa. Synthes, die Palmar Classic der Fa. Königsee Implantate und die VariAx-Platte der Fa. Stryker in 0°- und 10°-Angulation. Zur statischen Testung der Festigkeit der multidirektional winkelstabilen Verriegelungen wurden einzelne winkelstabil verriegelte Schrauben mit einem stetig ansteigenden Biegemoment bis zum Versagen belastet. Ergebnisse: Im Vergleich der Festigkeiten der einzelnen Systeme besteht in der 0°-Verriegelungsposition mit der 2-Säulenplatte lediglich eine signifikant größere Festigkeit für die Palmar Classic (p = 0,00). Der Unterschied zum VariAx-System war nicht signifikant (p = 0,192). Der Unterschied zwischen Palmar Classic und dem VariAx-System war zugunsten der Palmar Classic hoch signifikant (p = 0,0001). In der 10°-Verriegelung waren die Unterschiede zwischen der 2-Säulenplatte und der Palmar Classic (p = 0,148) und dem VariAx-System nicht signifikant (p = 0,995). Schlussfolgerungen: Der Unterschied zwischen Palmar Classic und dem VariAx-System war signifikant (p = 0,010). Für eine genauere Einschätzung hinsichtlich klinischer Eignung der unterschiedlichen Implantate sind weitere biomechanische Untersuchungen an humanem Knochen sowie klinische Studien nötig.
Abstract
Introduction: Polyaxial angle-stable plating is thought to be particularly beneficial in the management of complex intra-articular fractures of the distal radius. The present study was performed to investigate the strength of polyaxial locking interfaces of distal radius plates. Material and Methods: We tested the polyaxial interfaces of 3 different distal radius plates (2.4 mm Variable Angle LCP Two-Column Volar Distal Radius Plate, Synthes, Palmar Classic, Königsee Implantate and VariAx Plate Stryker). The strength of 0° and 10° screw locking angle was obtained during static loading. Results: The strength of Palmar Classic with a 0° locking angle is significantly the best of all tested systems. With a 10° locking angle there is no significant difference between Palmar Classic, Two column Plate and VariAx Plate. Conclusion: The strength of polyaxial interfaces differs between the tested systems. A reduction of ultimate strength is due to increases of screw locking angle. The design of polyaxial locking interfaces should be investigated in human bone models.
Schlüsselwörter
Winkelstabilität - multidirektional - Radius distal - Plattenosteosynthesen
Key words
angular stability - multidirectional - distal radius - locking plates
Literatur
- 1
Blythe M, Stoffel K, Jarrett P et al.
Volar versus dorsal locking plates with and without radial styloid locking plates
for the fixation of dorsally comminuted distal radius fractures: a biomechanical study
in cadavers.
J Hand Surg [Am].
2006;
31
1587-1593
MissingFormLabel
- 2
Klos K, Rausch S, Loffler M et al.
A biomechanical comparison of a biodegradable volar locked plate with two titanium
volar locked plates in a distal radius fracture model.
J Trauma.
2010;
68
984-991
MissingFormLabel
- 3
Liporace F A, Gupta S, Jeong G K et al.
A biomechanical comparison of a dorsal 3.5-mm T-plate and a volar fixed-angle plate
in a model of dorsally unstable distal radius fractures.
J Orthop Trauma.
2005;
19
187-191
MissingFormLabel
- 4
Liporace F A, Kubiak E N, Jeong G K et al.
A biomechanical comparison of two volar locked plates in a dorsally unstable distal
radius fracture model.
J Trauma.
2006;
61
668-672
MissingFormLabel
- 5
Rudig L, Mehling I, Klitscher D et al.
[Biomechanical study of four palmar locking plates and one non-locking palmar plate
for distal radius fractures: stiffness and load to failure tests in a cadaver model].
Biomed Tech (Berl).
2009;
54
150-158
MissingFormLabel
- 6
Drobetz H, Kutscha-Lissberg E.
Osteosynthesis of distal radial fractures with a volar locking screw plate system.
Int Orthop.
2003;
27
1-6
MissingFormLabel
- 7
Gesensway D, Putnam M D, Mente P L et al.
Design and biomechanics of a plate for the distal radius.
J Hand Surg [Am].
1995;
20
1021-1027
MissingFormLabel
- 8
Koh S, Morris R P, Patterson R M et al.
Volar fixation for dorsally angulated extra-articular fractures of the distal radius:
a biomechanical study.
J Hand Surg [Am].
2006;
31
771-779
MissingFormLabel
- 9
Hoffmeier K L, Hofmann G O, Muckley T.
The strength of polyaxial locking interfaces of distal radius plates.
Clin Biomech (Bristol, Avon).
2009;
24
637-641
MissingFormLabel
- 10
Willis A A, Kutsumi K, Zobitz M E et al.
Internal fixation of dorsally displaced fractures of the distal part of the radius.
A biomechanical analysis of volar plate fracture stability.
J Bone Joint Surg [Am].
2006;
88
2411-2417
MissingFormLabel
- 11
Taylor K F, Parks B G, Segalman K A.
Biomechanical stability of a fixed-angle volar plate versus fragment-specific fixation
system: cyclic testing in a C2-type distal radius cadaver fracture model.
J Hand Surg [Am].
2006;
31
373-381
MissingFormLabel
- 12
Zhu L, Ho H, Lu W et al.
A cadaveric model for biomechanical study of fixation methods for AO type C2 fractures
of distal radius: design and testing with dorsal plating fixation.
Hand Surg.
2002;
7
279-283
MissingFormLabel
Dr. Sascha Rausch
Klinik für Unfall-, Hand- und Wiederherstellungschirurgie
Klinikum der Friedrich-Schiller-Universität Jena
Erlanger Allee 102
07740 Jena
Telefon: 0 36 41/9 32 28 01
Fax: 0 36 41/9 32 28 02
eMail: sascha.rausch@med.uni-jena.de