Psychiatr Prax 2015; 42(01): 30-34
DOI: 10.1055/s-0033-1349558
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Ergebnisse wiederholter qualifizierter stationärer Opiatentzugsbehandlungen bei innerhalb eines Jahres mehrfach aufgenommenen Patienten

Outcomes of Comprehensive Inpatient Opiate Detoxification in Patients Re-Admitted to Treatment Within One Year
Michael Specka
Klinik für abhängiges Verhalten und Suchtmedizin, LVR-Klinikum Essen, Kliniken der Universität Duisburg-Essen
,
Kristina Lopez Gonzales
Klinik für abhängiges Verhalten und Suchtmedizin, LVR-Klinikum Essen, Kliniken der Universität Duisburg-Essen
,
Norbert Scherbaum
Klinik für abhängiges Verhalten und Suchtmedizin, LVR-Klinikum Essen, Kliniken der Universität Duisburg-Essen
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Publication Date:
19 November 2013 (online)

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Zusammenfassung

Anliegen: Wie erfolgreich sind wiederholte stationäre Entzugsbehandlungen bei opiatabhängigen Patienten?

Methode: Auswertung der Krankenakten von 169 Patienten einer Station zur qualifizierten Entzugsbehandlung.

Ergebnisse: Innerhalb eines Jahres wurden 43 % der Patienten erneut aufgenommen. 31 % der erneut aufgenommenen Patienten beendeten die weitere Behandlung regulär.

Schlussfolgerungen: Bei wiederholter Behandlung ist ein Teil der Patienten erfolgreich im Hinblick auf die Perspektive einer abstinenzorientierten Behandlung. Ein anderer Teil strebt mutmaßlich eher eine Akutbehandlung zur Sicherung des Überlebens und der Gesundheit an.

Abstract

Objective: Do patients readmitted to inpatient detoxification within a short time show favourable treatment outcomes?

Methods: Data were from a treatment facility providing for comprehensive opiate detoxification treatment. It was recorded whether consecutively admitted patients (n = 169) were re-admitted within 1 year after discharge. Outcome data were collected from patient files.

Results: There were 43 % readmissions within 1 year. Readmission was predicted by lack of transfer to drug-free follow-up treatment, longer duration of opiate dependence, and comorbid axis 1 disorders. Rates of regular completion were 42 % for the index treatment and 31 % for the first readmission treatment. Of those repeaters who had prematurely terminated their first treatment, 77 % also did not complete their second treatment.

Conclusions: Treatment programs have to prepare for increased rates of comorbid psychiatric disorders in early treatment repeaters. Outcome quality of repeated treatments was not significantly worse compared to index treatment. However, for a subgroup of patients opiate detoxification may not serve as a gateway to abstinence oriented treatment, but as a means of harm reduction.

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