Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0037-1621480
Hydroxyethylrutoside zur Behandlung der chronischen Veneninsuffizienz Grad I und II
Stellungnahme zur klinischen Wirksamkeit unter Einbeziehung von Empfehlungen und LeitlinienComment on the clinical efficiency of hydroxyethylrutosides in the treatment of chronic venous insufficiency stage I and II with consideration of recommendations and guidelinesOpinion on clinical effectiveness, including recommendations and guidelinesL’hydroxyéthylrutoside dans le traitement de l’insuffisance veineuse chronique de degré I et II: Prise de position relative á l’efficacité clinique en égard aux recommandations et directivesOpinion sur l’efficacité clinique, y compris les recommandations et les lignes directricesPublication History
Publication Date:
30 December 2017 (online)
Zusammenfassung
Nach wie vor zählt der Einsatz von Ödemprotektiva zu den wichtigen Therapieoptionen bei der chronischen Veneninsuffizienz (CVI). Voraussetzung für die Verkehrsfähigkeit sind Nachweis von Qualität, Wirksamkeit und Unbedenklichkeit. In zahlreichen experimentellen Untersuchungen von unabhängigen Arbeitsgruppen sind überzeugend pharmakologische Wirkungen belegt, die auf eine humanpharmakologische Wirkung bei der CVI hinweisen. Die aktuelle Studienlage belegt die experimentellen Ergebnisse. Danach sind Hydroxyethylrutoside (HR) wirksam bei der Behandlung der CVI im Stadium I-II (CEAP 3-4). Diese Aussage betrifft neuere, gut konzipierte, vorwiegend doppelblinde, plazebokontrollierte Studien, wobei jeweils nicht nur die Ödemreduktion sondern auch die Besserung der klinischen Symptomatik geprüft wurde. Wird die Ödemreduktion korrekter Weise in Relation zum tatsächlichen Ödemverteilungsraum und nicht zum gesamten Unterschenkelvolumen gesehen, ergeben sich durchaus relevante“ relative und absolute Änderungen unter der wirksamen Therapie. Da zum Zeitpunkt der Durchführung der verfügbaren neueren Studien die strenge Berücksichtigung einer Beeinfussung der Lebensqualität (LQ) (quality of life) nicht üblich war, darf dies kein Argument sein, entsprechende hochwertige Studien zu verwerfen.
Summary
The use of oedema-protecting drugs remains one of the important therapy options in cases of chronic venous insufficiency (CVI). A precondition for putting them on the market is proof of their quality, efficacy and safety. Numerous experimental investigations from independent study groups have convincingly demonstrated pharmacological effects which indicate a therapeutic effect in patients with CVI. Clinical studies confirm the experimental results. Accordingly, hydroxyethylrutosides are effective in the treatment of CVI in the stages I-II (CEAP 3-6). This statement relates to recent, well conceived, predominantly double-blind, placebo-controlled studies, in which not only the reduction of oedema but also the improvement of the clinical signs were examined. If the reduction of the oedema is properly examined in relation to the real space affected by oedema, and not in relation to the entire volume of the lower leg, “relevant” changes, both in relative and absolute terms, can be observed under the effective therapy. Effects on quality of life were not routinely and rigorously considered at the time when recent studies were conducted. Therefore, this cannot be used as an argument to reject high quality studies.
Résumé
Tout comme auparavant, l‘utilisation de médicaments protégeant des oedèmes compte parmi les options thérapeutiques les plus importantes dans l‘insuffisance veineuse chronique (IVC). La qualité, l‘efficacité et l‘innocuité constituent la condition d‘une mise en circulation. Dans de nombreuses études expérimentales de groupes de travail indépendants, des effets pharmacologiques sont documentés de façon convaincante indiquant un effet pharmacologique humain dans l‘IVC. La situation actuelle des études documente les résultats expérimentaux. Selon ceux-ci, l‘hydroxyéthylrutoside (HR) est efficace dans le traitement de l‘IVC au stade I-II (CEAP 3–4). Cette déclaration concerne des études récentes, bien conçues, menées principalement en double aveugle et contrôlées contre placebo, au cours desquelles non seulement la réduction des oedèmes, mais également l‘amélioration de la symptomatologie clinique ont été examinées. Lorsque la réduction des oedèmes est considérée correctement en relation avec l‘espace de répartition réel des oedèmes et non avec le volume total de la jambe, il en résulte des modifications importantes“, relatives et absolues, sous le traitement efficace. Etant donné qu‘au moment de l‘exécution des récentes études disponibles, la prise en compte rigoureuse d‘une influence de la qualité de vie (LQ) (quality of life) n‘était pas usuelle, ceci ne doit pas constituer un argument pour rejeter des telles études de haute qualité.
Schlüsselwörter
Chronische Veneninsuffizienz - Ödem - Hydroxyethylrutoside - Lebenqualität - evidenzbasierte Medizin-
Literatur
- 1 Artuson G, Johansson C-E. Effects of o-(β-hydroxyethyl)- rutoside (HR) and indometacin on transcapillary macromolecular transport and prostaglandins following scalding injury. Bibl Anat 1973; 12: 465.
- 2 Augustin M, Dieterle W, Zschocke I. et al. Development and validation of a disease-specific questionnaire on the quality of life of patients with chronic venous insufficiency. VASA 1997; 26: 291.
- 3 Beckers C, Zulstra JA. New aspects of the pathogenesis of CVI and the site of action of Venuroton. Phlebology Digest 2001; 6: 20.
- 4 Bekantmachung der Neufassung der Allgemeinen Verwaltungsvorschrift zur Anwendung der Arzneimittelprüfrichtlinien vom 5.. Mai 1995. Bundesanzeiger 96a vom 20. Mai 1995
- 5 Boada JN, Nazco GJ. Therapeutic effect of venotonics in chronic venous insufficiency. A metaanalysis Clin Drug Invest 1999; 18: 413 (Studien mit Grad-A-Bewertungen).
- 6 Casley-Smith JR. The effect of o-(β-hydroxyethyl)- rutosides (HR) on acute lymphoedema in rats thighs with and without macrophages. Microcirculation Endothelium Lymphatics 1990; 6: 457.
- 7 Cesarone MR, Laurora G, Ricci A. et al. Acute effects of hydroxyethylrutosides on capillary filtration in normal volunteers, patients with chronic venous hypertension and patients with diabetic microangiopathy (a dose comparison study). VASA 1992; 21: 76.
- 8 Chant ADB. The effect of Paroven (HR) on the clearance of sodium-24 from subcutaneous tissues on the foot in patients with varicose veins. VASA 1973; 2/3: 288.
- 9 Clement DL. Management of venous edema: Insights from an International Task Force. Angiology 2000; 51: 13.
- 10 Diebschlag W. Eine einfache Apparatur zur Bestimmung des Fussvolumens und dessen Änderungen. Z Ges Exp Med 1970; 152: 179.
- 11 Diebschlag W, Nocker W, Lehmacher W. et al. A clinical comparison of two doses of o-(ß-hydroxy- ethyl)rutosides (oxerutins) in patients with chronic venous insufficiency. J Pharm Med 1994; 4: 7. (Grad A)
- 12 Diehm C. The role of oedema protective drugs in the treatment of chronic venous insufficiency: A review of evidence based on placebo-controlled clinical trials with regard to efficacy and tolerance. Phlebology 1996; 11: 23. (Grad A)
- 13 Diehm C, Trampisch HJ, Lange S. et al. Comparison of leg compression stocking and oral horsechestnut seed extract therapy in patients with chronic venous insufficiency. Lancet 1996; 347: 292. (Grad A)
- 14 Frank J, Lentner A, Wienert V. Evaluierung eines neuen Wasserplethysmometer zur Messung des Unterschenkelvolumens. Internal Report. Zyma GmbH 1996
- 15 Franks PJ, Wright DDI, Fletcher AE. et al. A questionnaire to assess risk factors, quality of life, and use of health resources in patients with venous disease. Eur J Surg 1992; 158: 149.
- 16 Garratt AM, Ruta DA, Abdalla MI. et al. Responsiveness of the SF-36 and a condition-specific measure of health for patients with varicose veins. Quality of life Res 1996; 5: 223.
- 17 Gerdin B, Svensjö E. Inhibitory effect of the flavonoid o-(β-hydroxyethyl)-rutosides on increased microvascular permeability induced by various agents in rat skin. Int J Microcirc Clin Exp 1972; 2: 39.
- 18 Gesetz über den Verkehr mit Arzneimitteln (AMG) vom 24. August 1976. BGBl I: 2445-8.
- 19 Hyland ME, Hons BA, Thomson B. Quality of life of leg ulcer patients: questionnaire and preliminary findings. J Wound Care 1994; 3: 294-8.
- 20 Janssens D, Michiels C, Arnould T. et al. Effects of hydroxyethylrutosides on hypoxia-induced activation of human endothelial cells in vitro. Brit J Pharmacol 1996; 118: 599.
- 21 Klyscz T, Jünger M, Schanz S. et al. Lebensqualität bei chronisch venöser Insuffizienz (CVI). Hautarzt 1998; 49: 372.
- 22 Kurz X, Kahn SR, Abenhaim L. et al. Consensus Statement: Chronic venous disorders of the leg: epidemiology, outcomes, diagnosis and management of an evidence-based report of the VEINES task force. Int Angiol 1999; 18: 83.
- 23 Lamping DL, Schroter S, Kurz X. et al. Evaluation of outcomes in chronic venous disorders of the leg: Development of a scientifically rigorous, patient- reported measure of symptoms and quality of life. J Vasc Surg 2003; 37: 410.
- 24 Launois R, Rebou-Marty J, Henry B. Construction and validation of a quality of life questionnaire in Chronic Lower Limb Venous Insufficiency (CIVIQ). Qual Life Res 1996; 5: 539.
- 25 Lund F, Fagrell B, Kunicki J. et al. The effect of o-(β-hydroxyethyl)-rutosides (HR) in postischaemic and stasis oedema of the rat tail. In: van de Molen. et al. (eds). Progress Cliniques et Therapeutiques dans le Domaine de la Phlebologie. Amsterdam: Stevert & Zooom, Apeldoorn; 1986: 519-28
- 26 Marshall M. Medikamentöse Therapie von chronischen Venenleiden. TW Dermatologie 1993; 23: 248.
- 27 Marshall M, Breu FX. Handbuch der Angiologie. Arterien, Venen- und Lymphgefäßerkrankungen in Klinik und Praxis. Landsberg: ecomed 1999. einschl. Ergänzungen. (Studien mit Grad-A-Bewertungen)
- 28 Marshall M, Loew D. Venenerkrankungen. Grundlagen und Therapie. Heidelberg: Springer; 2003. (Studien mit Grad-A-Bewertungen)
- 29 Michel CC, Kendall S. β-hydroxyethyl rutosides reverse the increased permeability induced in frog microvessels by protein-free perfusion. Phlebology 1993; 8 (Suppl.) 18.
- 30 Nees S. O-(β-hydroxyethyl)-rutosides (HR) protect vascular endothelium against oxidative injury. Int J Microcirc Clin Exp 1992; 11 (Suppl. 1): 172.
- 31 Neumann HAM, Carlsson K, Brom GHM. Uptake and localisation of o-(β-hydroxyethyl)- rutosides in the venous wall, measured by laser scanning microscopy. Eur J Clin Pharmacol 1992; 43: 423.
- 32 Neumann HAM, van Broeck MJTB. Evaluation of o-(ß-hydroxyethyl)-rutosides in chronic venous insufficiency by means of non-invasive techniques. Phlebology 1990; 5 (Suppl.1): 13.
- 33 Nocker W, Diebschlag W, Lehmacher W. 3-monatige, randomisierte doppelblinde Dosis-Wirkungsstudie mit 0-(Beta-hydroxyethyl)-rutosid- Trinklösung. VASA 1989; 18: 235. (Grad A)
- 34 Poynard T, Valterio C. Meta-analysis of hydroxyethylrutosides in the treatment of chronic venous insufficiency. VASA 1994; 23: 244. (Studien mit Grad-A-Bewertungen)
- 35 Prerovsky I, Roztokil H, Hlavova A. et al. The effect of hydroxyethylrutosides after acute and chronic oral administration in patients with venous diseases. A double blind study. Angiologica 1972; 9: 408 (Grad A)
- 36 Rehn D, Golidin G, Nocker W. et al. Comparison between the efficacy and tolerability of oxerutins and troxerutin in the treatment of patients with chronic venous insufficnecy. Arzneim Forsch 1993; 43: 1060.
- 37 Rehn D, Hennings G, Nocker W. et al. Time course of the antioedematous effect of o-(β-hydroxyethyl)- rutosides in healthy volunteers. Eur J Clin Pharmacol 1991; 40: 625.
- 38 Rehn D, Unkauf M, Klein P. et al. Comparative clinical efficacy and tolerability of oxerutins and horse chestnut extract in patients with chronic venous insufficiency. Arzneim Forsch 1996; 46: 483. (Grad A)
- 39 Rehn D, Diebschlag W. et al. Studie zur therapeutischen Äquivalenz verschiedener galenischer Zubereitungen von Hydroxyethylrutosiden (Oxerutin, HR) nach oraler Mehrfachdosierung. Arzneim Forsch 1996; 46-488.
- 40 Roland IH, Bougelet C, Ninane N. et al. Effect of hydroxyethylrutosides on hypoxial-induced neutrophil adherence to umbilical vein endothelium. Cardiovasc Drugs Ther 1998; 12: 375.
- 41 Roztokil K, Fischer A, Novak P. et al. The effect of o-(β-hydroxyethyl)-rutosides (HR) on the peripheral circulation in patients with chronic venous insufficiency. Eur J Clin Pharmacol 1971; 3: 243.
- 42 Ruckley CV, Evans CJ, Allan PL. et al. Chronic venous insufficiency: Clinical and duplex correlations. The Edinburgh Vein Study of venous disorders in the general population. J Vasc Surg 2002; 36: 520.
- 43 Sackett DL, Rosenberg WMC, Car JAM. et al. Evidence- based medicine: What it is and what it isn’t?. Brit Med J 1996; 312: 71.
- 44 Schmid-Schönbein H, Volger E, Weiss J. et al. Effects of o-(β-hydroxyethyl)-rutosides on the microrheology of human blood under defined flow conditions. VASA 1975; 4: 263.
- 45 Smith JJ, Garratt AM, Guest M. et al. Evaluating and improving health-related quality of life in patients with varicose veins. J Vasc Surg 1999; 30: 710.
- 46 Smith JJ, Guest MG, Greenhalgh RM. et al. Measuring the quality of life in patients with venous ulcers. J Vasc Surg 2000; 31: 642.
- 47 Statement des Berufsverbandes praktizierender Phlebologen: Ärzte-Zeitung/Forschung und Praxis vom 22.5.1993. 10. 1993: 48.
- 00 Stemmer R, Fuderer CR. Posologie de l‘o-(β-hydroxyethyl)- rutoside dans l’insuffisance veineuse chronique. Phlebologie 1986; 39: 995.
- 49 Svensjö E, Arfors KE, Arturson G. Effect of inhibition of PGE2 activity on FITC-dextran permeability in the hamster microvasculature. Bibl Anat 1975; 13: 303.
- 50 Ten Cate JW, van Haeringen HJ, Geritsen J. et al. Biological activity of a semisynthetic flavonoid, o-(β-hydroxyethyl)-rutosides; light-scattering and metabolic studies on human red cells and platelets. Clin Chem 1973; 19: 31.
- 51 Timeus C. The effect of o-(β-hydroxyethyl)- rutosides (HR) versus placebo on vessel wall permeability and selective permeability in the microcirculation of the skin in healthy volunteers. In: Negus E. et al. (eds). Phlebology. 1986. 85 825-7.
- 52 Überla K. Anspruch und Wirklichkeit – Patientenwunsch und Phytopharmaka: Wie weit tragen EBM und Metaanalysen. In: Loew D, Blume H, Dingermann T. (Hrsg). Phytopharmaka in Forschung und klinischer Anwendung V. Darmstadt: Steinkopff; 1999: 83.
- 53 Unkauf M, Rehn D, Klinger J. et al. Investigation of the efficacy of oxerutins compared to placebo in patients with chronic venous insufficiency treated with compression stockings. Arzneim Forsch/ Drug Res 1996; 46: 478.
- 54 Vanscheidt W, Heidrich H, Jünger M. et al. Leitlinien zur Prüfung von Arzneimitteln bei chronischer Veneninsuffizienz. Phlebologie 2000; 29: 82.