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DOI: 10.1055/s-0033-1355425
Sensibilitätsrückkehr nach kindlichen Nervenverletzungen der Hand – welche Rolle spielt das Patientenalter?
Return of Sensitivity after Digital Nerve Reconstruction in Children: How does Age Affect Outcome?Publication History
eingereicht 15 April 2013
akzeptiert 05 September 2013
Publication Date:
02 October 2013 (online)
Zusammenfassung
Hintergrund:
Kindlichen Nervenverletzungen wird gegenüber denen von Erwachsenen eine bessere Regenerationsfähigkeit nach operativer Versorgung zugeschrieben, die Datenlage hierzu ist jedoch begrenzt. Ziel dieser Arbeit ist es, anhand des eigenen Patientengutes sowie der Ergebnisse einer Literaturrecherche eine altersabhängige Einschätzung der Prognose nach operativer Versorgung peripherer Nervenverletzungen der Hand zu ermöglichen.
Patienten und Methoden:
44 von 147 Patienten mit kompletter Durchtrennung von Nn. digitales palmares communes et proprii, die zwischen 2000 und 2009 operiert wurden und zum Zeitpunkt der Nachuntersuchung wenigstens 6 Jahre alt waren, konnten im Mittel nach 7,5 Jahre nachuntersucht werden. Insgesamt handelt es sich um 60 Nervenverletzungen, wovon 56 direkt koaptiert werden konnten, 4 mal war ein Interponat erforderlich. Zielkriterium war die Sensibilität der Fingerbeeren, erhoben anhand der 2-Punkte-Diskrimination (2PD) und des Semmes-Weinstein Monofilamenttests. Zudem wurden Über- und Kälteempfindlichkeit sowie Parästhesien erfasst. Um interindividuelle Unterschiede der normalen 2PD zu berücksichtigen, wurde zudem die Differenz der 2PD der verletzten zur gesunden Gegenseite als Delta-2PD berechnet. Das Alter zum Zeitpunkt der Verletzung, unterteilt in die Gruppen 0–5, 6–10 und 11–15 Jahre, wurde mit dem klinischen Ergebnis (2PD, Monofilamenttest) korreliert. Unter Einbezug der nach Lebensalter klassifizierten Ergebnisse von Lohmeyer et al. und Mailänder et al. erfolgte eine Korrelation zwischen Lebensalter bei Verletzung von 0 bis 85 Lebensjahren und dem klinischen Ergebnis.
Ergebnisse:
Bei 52 der 56 Nervenkoaptationen (93%) fand sich mit einer 2PD<6 mm eine normale Sensibilität; viermal betrug die 2PD 6 mm. Nach Nerventransplantation wurde eine statische 2PD von 6 bis 7 mm gemessen. Störende Parästhesien, Kälte- oder Überempfindlichkeiten wurden von keinem Patienten angegeben. Die 2PD an den Fingern der unverletzten Gegenseite wiesen interindividuell große Unterschiede auf. Patientenalter und 2PD korrelierten signifikant mit deutlich schlechteren Ergebnissen bereits im zweiten Lebensjahrzehnt.
Schlussfolgerung:
Kinder haben im Vergleich zu Erwachsenen eine außerordentlich gute Prognose nach Nervenrekonstruktion. Die hohen interindividuellen Unterschiede der Sensibilität an nicht betroffenen Finger legen nahe, die Messergebnisse von verletzter zu unverletzter Seite in Relation zu stellen. Hierzu bietet sich z. B. die Differenz der statischen Zweipunktediskrimination (Δs2PD) zwischen dem verletzten Finger und dem unverletzten der Gegenseite an.
Abstract
Background:
The regenerative capacity after nerve reconstruction in children is believed to be superior compared to that in adults. However, the available data on this topic are limited. The aim of this work is to improve the age-dependent assessment of the prognosis after surgical treatment of peripheral nerve injuries of the hand.
Patients and Methods:
44 of 147 children with complete transections of proper and common digital nerves who were treated from 2000 to 2009 and who were currently 6 years or older, could be included for follow-up (mean time, 7.5 years). In total there were 60 nerve injuries, of which 56 were directly coaptated, 4 needed grafting. Sensitivity of the fingertips was assessed using the 2-point discrimination (2PD) test and the Semmes-Weinstein monofilament test. We also recorded hypersensitivity, sensitivity to cold, and paresthesia. To account for inter-individual differences in normal 2PD, the difference of the 2PD to the uninjured contralateral side was calculated as delta-2PD. The age at the time of the injury, divided into groups of 0–5, 6–10 and 11–15 years was correlated with the clinical outcome (2PD, monofilamenttest). Taking into account the results classified by age presented by Lohmeyer et al. and Mailänder et al., we assessed the correlation between age at injury (0–85 years) and clinical outcome.
Results:
After 52 of the 56 direct nerve coaptations (93%) normal sensitivity was found with a 2PD<6 mm, 4 times the 2PD was 6 mm. Following nerve grafting a static 2PD of 6–7 mm was measured. Disturbing paresthesia, sensitivity to cold or hypersensitivity were not reported by any patient. The 2PD of the fingers of the opposite uninjured side showed great inter-individual differences. Patient's age and 2PD significantly correlated with significantly poorer results already in the second decade of life.
Conclusion:
In relation to adults, children have an excellent prognosis after nerve reconstruction. The high inter-individual differences in regular sensitivity, depending on age, co-morbidities, etc., suggest putting the results of the injured and uninjured sides into relation. Estimation of the Δs2PD may solve this problem.
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Literatur
- 1 Taylor CA, Braza D, Rice JB et al. The incidence of peripheral nerve injury in extremity trauma. American journal of physical medicine & rehabilitation/Association of Academic Physiatrists 2008; 87: 381-385
- 2 Noble J, Munro CA, Prasad VS et al. Analysis of upper and lower extremity peripheral nerve injuries in a population of patients with multiple injuries. J Trauma 1998; 45: 116-122
- 3 Selecki BR, Ring IT, Simpson DA et al. Trauma to the central and peripheral nervous systems. Part II: A statistical profile of surgical treatment New South Wales 1977. The Australian and New Zealand journal of surgery 1982; 52: 111-116
- 4 Asplund M, Nilsson M, Jacobsson A et al. Incidence of traumatic peripheral nerve injuries and amputations in Sweden between 1998 and 2006. Neuroepidemiology 2009; 32: 217-228
- 5 Ciaramitaro P, Mondelli M, Logullo F et al. Traumatic peripheral nerve injuries: epidemiological findings, neuropathic pain and quality of life in 158 patients. Journal of the peripheral nervous system: JPNS 2010; 15: 120-127
- 6 Rosberg HE, Carlsson KS, Hojgard S et al. Injury to the human median and ulnar nerves in the forearm – analysis of costs for treatment and rehabilitation of 69 patients in southern Sweden. J Hand Surg Br 2005; 30: 35-39
- 7 Jaquet JB, Luijsterburg AJ, Kalmijn S et al. Median, ulnar, and combined median-ulnar nerve injuries: functional outcome and return to productivity. J Trauma 2001; 51: 687-692
- 8 Onne L. Recovery of sensibility and sudomotor activity in the hand after nerve suture. Acta chirurgica Scandinavica 1962; (Suppl. 03) 1-69
- 9 Honner R, Fragiadakis EG, Lamb DW. An investigation of the factors affecting the results of digital nerve division. Hand 1970; 2: 21-30
- 10 Altissimi M, Mancini GB, Azzar A. Results of primary repair of digital nerves. J Hand Surg Br 1991; 16: 546-547
- 11 Wang WZ, Crain GM, Baylis W et al. Outcome of digital nerve injuries in adults. J Hand Surg Am 1996; 21: 138-143
- 12 Weinzweig N, Chin G, Mead M et al. Recovery of sensibility after digital neurorrhaphy: a clinical investigation of prognostic factors. Ann Plast Surg 2000; 44: 610-617
- 13 Lohmeyer JA, Sommer B, Siemers F et al. Nerve injuries of the upper extremity-expected outcome and clinical examination. Plastic surgical nursing 2009; 29: 88-93
- 14 American Society for Surgery of the Hand . The Hand, examination and diagnosis. Third. Aufl. New York: Churchill Livingstone; 1990
- 15 Mailänder P, Schaller E, Berger A et al. Rückkehr der statischen und beweglichen Zweipunktediskriminierung nach Nervenwiederherstellung. Handchir Mikrochir Plastische Chir 1989; 21: 299-301
- 16 Elias BE, Tropet Y, Brientini JM et al. Results of the primary repair of the collateral palmar digital nerves. Annales de chirurgie de la main et du membre superieur 1994; 13: 107-112
- 17 Eisenschenk A, Lehnert M. Resensibilisierungsergebnisse nach Fingerreplantationen. Handchir Mikrochir Plastische Chir 1993; 25: 191-195
- 18 Malizos KN, Dailiana ZH, Anastasiou EA et al. Neuromas and gaps of sensory nerves of the hand: management using vein conduits. Am J Orthop 1997; 26: 481-485
- 19 Tadjalli HE, McIntyre FH, Dolynchuk KN et al. Digital nerve repair: relationship between severity of injury and sensibility recovery. Ann Plast Surg 1995; 35: 36-40
- 20 Tadjalli HE, McIntyre FH, Dolynchuk KN et al. Importance of crossover innervation in digital nerve repair demonstrated by nerve isolation technique. Ann Plast Surg 1995; 35: 32-35
- 21 Chow SP, Ng C. Can a divided digital nerve on one side of the finger be left unrepaired?. J Hand Surg Br 1993; 18: 629-630
- 22 Pereira JH, Bowden RE, Gattuso JM et al. Comparison of results of repair of digital nerves by denatured muscle grafts and end-to-end sutures. J Hand Surg Br 1991; 16: 519-523
- 23 Vahvanen V, Gripenberg L, Nuutinen P. Peripheral nerve injuries of the hand in children. A follow-up study of 38 patients. Scandinavian Journal of Plastic and Reconstructive Surgery 1981; 15: 49-51
- 24 Young L, Wray RC, Weeks PM. A randomized prospective comparison of fascicular and epineural digital nerve repairs. Plast Reconstr Surg 1981; 68: 89-93
- 25 Dellon AL. The moving two-point discrimination test: clinical evaluation of the quickly adapting fiber/receptor system. J Hand Surg Am 1978; 3: 474-481
- 26 Stuart M, Turman AB, Shaw J et al. Effects of aging on vibration detection thresholds at various body regions. BMC geriatrics 2003; 3: 1
- 27 Zouboulis CC, Makrantonaki E. Clinical aspects and molecular diagnostics of skin aging. Clinics in dermatology 2011; 29: 3-14
- 28 Bruce MF. The relation of tactile thresholds to histology in the fingers of elderly people. Journal of neurology, neurosurgery, and psychiatry 1980; 43: 730-734
- 29 Louis DS, Greene TL, Jacobson KE et al. Evaluation of normal values for stationary and moving two-point discrimination in the hand. J Hand Surg Am 1984; 9: 552-555
- 30 Paprottka FJ, Wolf P, Harder Y et al. Sensory recovery outcome after digital nerve repair in relation to different reconstructive techniques: meta-analysis and systematic review. Plastic Surgery International 2013; 2013: 704589
- 31 Tremblay F, Mireault AC, Dessureault L et al. Postural stabilization from fingertip contact II. Relationships between age, tactile sensibility and magnitude of contact forces. Experimental Brain Research 2005; 164: 155-164