Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0038-1628603
Geschwindigkeit des Depressionsbeginns
Ein Merkmal zur Differenzierung uni- und bipolarer affektiver StörungenSpeed of onset of depressionA feature to distinguish unipolar depression from bipolar affective disordersPublication History
eingegangen am:
26 August 2008
angenommen am:
04 December 2008
Publication Date:
24 January 2018 (online)
Zusammenfassung
Gegenstand und Ziel: Depressive Episoden können schnell oder über Wochen langsam einschleichend beginnen. Dieses bedeutsame Merkmal affektiver Störungen ist bis jetzt kaum systematisch untersucht. Wir analysierten die Geschwindigkeit des Beginns depressiver Episoden bei Patienten mit einer unipolaren Depression (UD) und einer Depression im Rahmen einer bipolaren affektiven Störung (BD). Material und Methoden: Untersucht wurden 151 Patienten (UD: n = 108; BD: n = 43) mit dem strukturierten “Onset-of-Depression Inventory”. Patienten mit kritischen Lebensereignissen in den zwei Wochen vor Beginn der depressiven Symptomatik oder einem Switch von Manie in Depression wurden ausgeschlossen. Ergebnisse: Bei Patienten mit BD begann die depressive Episode signifikant schneller (58% < 1 Woche; Median: > 3 bis 7 Tage) als bei Patienten mit UD (7,4% < 1 Woche; Median: > 1 bis 4 Monate) (p < 0,001). Schlussfolgerungen: Der schnelle Beginn depressiver Episoden innerhalb einer Woche ist typisch für bipolare, nicht aber für unipolare affektive Störungen. Klinische Relevanz: Der Beginn innerhalb einer Woche spricht für das Vorliegen einer BD und ist für eine UD, wenn keine akuten Auslöser vorliegen, untypisch.
Summary
Objective: Depressive episodes can begin abruptly or start very slowly over weeks. So far, this important clinical feature of affective disorders has been scarcely investigated in a systematic way. Thus, we analyzed speed of onset of depressive episodes in patients with unipolar depression (UD) and bipolar affective disorders (BD). Material and methods: 151 adult patients (UD: n = 108; BD: n = 43) were examined using the structured “Onset-of-Depression Inventory”. Patients with acute critical life events preceding the onset of depression in the last two weeks and/or switch from mania to depression were excluded. Results: Patients with bipolar disorder developed depressive episodes significantly faster (58% < 1 week; median: > 3 to 7 days) than patients with major depression (7,4% < 1 week; median: > 1 to 4 months) (p < 0,001). Conclusions: Rapid onset of depressive episodes within one week is typical for bipolar disorder, but not for unipolar depression. Clinical relevance: Onset of depressive episodes within one week concede the case for the presentation of a bipolar affective disorder and is not typical for unipolar depression if acute triggers are missing.
-
Literatur
- 1 Abrams R, Taylor MA. A comparison of unipolar and bipolar depressive illness. American Journal of Psychiatry 1980; 137: 1084-7.
- 2 Angst J. et al. Atypical depressive syndromes in varying definitions. European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience 2006; 256: 44-54.
- 3 Angst J. et al. Diagnostic conversion from depression to bipolar disorders: results of a long-term prospective study of hospital admissions. Journal of Affective Disorders 2005; 84: 149-57.
- 4 Benazzi F. Clinical differences between bipolar II depression and unipolar major depressive disorder: lack of an effect of age. Journal of Affective Disorders 2003; 75: 191-5.
- 5 Benazzi F. Agitated depression in bipolar II disorder. The World Journal of Biological Psychiatry 2005; 06: 198-205.
- 6 Gassab L. et al. Bipolarity correlated factors in major depression: about 155 Tunisian inpatients. Encephale 2002; 28: 283-9.
- 7 Goldberg JF, Harrow M, Whiteside JE. Risk for bipolar illness in patients initially hospitalized for unipolar depression. American Journal of Psychiatry 2001; 158: 1265-70.
- 8 Hamilton M. A rating scale for depression. Journal of Neurology, Neurosurgery and Psychiatry 1960; 23: 56-61.
- 9 Hegerl U. et al. Onset of depressive episodes is faster in patients with bipolar versus unipolar depressive disorder: Evidence from a retrospective comparative study. Journal of Clinical Psychiatry 2008; 69: 1075-80.
- 10 Hegerl U. et al. Geschwindigkeit des Depressionsbeginns: Ein Unterscheidungsmerkmal hinsichtlich universus bipolarer affektiver Störungen. Neuropsychiatrie 2008; 22: 92-9.
- 11 Perlis RH. et al. Clinical features of bipolar depression versus major depressive disorder in large multicenter trials. American Journal of Psychiatry 2006; 163: 225-31.
- 12 Stassen HH, Angst J, Delini-Stula A. Fluoxetine versus moclobemide: cross-comparison between the time courses of improvement. Pharmacopsychiatry 1999; 32: 56-60.
- 13 Stassen HH. et al. Is there a common resilience mechanism underlying antidepressant drug response? Evidence from 2848 patients. Journal of Clinical Psychiatry 2007; 68: 1195-205.
- 14 Winokur G. et al. Further distinctions between manic-depressive illness (bipolar disorder) and primary depressive disorder (unipolar depression). American Journal of Psychiatry 1993; 150: 1176-81.
- 15 Wittchen H-U, Pfister H. Instruktionsmanual zur Durchführung von DIA-X Interviews. Frankfurt am Main: Swets Test Services; 1997
- 16 World Health Organization. Composite International Diagnostic Interview, Version 1.1. Genf: World Health Organization; 1993