Laryngorhinootologie 2015; 94(11): 738-744
DOI: 10.1055/s-0035-1564185
Übersicht
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Gefäßveränderungen der Stimmlippen – Teil 2: Perpendikuläre Gefäßveränderungen

Vascular Lesions of Vocal Folds – Part 2: Perpendicular Vascular Lesions
C. Arens
1   Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Univ.-Klinikum der Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg
,
H. Glanz
2   Medizinische Fakultät, Justus-von-Liebig-Universität, Gießen
,
S. Voigt-Zimmermann
1   Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Univ.-Klinikum der Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
17 November 2015 (online)

Zusammenfassung

Die vorliegende Arbeit zielt auf eine systematische pathogenetische Beschreibung perpendikulärer vaskulärer Veränderungen bei pathologischen Prozessen der Stimmlippen ab. Anders als bei horizontalen bzw. longitudinalen Gefäßveränderungen, wie Volumenänderungen mit Ektasien oder Mäanderisierung, werden vertikale Gefäßveränderungen zwar auch bei benignen Läsionen beobachtet. Sie treten aber als typische Gefäßschleifen vorrangig bei exophytischen Läsionen, insbesondere bei papillomatösen, prä- und kanzerösen Erkrankungen des Kehlkopfes und der Stimmlippen auf. Ausgelöst durch einen epithelialen Wachstumsstimulus setzt eine Neoangiogenese im Vorstadium der Tumorentwicklung ein, die zu einer in vertikaler Richtung sich ausbreitenden Gefäßschleifenausbildung führt. Bei rezidivierender respiratorischer Papillomatose (RRP) imponieren sie durch eine einzelne, lange Gefäßschleife mit einem engwinkligen Umkehrpunkt in der jeweiligen Papille des Papilloms. Bei prä- und kanzerösen Prozessen liegen die Gefäßschleifen direkt unter dem Epithel und sind mit fortschreitendem Tumorwachstum zunehmend unregelmäßiger, verknäulter und spiralförmig. Bei fortgeschrittenen Stimmlippenkarzinomen hebt sich die gleichförmige Schleifenbildung auf. Die vaskuläre Stimmlippenstruktur erscheint chaotisch zerstört. Die verschiedenen Stadien des Tumorwachstums werden zudem durch typische primäre epitheliale und sekundäre bindegewebige Veränderungen charakterisiert. Der vaskulären, epithelialen und bindegewebigen Merkmalstrias kommt daher in der Differenzialdiagnostik eine bedeutende Rolle zu.

Abstract

The present work aims at a systematic pathogenetic description of perpendicular vascular changes in the vocal folds. Unlike longitudinal vascular changes, like ectasia and meander, perpendicular vascular changes can be observed in bening lesions. They predominantly occur as typical vascular loops in exophytic lesions, especially in recurrent respiratory papillomatosis (RRP), pre-cancerous and cancerous diseases of the larynx and vocal folds. Neoangiogenesis is caused by an epithelial growth stimulus in the early phase of cancerous genesis. In RRP the VVC impress by a single, long vessel loop with a narrow angle turning point in the each single papilla of the papilloma. In pre- and cancerous lesions the vascular loop is located directly underneath the epithelium. During progressive tumor growth, vascular loops develop an increasingly irregular, convoluted, spirally shape. The arrangement of the vascular loops is primarily still symmetrical. In the preliminary stage of tumor development occurs by neoangiogenesis to a microvascular compression. In advanced vocal fold carcinoma the regular vascular vocal fold structure is destroyed. The various stages of tumor growth are also characterized by typical primary epithelial and secondary connective tissue changes. The characteristic triad of vascular, epithelial and connective tissue changes therefore plays an important role in differential diagnosis.

 
  • Literatur

  • 1 Voigt-Zimmermann S, Arens C. Gefäßveränderungen der Stimmlippen – Teil 1: Horizontale Gefäßveränderungen. Laryngo-Rhino-Otol 2014; 93: 819-830
  • 2 Arens C, Voigt-Zimmermann S. Kontaktendoskopie der Stimmlippen in Kombination mit Narrow-Band-Imaging (Kompaktendoskopie). Laryngo-Rhino-Otol 2015; 94: 150-152
  • 3 Ni XG, He S, Xu ZG, Gao L, Lu N, Yuan Z, Lei SQ, Zhang GYM, Yi JL, Wang XL, Zhang L, Li XY, Wang GQ. Endoscopic diagnosis of laryngeal cancer and precancerous lesions by narrow band imaging. J Laryngol Otol 2011; 125: 288-296
  • 4 Inoue H, Honda T, Yoshida T, Nishikage T, Nagahama T, Yano K, Nagai K, Kawano T, Yoshino K, Tani M, Takeshita K, Endo M. Ultra-high Magnification Endoscopy of the Normal Esophageal Mucosa. Digestive Endoscopy 1996; 8: 134-138
  • 5 Kumagai Y, Toi M, Inoue H. Review: Dynamism of tumour vasculature in the early phase of cancer progression: outcomes from oesophageal cancer research. Lancet Oncol 2002; 3: 604-610
  • 6 Inoue H, Honda T, Nagai K, Kawano T, Yoshino K, Takeshita K, Endo M. Ultra-high Magnification Endoscopic Observation of Carcinoma in situ of the Esophagus. Dig Endosc 1997; 9: 16-18
  • 7 Inoue H, Kaga M, Sato Y, Sugaya S, Kudo S. Magnifying endoscopic diagnosis of tissue atypia and cancer invasion depth in the area of pharyngo-esophageal squamous epithelium by NBI enhanced magnification image: IPCL pattern classification. In: Cohen J. (ed.) Comprehensive Atlas of High Resolution Endoscopy and Narrow Band Imaging. Oxford, UK: Blackwell Publishing Ltd.; 2007: 49-66
  • 8 Inoue H. Magnification endoscopy in the esophagus and stomach. Dig Endosc 2001; 13: 40-41
  • 9 Kleinsasser O. Die Laryngomikroskopie (Lupenlaryngoskopie) und ihre Bedeutung für die Erkennung von Vorerkrankungen und Frühformen des Stimmlippencarcinoms. Arch Ohren Nasen Kehlkopfheilkd 1962; 180: 724-727
  • 10 Steinbrook R. The potential of human papillomavirus vaccines. N Engl J Med 2006; 354: 1109-1112
  • 11 Tjon Pian GiRE, San Giorgi MR, Slagter-Menkema L, van Hemel BM, van der Laan BF, van den Heuvel ER, Dikkers FG, Schuuring E. The clinical course of recurrent respiratory papillomatosis: A comparison between aggressiveness of HPV6 and HPV11. Head Neck 2014; [ DOI: 10.1002/hed.23808. ]
  • 12 Derkay CS, Wiatrak B. Recurrent respiratory papillomatosis: a review. Laryngoscope 2008; 118: 1236-1247
  • 13 Zaravinos A. An updated overview of HPV-associated head and neck carcinomas. Oncotarget 2014; 5: 3956-3969
  • 14 Gerein V, Rastorguev E, Gerein J, Lodemann E, Pfister H, Draf W, Desloovere C. 2′, 5′-Oligoadenylate synthetase activity analysis and human papilloma virus typing as prognostic factors in patients with recurrent respiratory papillomatosis. J Laryngol Otol 2004; 118: 750-756
  • 15 Rady PL, Schnadig VJ, Weiss RL, Hughes TK, Tyring SK. Malignant transformation of recurrent respiratory papillomatosis associated with integrated human papillomavirus type 11 DNA and mutation of p53. Laryngoscope 1998; 108: 735-740
  • 16 Bonagura VR, Hatam LJ, Rosenthal DW, de Voti JA, Lam F, Steinberg BM, Abramson AL. Recurrent respiratory papillomatosis: a complex defect in immune responsiveness to human papillomavirus-6 and -11. APMIS 2010; 118: 455-470
  • 17 Arens C. Die Bedeutung der Autofluoreszenz in der Frühdiagnose des Larynxkarzinoms. Gießen: Habilitationsschrift; 2005 . [ http://geb.uni-giessen.de/geb/volltexte/2006/3867/pdf/ArensChristoph-2005-11-03.pdf ]
  • 18 Arens C, Glanz H, Wönckhaus J, Hersemeyer K, Kraft M. Histologic assessment of epithelial thickness in early laryngeal cancer or precursor lesions and its impact on endoscopic imaging. Eur Arch Otorhinolaryngol 2007; 264: 645-649
  • 19 Beatrice F, Valente G, Cammarota R, Bisciari T, Ragona R, Giusti U, Bussolino F, Sartoris A. Laryngeal cancer and angiogenesis. Acta Otorhinolaryngol Ital 1996; 16: 355-362
  • 20 Ferrara N, Davis-Smith T. The biology of vascular endothelial growth factor. Endocrin Rev 1997; 18: 4-25
  • 21 Folkman J. Angiogenesis in cancer, vascular, rheumatoid and other diseases. Nat Med 1995; 1: 27-31
  • 22 Kyzas PA, Stefanou D, Batistatou A, Agnantis NJ. Hypoxia-induced tumor angiogenic pathway in head and neck cancer: an in vivo study. Cancer Lett 2005; 225: 297-304
  • 23 Reynolds TY, Rockwell S, Glazer PM. Genetic instability induced by the tumor microenvironment. Cancer Res 1996; 56: 5754-5757
  • 24 Bodnar M, Szylberg Ł, Kaźmierczak W, Marszałek A. Evaluation of microvessel density (MVD) in laryngeal squamous cell carcinoma. Przegl Lek 2012; 69: 726-730
  • 25 Olszewski E. Blood vascular system in cancer of the larynx. Arch Otolaryngol 1976; 102: 65-70