Zusammenfassung
Hintergrund: Pseudarthrosen des proximalen Humerus sind selten und können entweder endoprothetisch
oder kopferhaltend mittels Pseudarthrosenresektion therapiert werden. Im Rahmen dieser
Studie sollte untersucht werden, inwieweit eine kopferhaltende Revisionsstrategie
bei proximalen Humeruspseudarthrosen zu einer erfolgreichen klinischen und knöchernen
Ausheilung führte und welches funktionelle Ergebnis hiermit erreicht werden konnte.
Patienten: Zwischen 2008 und 2014 wurden in diese retrospektive Studie 27 konsekutive Patienten
mit einer proximalen Humerus- oder Humerusschaftpseudarthrose nach operativer Frakturversorgung
eingeschlossen. Alle Patienten hatten eine Arthrofibrose mit Bewegungsdefizit. Das
Patientenalter war 56 ± 16 Jahre und alle Patienten erhielten eine Arthrolyse mit
Pseudarthrosenresektion und Reosteosynthese. In Abhängigkeit der Stellung des Humeruskopfs
wurde eine valgisierende Achskorrektur an der proximalen Humerusfraktur durchgeführt.
Das funktionelle Ergebnis konnte bei 89 % der Patienten nach 28 Monaten mittels DASH
und Constant Score erhoben werden, die radiologische Auswertung der Frakturkonsolidierung
erfolgte mittels eines etablierten Scores. Ergebnisse: Alle Revisionen wurden mittels Plattenosteosynthesen (12 Winkelplatten, 10 breite
LC-Platten, 4 PHILOS-Platten) durchgeführt, in Kombination mit einer Resektion und
Kompression der Pseudarthrose und Achskorrektur, je nach Stellung des Humeruskopfs.
89 % der Patienten erhielten eine zusätzliche autologe Beckenkammspongiosa-Transplantation,
in 3 Fällen kombiniert mit BMP-7-Applikation. Bei 25 Patienten (93 %) führte die Revisionsoperation
zu einer erfolgreichen klinischen und knöchernen Heilung, 2 Therapieversager wiesen
eine persistierende Pseudarthrose bzw. eine Humeruskopfnekrose auf, welche die sekundäre
Implantation einer Schulterprothese nötig machte. Der radiologische Score zeigte ein
gutes bis sehr gutes Ergebnis bei allen Patienten, und 93 % erreichten eine knöcherne
Heilung. Der DASH Score lieferte einen Wert von 40 ± 28,8 Punkten, und der Constant
Score ergab 45 Punkte ± 25,4 Punkte, wobei Frauen < 60 Jahren tendenziell die besten
Ergebnisse zeigten. Schlussfolgerung: Die Ergebnisse demonstrieren eine hohe knöcherne Ausheilungsrate nach kopferhaltender
Revision von proximalen Humeruspseudarthrosen. Allerdings bleibt die Schulterfunktion
trotz knöcherner Heilung eingeschränkt, sodass insbesondere beim älteren Patienten
die Alternative einer Schulterprothese in Erwägung gezogen werden sollte.
Abstract
Background: Fractures of the subcapital and proximal humerus shaft region are common fractures
of the human skeleton. Their treatment should provide an early functional after-care
of the shoulder joint, that is prone to arthrofibrosis. Although the upper extremity
is not weight-bearing the occurrence of proximal humerus non-unions leads to severe
impairment with inability to work and restrictions of activity of daily life. The
aim of this study was to investigate whether an operative revision of proximal humerus
non-unions with reosteosynthesis and application of distant autologous bone grafts
can lead to sufficient bone healing. The second aim was to find out whether patients
achieved an acceptable functional outcome, as alternatively patients could be treated
by reconstruction with a shoulder prosthesis. Patients and Methods: 27 patients (female = 15, male = 12) with reosteosynthesis of the proximal humerus
and proximal humeral shaft due to non-union after initially operative fracture treatment
were included between 2008 and 2014. Average age of patients was 56 years (23–87),
48 % had no comorbidities, while 52 % of the patients had at least 1 comorbidity such
as diabetes, hypertension or nicotine abusus. The mean number of prior surgical intervention
was 1.2 (1–3). The mean time between initial surgery and re-osteosynthesis was 12.3
months. Patients with signs of infection pseudarthrosis were excluded. The initial
type of osteosynthesis was with plates (n = 16; thereof PHILOS Plate n = 14), and
intramedullary nails (T2, Targon Nail, PHN, Seidel Nail; n = 11). Revision surgery
was done with plate osteosynthesis (n = 26; thereof PHILOS Plate n = 4; LC Plate n = 10;
angle plate n = 12). In 23 patients (89 %) a distant bone transplantation was done
from the iliac crest, and 1 patient received allogenous bone. Three patients (11 %)
received bone morphogenetic protein 7 (BMP 7) in combination with distant bone graft.
Intraoperative swabs from the pseudarthrosis area showed no bacterial pathogen after
14 days of incubation. DASH score and Constant score were used to evaluate the functional
outcome after revision surgery. Bone healing was determined by standard X-rays and
evaluated by a modified radiological score. Results: 89 % of the patients could be followed for an average of 28 months and the radiological
follow-up was at 9 months. The radiological score showed very good (50 %), or good
results, and a sufficient bone healing was shown in 25 of 27 patients (93 %). The
pseudarthrosis revision surgery failed in two cases (n = 1 persisting non-union; n = 1
humeral head necrosis after re-operation with angle plate). DASH scores provided a
mean of 40 ± 28.8 with a range from 0–97 points, and the results from the Constant
score provided 45 ± 25.4. The analysis with variation of age showed a trend for better
results in female patients < 60 years of age. As complications after bone graft 3
patients had persistent local dysesthesia (11 %), in one case fracture of the iliac
bone occurred that healed with conservative treatment. Conclusion: The pseudarthrosis revision surgery with humeral head preserving re-osteosynthesis
with bone transplantation is an effective treatment for non-unions of the proximal
humerus and the proximal humeral shaft and the current results showed high bone consolidation
rates. As the functional results remained limited after revision an individual treatment
decision should be made concerning the most appropriate therapy. While a shoulder
prosthesis may be considered in the aged patient, a revision strategy with reosteosynthesis
should be considered particularly in younger patients.
Schlüsselwörter
postoperative Pseudarthrosen - proximale Humerusfrakturen - Reosteosynthese
Key words
postoperative non-union - proximal humerus fracture - reosteosynthesis