Dtsch Med Wochenschr 2012; 137(27): 1421-1425
DOI: 10.1055/s-0032-1305105
Übersicht | Review article
Pharmakologie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Erfassung von Nebenwirkungen in der klinischen Forschung

Assessing adverse reactions in clinical trials
S. Harnisch
1   Koordinierungszentrum für Klinische Studien Marburg, Philipps-Universität Marburg
,
C. Schade-Brittinger
1   Koordinierungszentrum für Klinische Studien Marburg, Philipps-Universität Marburg
,
W. Rief
2   Klinische Psychologie und Psychotherapie, Philipps-Universität Marburg
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

12 May 2011

14 June 2012

Publication Date:
26 June 2012 (online)

Zusammenfassung

Die Einnahme jedes Medikaments bedeutet einen Eingriff in den komplexen menschlichen Organismus, wobei neben dem gewünschten Effekt immer auch Nebenwirkungen (Adverse Reactions, AR) auftreten können. Packungsbeilagen sollen das Nebenwirkungsprofil von Medikamenten widerspiegeln, doch wie verlässlich sind diese Angaben bzw. wie werden diese ermittelt? Um dieser Frage nachzugehen, wurde die Literatur zum Thema Nebenwirkungserfassung in der klinischen Forschung von 1977 bis 2011 analysiert. Dieser Artikel stellt die Ergebnisse dieser Recherche und eigene Erfahrungen aus der klinischen Forschung dar, die eine zum Teil sehr unterschiedliche Methodik der Nebenwirkungserfassung offenbaren. Die damit einhergehende Problematik der uneinheitlichen Datenerfassung wird diskutiert. Um valide und vergleichbare Nebenwirkungsprofile für Medikamente zu erstellen, die einen sicheren Umgang mit Arzneimitteln gewährleisten, wird letztlich ein einheitlicher europäischer Standard zur strukturierten Erfassung von Nebenwirkungen gefordert, den es bisher noch nicht gibt.

Abstract

The intake of each drug represents an intervention into the complex human organism. In addition to the desired therapeutic effect, adverse reactions (AR) can occur. Package inserts should inform patients about the safety profile of drugs, but how reliable is this information and how are side effects determined? To explore this question, we reviewed data related to the ascertainment of adverse reactions in clinical research from 1977 to 2011. This article sums up the results of our literature research as well as own experiences in clinical research. It reveals very different methods of assessing side effects, discusses the obvious problems with inconsistent data collection and presents possible solutions. To create valid and comparable side effect profiles of drugs and thus ensure the safe use of medicine, a common European standard for the structured assessment of Adverse Reactions (AR) in clinical research, that does not exist yet, is required.

 
  • Literatur

  • 1 Basch E. The missing voice of patients in drug-safety reporting. N Engl J Med 2010; 362: 865-869
  • 2 Bent S, Padula A, Avins AL. Brief communication: Better ways to question patients about adverse medical events: a randomized, controlled trial. Ann Intern Med 2006; 144: 257-261
  • 3 Bundesministeriums der Justiz. Verordnung über die Anwendung der Guten Klinischen Praxis bei der Durchführung von klinischen Prüfungen mit Arzneimitteln zur Anwendung am Menschen (GCP-Verordnung -GCP-V). http://www.gesetze-im-internet.de/
  • 4 Fava M, Evins AE, Dorer DJ et al. The problem of the placebo response in clinical trials for psychiatric disorders: culprits, possible remedies, and a novel study design approach. Psychother Psychosom 2003; 72: 115-127
  • 5 Guyatt GH, Feeny DH, Patrick DL. Measuring health-related quality of life. Ann Intern Med 1993; 118: 622-629
  • 6 Heinzl S. Wie Humanarzneimittel geprüft werden. Pharma Z online 2011; 30
  • 7 European Medicines Agency. Clinical Safety Data Management: Definitions and Standards for Expedited Reporting. http://www.emea.europa.eu/
  • 8 Ioannidis JP, Mulrow CD, Goodman SN. Adverse events: the more you search, the more you find. Ann Intern Med 2006; 144: 298-300
  • 9 Justice AC, Rabeneck L, Hays RD et al. Sensitivity, specificity, reliability, and clinical validity of provider-reported symptoms: a comparison with self-reported symptoms. Outcomes Committee of the AIDS Clinical Trials Group. J Acquir Immune Defic Syndr 1999; 21: 126-133
  • 10 Keech A, Collins R, MacMahon S et al. Three-year follow-up of the Oxford Cholesterol Study: assessment of the efficacy and safety of simvastatin in preparation for a large mortality study. Eur Heart J 1994; 15: 255-269
  • 11 Mosby's-Drug-Consult. Mosby's Drug Consult 2003. 14th. ed. Amsterdam: C.V. Mosby/Elsevier; 2003
  • 12 Novartis. Lescol, Lescol XL. Prescribing information. East Hanover, NJ: Novartis Pharmaceuticals Company; 2003
  • 13 Paterson KR. Events per person year. Can obscure the true risk of certain adverse drug reactions. Br Med J 1995; 310: 1470
  • 14 PDR-Consortium. PDR Physicians' Desk Reference 2003. 57th. ed. Montvale, NJ: Thomson Healthcare; 2003
  • 15 Rief W, Avorn J, Barsky AJ. Medication-attributed adverse effects in placebo groups: implications for assessment of adverse effects. Arch Intern Med 2006; 166: 155-160
  • 16 Rief W, Barsky AJ, Glombiewski JA et al. Assessing general side effects in clinical trials: reference data from the general population. Pharmacoepidemiol Drug Saf 2011; 20: 405-415
  • 17 Rief W, Nestoriuc Y, von Lilienfeld-Toal A et al. Differences in adverse effect reporting in placebo groups in SSRI and tricyclic antidepressant trials: a systematic review and meta-analysis. Drug Saf 2009; 32: 1041-1056
  • 18 Rief W, Nestoriuc Y, Weiss S et al. Meta-analysis of the placebo response in antidepressant trials. J Affect Disord 2009; 118: 1-8
  • 19 Skegg DC, Doll R. The case for recording events in clinical trials. Br Med J 1977; 2: 1523-1524
  • 20 Venning GR. Identification of adverse reactions to new drugs. II--How were 18 important adverse reactions discovered and with what delays?. Br Med J 1983; 286: 289-292
  • 21 Windeler J, Lange S. Events per person year – a dubious concept. Br Med J 1995; 310: 454-456
  • 22 Weltärztebund – The World Medical Association. Deklaration_von_Helsinki (1996). erhältlich unter: http://www.berlin.de/ Zugriff am 14.6.2012
  • 23 Yazici H. Lymphomas after tumor necrosis factor antagonist therapy: comment on the article by Brown et al. Arthritis Rheum 2003; 48: 2389
  • 24 Yazici Y. Some concerns about adverse event reporting in randomized clinical trials. Bull NYU Hosp Jt Dis 2008; 66: 143-145
  • 25 Yazici Y. Safety reporting in randomized clinical trials – a need for improvement. Bull NYU Hosp Jt Dis 2009; 67: 209-210