Aktuelle Urol 2014; 45(02): 132-134
DOI: 10.1055/s-0033-1363274
Case Report
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Acute Aortic Dissection in a Patient Receiving Multiple Tyrosine Kinase Inhibitors for 5 Years

Akute Aortendissektion nach Einnahme von multiplen Tyrosinkinase-Inhibitoren über 5 Jahre

Authors

  • Y. Funahashi

    1   Department of Urology, Nagoya University Graduate School of Medicine, Nagoya University Hospital, Nagoya, Japan
  • N. Sassa

    1   Department of Urology, Nagoya University Graduate School of Medicine, Nagoya University Hospital, Nagoya, Japan
  • M. Inada-Inoue

    2   Department Clinical Oncology and Chemotherapy, Nagoya University Hospital, Nagoya, Japan
  • Y. Ando

    2   Department Clinical Oncology and Chemotherapy, Nagoya University Hospital, Nagoya, Japan
  • Y. Matsukawa

    1   Department of Urology, Nagoya University Graduate School of Medicine, Nagoya University Hospital, Nagoya, Japan
  • M. Gotoh

    1   Department of Urology, Nagoya University Graduate School of Medicine, Nagoya University Hospital, Nagoya, Japan
Further Information

Publication History

Publication Date:
03 April 2014 (online)

Abstract

A 48-year-old male presented with para-aortic lymph node metastases after surgical resection of a clear cell renal cell carcinoma. After first-line treatment with interferon alpha-2b, he was started on pazopanib and lapatinib. Blood pressure was well controlled with temocapril and amlodipine. Treatment had to be stopped 4 years and 8 months after initiation due to overt proteinuria. Then, sunitinib was started as third-line treatment. During the second cycle of sunitinib, he died due to a Stanford type A aortic dissection. Acute aortic dissection could be an adverse event associated with the long-term use of antiangiogenic tyrosine kinase inhibitors.

Zusammenfassung

Ein 48jähriger Mann stellte sich mit paraaortalen Lymphknotenmetastasen nach chirurgischer Resektion eines Klarzellkarzinoms vor. Nach First-Line-Therapie mit Interferon Alpha-2b wurde eine Therapie mit Pazopanib und Lapatinib begonnen. Der Blutdruck zeigte unter Temocapril und Amlodipin gut kontrollierte Werte. Die Therapie musste nach 4 Jahren und 8 Monaten wegen offenkundiger Proteinurie beendet werden. Daraufhin wurde Sunitinib als Third-Line-Therapie begonnen. Während des zweiten Sunitinib Zyklus, starb der Patient aufgrund einer Stanford-A-Dissektion. Akute Aortendissektionen könnten ein unerwünschtes Ereignis bei Langzeittherapie mit anti-angiogenetischen Tyrosinkinase-Hemmern sein.