Psychother Psychosom Med Psychol 2013; 63(07): 280-285
DOI: 10.1055/s-0032-1327753
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Inanspruchnahme medizinischer Versorgung bei Rückenschmerzen: soziodemografische, schmerzbezogene und psychosoziale Determinanten[*]

Health Care System Utilization due to Low Back Pain: Sociodemographic, Pain-Related and Psychosocial Determinants
Constanze Borys
1   Institut für Psychosoziale Medizin und Psychotherapie, Universitätsklinikum Jena
,
Sabine Wisch
1   Institut für Psychosoziale Medizin und Psychotherapie, Universitätsklinikum Jena
,
Dieter Heim
1   Institut für Psychosoziale Medizin und Psychotherapie, Universitätsklinikum Jena
,
Bernhard Strauß
1   Institut für Psychosoziale Medizin und Psychotherapie, Universitätsklinikum Jena
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht 22 December 2010

akzeptiert 14 October 2012

Publication Date:
04 February 2013 (online)

Zusammenfassung

Die Studie zeigt Zusammenhänge zwischen der rückenschmerzbedingten Inanspruchnahme medizinischer Leistungen und demografischen, schmerzbezogenen und psychosozialen Faktoren.

Methoden: 

Im Rahmen einer retrospektiven Querschnittserhebung bei Hotel- und Gaststättenangestellten wurden insgesamt 372 Personen zu Rückenbeschwerden, psychosozialen (Arbeits-) Belastungen und Inanspruchnahme medizinischer Leistungen in den letzten 12 Monaten befragt.

Ergebnisse: 

Rückenschmerzen in den letzten 12 Monaten berichteten 79,8% der Probanden, was bei 55,2% zur Inanspruchnahme medizinischer Leistungen in den letzten 12 Monaten führte. Prädiktoren für eine Inanspruchnahme waren die körperliche Funktionsfähigkeit sowie Schmerzart (periodisch vs. dauerhaft) und Schmerzbewältigung.

Fazit: 

Inanspruchnehmer weisen eine höhere schmerzbedingte Krankheitslast auf und neigen häufiger zu maladaptivem Coping. Arbeitszufriedenheit und Durchhaltestrategien zeigen keinen Einfluss auf die Inanspruchnahme, was für eine fortgesetzte Somatisierung sprechen kann.

Abstract

The study’s aim was to identify associations between socio-demographic, psychosocial and pain-related factors and health care utilization due to low back pain.

Method: 

In this cross-sectional Survey 372 hotel employees completed standardized questionnaires to examine pain characteristics, psychosocial (working) conditions and health care use in the previous 12 months. Data was analyzed using binary logistic regression.

Results: 

All together 79.8% of the subjects reported low back pain in the previous 12 months and slightly more then half of them were seeking care. Significant predictors for health care use were physical functioning, frequency of pain (periodic vs. permanent) and pain-related coping. Conclusions: Sufferer of low back pain without consultation had significant less pain-related functional disability and tended less to mal­adaptive Coping. Work satisfaction and endurance-strategies were not associated to health care use.

* gefördert im Rahmen des Kompetenzzentrums für interdisziplinäre Prävention der Friedrich-Schiller-Universität Jena


Ergänzendes Material

 
  • Literatur

  • 1 Hildebrandt J, Schmidt CO, Kohlmann T. Rückenschmerz. In: Koch M, Vogel HR. Hrsg Weißbuch Schmerz. Eine Bestandsaufnahme der Versorgungssituation von Patienten mit chronischem Schmerz in Deutschland. Stuttgart: Thieme; 2008: 9-26
  • 2 Freburger JK, Holmes GM, Agans RP et al. The rising prevalence of chronic low back pain. Arch Intern Med 2009; 169
  • 3 Neuhauser H, Ellert U, Ziese T. Chronische Rückenschmerzen in der Allgemeinbevölkerung in Deutschland 2002/2003: Prävalenz und besonders betroffene Bevölkerungsgruppen. Gesundheitswesen. 2005 67. 685-693
  • 4 Breivik H. International Association for the Study of Pain: update on WHO-IASP activities. J Pain Symptom Manage 2002; 24: 97-101
  • 5 Ferreira ML, Machado G, Latimer J et al. Factors defining care-seeking in low back pain – a meta-analysis of population based surveys. Eur J Pain 2010; 14: 741-747
  • 6 Coté P, Cassidy JD, Carroll L. The treatment of neck and low back pain: who seeks care? Who goes where?. Med Care 2001; 39: 956-967
  • 7 Walker BF, Muller R, Grant WD. Low back pain in Australian adults. Health provider utilization and care seeking. J Manipulative Physiol Ther 2004; 27: 327-335
  • 8 Campbell SM, Roland MO. Why do people consult the doctor?. Fam Pract 1996; 13: 75-83
  • 9 Schmidt CO, Kohlmann T. Versorgungssituation bei Rückenschmerzen. In: Koch M, Vogel Hrsg Weißbuch Schmerz. Eine Bestandsaufnahme der Versorgungssituation von Patienten mit chronischem Schmerz in Deutschland. Stuttgart: Thieme Verlag; 2008: 21-26
  • 10 Eriksen J, Sjøgren P, Ekholm O et al. Health care utilisation among individuals reporting long-term pain. An epidemiological study based on Danish National Health surveys. Eur J Pain 2004; 8: 517-523
  • 11 Schneider S, Lipinski S, Schiltenwolf M. Occupations associated with a high risk of self-reported back pain: representative outcomes of a back pain prevalence study in the Federal Republic of Germany. Eur Spine J 2006; 15: 821-833
  • 12 Krause N, Scherzer T, Rugulies R. Physical workload, work intensification and prevalence of pain in low wage workers: results from a participatory research project with hotel room cleaners in Las Vegas. Am J Ind Med 2005; 48: 326-337
  • 13 Pearson D, Angulo A, Bourcier E et al. Hospitality Workers’ Attitudes and Expsoure to Secondhand Smoke, Hazardous Chemical, and Working conditions. Public Health Rep 2007; 122: 670-678
  • 14 Pfingsten M, Nagel B, Emrich O et al. Deutscher Schmerzfragebogen – Handbuch. Köln: Deutsche Gesellschaft zum Studium des Schmerzes (DGSS); 2007
  • 15 Bullinger M, Kirchberger I. SF-36 Fragebogen zum Gesundheitszustand. Göttingen: Hogrefe; 1998
  • 16 Herrmann C, Buss U, Snaith RP. HADS-D. Hospital anxiety and depression scale – Deutsche Version. Ein Fragebogen zur Erfassung von Angst und Depression in der somatischen Medizin. Bern: Huber; 1995
  • 17 Neuberger O, Allerbeck M. Messung und Analyse von Arbeitszufriedenheit. Erfahrungen mit dem „Arbeitsbeschreibungsbogen ABB“. Bern: Huber; 1978
  • 18 Pfingsten M, Leibing E, Franz C et al. Erfassung der „fear-avoidance-beliefs“ bei Patienten mit Rückenschmerzen. Der Schmerz 1997; 11: 387-395
  • 19 Flor H. Psychobiologie des Schmerzes. Bern: Huber; 1991
  • 20 Hasenbring M. Das Kieler Schmerzinventar. Bern: Huber; 1994
  • 21 Borenstein M, Hedges L, Higgins JPT et al. Introduction to Meta-Analysis. Chichester: Wiley; 2009
  • 22 Cohen J. Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. 2nd ed. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates; 1988
  • 23 Kohlmann T, Deck R, Klockgether R et al. Rückenschmerzen in der Lübecker Bevölkerung: Syndrome, Krankheitsverhalten und Versorgung. Z Rheumatol 1998; 57: 238-240
  • 24 Macfarlane GJ, Beasley M, Jones EA et al. The prevalence and management of low back pain across adulthood: Results from a population-based cross-sectional study. Pain 2012; 153: 27-32
  • 25 Kohlmann T. Pain complaints among inhabitants of Lubeck: results of a population-based epidemiologic study. Schmerz 1991; 5: 208-213
  • 26 Chenot JF, Leonhardt C, Keller S et al. The impact of specialist care for low back pain on health service utilization in primary care patients: a prospective cohort study. Eur J Pain 2008; 12: 275-283
  • 27 Zitman FG, Linssen AC, Van HR. Chronic pain beyond patienthood. J Nerv Ment Dis 1992; 180: 97-100
  • 28 Linton SJ. A review of psychological risk factors in back and neck pain. Spine 2000; 25: 1148-1156
  • 29 Carragee EJ, Alamin TF, Miller JL et al. Discographic, MRI and psychosocial determinants of low back pain disability and remission: a prospective study in subjects with benign persistent back pain. SpineJ 2005; 5: 24-35
  • 30 Reitsma B, Meijler W. Pain and Patienthood. Clin J Pain 1997; 13: 9-21
  • 31 Keeley P, Creed F, Tomenson B et al. Psychosocial predictors of health-related quality of life and health service utilisation in people with chronic low back pain. Pain 2008; 135: 142-150
  • 32 Coté P, Baldwin ML, Johnson WG. Early patterns of care for occupational back pain. Spine 2005; 30: 581-587
  • 33 Mortimer M, Ahlberg G. group MU-NS. To seek or not to seek? Care-seeking behaviour among people with low back pain. Scand J Public Health 2003; 31: 194-203
  • 34 Vingard E, Mortimer M, Wiktorin C et al. Seeking care for low back pain in the general population: a two year follow up study: results from the MUSIC-norrtalje study. Spine 2002; 27: 2159-2165
  • 35 De Vries HJ, Reneman MF, Groothoff JW et al. Workers who stay at work despite chronic nonspecific musculoskeletal pain: do they differ from workers with sick leave?. J Occup Rehabil 2012; online:
  • 36 Erdfelder E, Faul F, Buchner A. GPOWER: A general power analysis program. Behav Res Methods Instrum Comput 1996; 28: 1-11
  • 37 Andersen RM. Revisiting the behavioral model and access to medical care: does it matter?. J Health Soc Behav 1995; 36: 1-10