Klin Monbl Augenheilkd 2015; 232(4): 552-555
DOI: 10.1055/s-0035-1545783
Klinische Studie
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

The Effect of Switching Ranibizumab to Aflibercept in Refractory Cases of Macular Edema Secondary to Ischemic Central Vein Occlusion

Wechsel von Ranibizumab zu Aflibercept in Fällen eines refraktären Makulaödems infolge ischämischen Zentralvenenverschlusses

Authors

  • L. Lehmann-Clarke

    Department of Ophthalmology, University of Lausanne, Jules Gonin Eye Hospital, Fondation Asile des Aveugles, Medical Retina Unit, Lausanne, Switzerland (Chairperson: Prof. Francine Behar-Cohen)
  • A. Dirani

    Department of Ophthalmology, University of Lausanne, Jules Gonin Eye Hospital, Fondation Asile des Aveugles, Medical Retina Unit, Lausanne, Switzerland (Chairperson: Prof. Francine Behar-Cohen)
  • I. Mantel

    Department of Ophthalmology, University of Lausanne, Jules Gonin Eye Hospital, Fondation Asile des Aveugles, Medical Retina Unit, Lausanne, Switzerland (Chairperson: Prof. Francine Behar-Cohen)
  • A. Ambresin

    Department of Ophthalmology, University of Lausanne, Jules Gonin Eye Hospital, Fondation Asile des Aveugles, Medical Retina Unit, Lausanne, Switzerland (Chairperson: Prof. Francine Behar-Cohen)
Further Information

Publication History

Publication Date:
22 April 2015 (online)

Abstract

Background: Macular edema resulting from central retinal vein occlusion is effectively treated with anti-vascular endothelial growth factor injections. However, some patients need monthly retreatment and still show frequent recurrences. The purpose of this study was to evaluate the visual and anatomic outcomes of refractory macular edema resulting from ischemic central retinal vein occlusion in patients switched from ranibizumab to aflibercept intravitreal injections.

Patients and Methods: We describe a retrospective series of patients followed in the Medical Retina Unit of the Jules Gonin Eye Hospital for macular edema due to ischemic central retinal vein occlusion, refractory to monthly retreatment with ranibizumab, and changed to aflibercept. Refractory macular edema was defined as persistence of any fluid at each visit one month after last injection during at least 6 months. All patients had to have undergone pan-retinal laser scan.

Results: Six patients were identified, one of whom had a very short-term follow-up (excluded from statistics). Mean age was 57 ± 12 years. The mean changes in visual acuity and central macular thickness from baseline to switch were + 20.6 ± 20.3 ETDRS letters and − 316.4 ± 276.6 µm, respectively. The additional changes from before to after the switch were + 9.2 ± 9.5 ETDRS letters and − 248.0 ± 248.7 µm, respectively. The injection intervals could often be lengthened after the switch.

Conclusions: Intravitreal aflibercept seems to be a promising alternative treatment for macular edema refractory to ranibizumab in ischemic central retinal vein occlusion.

Zusammenfassung

Hintergrund: Ein Makulaödem bei retinalem Zentralvenenverschluss wird effizient mit anti-vascular endothelial growth factor Injektionen behandelt. Allerdings benötigen manche Patienten monatliche Injektionen und weisen dennoch häufige Rezidive auf. Ziel dieser Studie war es, die visuellen und anatomischen Resultaten der refraktären Makulaödem bei ischämischen Zentralvenenverschluss zu evaluieren, bei Patienten die von Ranibizumab zu Aflibercept gewechselt haben.

Patienten und Methoden: Retrospektive Patientenserie, die wegen Makulaödem aufgrund ischämischen Zentralvenenverschlusses in der Medizinischen Netzhaut Einheit der Augenklinik Jules Gonin behandelt wurden, und die wegen refraktärem Makulaödem unter Ranibizumab zu Aflibercept gewechselt wurden. Ein Makulaödem war als refraktär definiert, wenn über mindestens 6 Monate bei jeder Untersuchung 1 Monat nach der letzten Injektion Flüssigkeit im OCT nachgewiesen wurde. Alle Patienten mussten eine panretinaler Laser im ischämischen Bereich erhalten haben.

Ergebnisse: Sechs Patienten wurden identifiziert, von denen einer wegen kurzer Nachbehandlungszeit von der Statistik ausgeschlossen wurde. Das Durchschnittsalter betrug 57 ± 12 Jahre. Die mittleren Veränderungen in der Sehschärfe und zentrale Netzhautdicke von Behandlungbeginn bis zum Switch-Zeitpunkt waren 20,6 ± 20,3 + ETDRS Buchstaben, respektive − 316,4 ± 276,6 µm. Ein zusätzlicher Visusgewinn von + 9,2 ± 9,5 ETDRS Buchstaben wurde nach dem Switch gemessen, respektive für die zentral Netzhautdicke − 248,0 ± 248,7 µm. Die Injektionsintervalle nach dem Switch konnten mehrheitlich verlängert werden.

Schlussfolgerungen: Intravitreales Aflibercept scheint eine vielversprechende Alternative zu sein, wenn ein Makulaödem bei ischämischen Zentralvenenverschluss unter Behandlung mit Ranibizumab refraktär ist.