Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0033-1358736
Heilmittelversorgung in der ambulanten Physiotherapie bei Kniebeschwerden
Outpatient Physiotherapy for Patients with Knee Pain in Northern GermanyPublication History
Publication Date:
03 January 2014 (online)
Zusammenfassung
Hintergrund: Physiotherapie ist das in Deutschland am häufigsten verordnete Heilmittel. Zu Indikationen, die den Verordnungen zugrunde liegen, in der Behandlung verfolgten Therapieansätzen und Therapieverläufen sind bislang nur vereinzelt Informationen zugänglich. Entsprechende Studien weisen zumeist kleine Fallzahlen und kurze Nachbeobachtungszeiträume auf.
Ziel: In dem vorliegenden Beitrag soll beschrieben werden, wie Patienten mit Kniebeschwerden auf der Grundlage einer Heilmittelverordnung behandelt werden und wie sich ihr Gesundheitszustand im Verlauf der Therapie entwickelt.
Methodik: Deskriptiv-explorative Analyse der Daten einer prospektiven, multizentrischen Beobachtungsstudie. Als Endpunkte kamen der Beeinträchtigungsindex der 16-Item-Kurzversion des Funktionsfragebogens Bewegungsapparat (X-SMFA) und die Schmerzintensität zum Einsatz.
Ergebnisse: Die Daten von 160 Patienten, 47,4 (Standardabweichung – SD 10,8) Jahre, 51% weiblich, 51% mit Zustand nach Arthroskopie, wurden analysiert. Die Rücklaufquote 6 Monate nach Therapie lag bei ca. 50%. Die Therapie wird inhaltlich von kräftigenden oder dehnenden Übungen sowie manueller Therapie, ergänzt um häusliche Übungen, geprägt. Die Alltagsbeeinträchtigung wie auch die Schmerzen verringern sich im Beobachtungszeitraum deutlich (standardisierte Effektstärken – SES zwischen 0,6 und 1,75).
Schlussfolgerung: Die durchgeführte Studie liefert Erkenntnisse für die Heilmittelversorgung von Patienten mit Knorpel- oder Meniskusproblematik, die auf einer Fallzahlgröße beruhen, wie sie bislang nicht für den ambulanten Bereich in Deutschland vorlagen. Ein Abgleich zur internationalen Studienlage lässt annehmen, dass die deutlich aktive Prägung der Therapie und die Kombination verschiedener Behandlungsansätze einen wesentlichen Beitrag zum Therapieerfolg geleistet haben könnte.
Abstract
Background: Physiotherapy, in comparison to occupational therapy and speech therapy, is the most frequently prescribed treatment in Germany. Nationally there is only scarce information available on indications, treatment approaches and development of health condition throughout therapy. Present work encompasses only small sample sizes and insufficient follow-up periods.
Aim: To describe, how patients with knee complaints are treated based on a physiotherapy referral and how their health condition changes during therapy.
Methods: A descriptive-exploratory secondary analysis of data from a prospective multicentre observational study was conducted. The Bother index of the Musculoskeletal Function Assessment Questionnaire (German, 16-Item version) and an 11-step box scale on pain intensity were utilised as outcome criteria.
Results: Data of 160 patients, age 47.4 (SD 10.8), 51% female, approximately 51% with previous arthroscopy, were analysed. The response rate 6 months after therapy approximately amounted to 50%. Main therapy approaches were strengthening, stretching and manual therapy, combined with home exercises. Impairment in daily life as well as pain improved substantially during therapy (SES range 0.6–1.75).
Conclusion: The conducted study brought up insights for physiotherapy health service for patients with cartilage or meniscal problems, based on a sample size not accessible for Germany before. After reviewing the international literature it may be assumed, that the clearly active character of the therapy and the combination of different treatment approaches are of relevance for the presented reduction of impairment in daily life.
-
Literatur
- 1 EU European Union The Status of Health in the European Union: Towards a healthier Europe; extended Summary. (2009). Im Internet: http://euglorehcd.eulogos.it/IXT/_EXT-SUMM/_INDEX.HTM; Stand: 09.04.2013
- 2 Robert Koch Institut . Gesundheitsberichterstattung des Bundes; Gesundheit in Deutschland. Berlin: RKI; 2006
- 3 Kemper C, Sauer K, Glaeske G. GEK-Heil- und Hilfsmittel-Report 2009; Auswertungsergebnisse der GEK-Heil- und Hilfsmitteldaten aus den Jahren 2007 und 2008. Schwäbisch Gmünd: GEK – Gmünder Ersatzkasse; 2009;
- 4 Wissenschaftliches Institut der AOK (WIdO) . Heilmittelbericht 2010. Berlin: WIdO im AOK-Bundesverband GbR; 2010
- 5 Altman RD. Classification of disease: osteoarthritis. Semin Arthritis Rheum 1991; 20: 40-47
- 6 Bhattacharyya T, Gale D, Dewire P et al. The clinical importance of meniscal tears demonstrated by magnetic resonance imaging in osteoarthritis of the knee. J Bone Joint Surg Am. 2003; 85-A 4-9
- 7 Englund M, Guermazi A, Gale D et al. Incidental meniscal findings on knee MRI in middle-aged and elderly persons. N Engl J Med 2008; 359: 1108-1115
- 8 Hunter DJ, Zhang YQ, Niu JB et al. The association of meniscal pathologic changes with cartilage loss in symptomatic knee osteoarthritis. Arthritis Rheum 2006; 54: 795-801
- 9 Schlepckow P, Weber M, Hempel K. Arthroscopy of the knee without pathological findings. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 1994; 2: 85-87
- 10 Michael JW, Schluter-Brust KU, Eysel P. The epidemiology, etiology, diagnosis, and treatment of osteoarthritis of the knee. Dtsch Arztebl Int 2010; 107: 152-162
- 11 Kirkley A, Birmingham TB, Litchfield RB et al. A randomized trial of arthroscopic surgery for osteoarthritis of the knee. N Engl J Med 2008; 359: 1097-1107
- 12 Adler G. Situation und Perspektiven der Forschung in den Gesundheitsfachberufen. Dtsch Med Wochenschr 2012; 137: S33-S33
- 13 Kemper C, Sauer K, Glaeske G et al. BARMER GEK Heil- und Hilfsmittelreport 2011; Auswertungsergebnisse der BARMER GEK Heil- und Hilfsmitteldaten aus den Jahren 2009 bis 2010. St. Augustin: Asgard-Verlag; 2011
- 14 Karstens S, Weiler SW, Froböse I et al. Heilmittelverordnungen in der ambulanten Physiotherapie bei Rückenbeschwerden – deskriptive Analyse zum Abgleich von Indikationsschlüssel und Alltagsbeeinträchtigung. Rehabilitation 2013; 52: 96-102
- 15 Rapley T. Doing conversation, discourse and document analysis. Los Angeles: SAGE; 2007
- 16 Schomacher J. Gütekriterien der visuellen Analogskala zur Schmerzbewertung. physioscience 2008; 4: 125-133
- 17 Wollmerstedt N, Faller H, Ackermann H et al. Evaluierung des XSMFA-D an Patienten mit Erkrankungen des Bewegungsapparates und operativer oder konservativer stationärer Therapie. Rehabilitation 2006; 45: 78-87
- 18 Cohen J. Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale: Erlbaum; 1988
- 19 Foster NE, Thomas E, Bishop A et al. Distinctiveness of psychological obstacles to recovery in low back pain patients in primary care. Pain 2010; 148: 398-406
- 20 Rutten GM, Degen S, Hendriks EJ et al. Adherence to clinical practice guidelines for low back pain in physical therapy: do patients benefit?. Phys Ther 2010; 90: 1111-1122
- 21 van den Hoogen HJ, Koes BW, van Eijk JT et al. On the course of low back pain in general practice: a one year follow-up study. Ann Rheum Dis 1998; 57: 13-19
- 22 Sun Y, Stürmer T, Günther KP et al. Inzidenz und Prävalenz der Cox- und Gonarthrose in der Allgemeinbevölkerung. Z Orthop Unfall 1997; 135: 184-192
- 23 Boks SS, Vroegindeweij D, Koes BW et al. Magnetic resonance imaging abnormalities in symptomatic and contralateral knees: prevalence and associations with traumatic history in general practice. Am J Sports Med 2006; 34: 1984-1991
- 24 Fransen M, McConnell S. Exercise for osteoarthritis of the knee. Cochrane Database Syst Rev 2008; CD004376
- 25 Jamtvedt G, Dahm KT, Christie A et al. Physical therapy interventions for patients with osteoarthritis of the knee: an overview of systematic reviews. Phys Ther 2008; 88: 123-136
- 26 Vervest AM, Maurer CA, Schambergen TG et al. Effectiveness of physiotherapy after meniscectomy. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 1999; 7: 360-364
- 27 Goodwin PC, Morrissey MC, Omar RZ et al. Effectiveness of supervised physical therapy in the early period after arthroscopic partial meniscectomy. Phys Ther 2003; 83: 520-535
- 28 Jansen MJ, Viechtbauer W, Lenssen AF et al. Strength training alone, exercise therapy alone, and exercise therapy with passive manual mobilisation each reduce pain and disability in people with knee osteoarthritis: a systematic review. Journal of Physiotherapy 2011; 57: 11-20
- 29 Deyle GD, Henderson NE, Matekel RL et al. Effectiveness of manual physical therapy and exercise in osteoarthritis of the knee. A randomized, controlled trial. Ann Intern Med 2000; 132: 173-181
- 30 Fransen M, McConnell S, Bell M. Exercise for osteoarthritis of the hip or knee. Cochrane Database Syst Rev 2003; CD004286
- 31 van Baar ME, Assendelft WJ, Dekker J et al. Effectiveness of exercise therapy in patients with osteoarthritis of the hip or knee: a systematic review of randomized clinical trials. Arthritis Rheum 1999; 42: 1361-1369
- 32 Royal Dutch Society for Physical Therapy (KNGF) . KNGF Guideline for Physical Therapy in patients with Osteoarthritis of the hip and knee. Dutch Journal of Physical Therapy 2010; 120: S1
- 33 Brosseau L, Yonge KA, Robinson V et al. Thermotherapy for treatment of osteoarthritis. Cochrane Database Syst Rev 2003; CD004522