Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0037-1621458
Treatment of venous leg ulcers with sulodexide
Behandlung venöser Beinulzera mit SulodexidTraitement des ulcères veineux des membres inférieurs par le sulodéxidePublication History
Publication Date:
30 December 2017 (online)
Summary
Aim: The study of the influence of sulodexide in the treatment of venous leg ulcers. Patients and method: 44 patients with chronic venous ulceration were randomly divided into two groups. Group I: 21 patients (ulceration area: 12.7-18.9 cm2), Group II: 23 patients (ulceration size: 12.1-20.3 cm2). Both groups were treated by using Unna’s boot. This dressing was changed every seven days until the ulcer had healed. Additionally, the patients in group II received the systemic pharmacological treatment with sulodexide. Results: After 7 weeks of treatment ulcers of seven patients (35%) from group I had healed, and 3 weeks later the ulceration of two more patients had healed completely. After further 7 weeks the ulcers of 12 patients had healed completely. Whereas in group II after 7 weeks of treatment ulceration of 16 (70%, p <0.05) patient had healed completely and after further 3 weeks the ulcers of the remaining 7 patients had healed, too. Conclusion: The use of sulodexide in patients with chronic venous leg ulcers accelerates the healing process.
Zusammenfassung
Ziel: Untersuchung des Einflusses von Sulodexid bei der Behandlung venöser Beinulzera. Patienten, Methoden: 44 Patienten mit chronisch-venöser Ulzeration wurden randomisiert in zwei Gruppen geteilt: Gruppe I: 21 Patienten (Ulkusgröße: 12,7-18,9 cm2); Gruppe II: 23 Patienten (Ulkusgröße: 12,1-20,3 cm2). Beide Gruppen wurden mit einem Zinkleimverband behandelt. Dieser Verband wurde alle sieben Tage gewechselt, bis das Ulkus abgeheilt war. Die Patienten in Gruppe II erhielten zusätzlich eine systemische Pharmakotherapie mit Sulodexid. Ergebnisse: Nach sieben Therapiewochen waren die Ulzera von sieben Patienten (35%) der Gruppe I abgeheilt, drei Wochen später war die Ulzeration von zwei weiteren Patienten vollständig abgeheilt. Nach weiteren sieben Wochen waren die Ulzera von zwölf Patienten vollständig abgeheilt. In Gruppe II war die Ulzeration nach sieben Therapiewochen hingegen bei 16 Patienten (70%, p <0,05) vollständig abgeheilt, und nach weiteren drei Wochen waren auch die Ulzera der übrigen sieben Patienten abgeheilt. Schlussfolgerung: Die Anwendung von Sulodexid bei Patienten mit chronisch-venösen Beinulzera beschleunigt den Heilungsprozess.
Résumé
But: Étude de l’influence du sulodéxide sur le traitement des ulcères veineux des membres inférieurs. Patients et méthode: 44 patients souffrant d’une ulcération veineuse chronique ont été randomisés en deux groupes. Groupe I: 21 patients (surface ulcérée: 12,7- 18,9 cm2); Groupe II: 23 patients (surface ulcérée: 12,1-20,3 cm2). Les deux groupes ont été traités par la pose d’une botte d’Unna. Celle-ci a été changée tous les sept jours jusqu’à guérison de l’ulcère. Les patients du groupe II ont en outre reçu du sulodéxide en traitement pharmacologique systémique. Résultats: Après 7 semaines de traitement, sept sujets du groupe I (35%) ont vu leurs ulcères guéris, et 3 semaines plus tard, deux autres patients étaient également complètement guéris. Après une nouvelle période de 7 semaines, les 12 derniers patients étaient de même complètement guéris. En ce qui concerne le groupe II, l’ulcération de 16 patients (70%, p <0,05) a été totalement soignée au bout de 7 semaines de traitement, et 3 semaines plus tard, il en était de même pour les 7 derniers sujets. Conclusion: L’utilisation du sulodéxide chez les patients souffrant d’ulcères veineux chroniques des membres inférieurs accélère le processus de guérison.
-
References
- 1 Burton CS. Treatment of leg ulcers. Dermatol Clin 1993; 2: 315-23.
- 2 Callam MJ, Ruckly VC, Harper DR. et al. Chronic ulceration of the leg: extent of the problem and provision of care. Br J Surg 1985; 290: 1855-6.
- 3 Callam MJ. Prevalence of chronic leg ulceration and severe chronic venous disease in Western countries. Phlebology 1992; 7 (Suppl. 01) 6-12.
- 4 Chester J, Dormandy JA. Pharmacological treatment of leg ulcers. In Westerhof W. ed. Leg ulcer. Diagnosis and treatment. Amsterdam: Elsvier Science; 1993: 313-24.
- 5 Coccheri S, Scondotto G, Aneli G. et al. Randominised, double blind, multicentre, placebo controlled study of sulodexide in the treatment of venous leg ulcers. Thromb Haemost 2002; 87: 947-52.
- 6 Coleridge Smith PD, Thomas P. et al. Causes of venous ulceration: a new hypothesis. Br Med J 1988; 296: 1726-7.
- 7 Cornwall JV, Dore CJ, Lewis JD. Leg ulcers: epidemiology and etiology. Br J Surg 1986; 73: 693-6.
- 8 Dormandy JA. Pathophysiology of venous leg ulceration an update. Angiology 1997; 48: 71-5.
- 9 Dormandy JA. Pharmacologic treatment of venous leg ulcers. J Cardiovasc Pharmacol 1995; suppl 2 S61-S66.
- 10 Goldman MP. The Aleksander House Group Consensus paper on venous leg ulcer. J Dermatol Surg Oncol 1992; 25: 965-87.
- 11 Harenberg J. Review of pharmacodynamics, pharmacokinetics and therapeutic properties of sulodexide. Med Res Rev 1998; 18: 1-20.
- 12 Leu AJ, Leu HJ, Franzeck UK. et al. Microvascular changes in chronic venous insufficiency: a review. Cardiovasc Surg 1995; 3: 237-45.
- 13 Margolis DJ, Cohen JH. Management of chronic venous leg ulcers: A literature – guided approach. Clinics in Dermatology 1994; 12: 19-26.
- 14 Margolis DJ, Gross EA, Wood CR. et al. Planimetric rate of healing in venous ulcers of the leg treated with pressure bandage and hydricilloid dressing. J Am Acad Dermatol 1993; 28: 418-21.
- 15 Martin M. Dynamische Wundheilungsprofil des venösen Ulcus cruris. VASA 1994; 6: 1-5.
- 16 Messa G, Placa G, Puccetti L. et al. Pharmacodynamic effects of sulodexide on profibrolytic and haemorrheological patterns. Clin Drug Invest 1995; 16: 165-71.
- 17 Nameth AJ, Eaglstein WH. Wound dressing and local treatment. In: Westerhof W. (ed). Leg ulcer. Diagnosis and treatment. Amsterdam: Elsevier Science; 1993: 325-33
- 18 Nicolaides AN. American Venous Forum Executive Committee. Classification and grading of chronic venous disease in the lower limb: a consensus statement. In: Gloviczki P, Yao JST. (eds). Handbook of venous disorders. London: Chapman and Hall; 1996: 652-60
- 19 Ofosu FA. Pharmacological actions of sulodexide. Semin Thromb Hemost 1998; 24: 127-38.
- 20 Scondotto G, Aloisi D, Ferrari P. et al. Treatment of venous leg ulcers with sulodexide. Angiology 1999; 11: 883-8.
- 21 Stemmer R. Die Heilung der Ulcera cruris venösen Ursprungs. Zentralb Phlebol 1971; 10: 10-27.
- 22 Wienert V, Vanscheidt W, Rabe E. et al. Leg ulcers due to venous insufficiency. In: Westerhof W. (ed). Leg ulcer. Diagnosis and treatment. Amsterdam: Elsevier Science; 1993: 83-118