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DOI: 10.1055/s-0038-1628840
Komorbide kognitive Dysfunktionen
Neuropsychologische Diagnostik bei Parkinson-Syn dromen, MS, Epilepsie und SchlaganfallNeuropsychological diagnostic in cognitive deficitsPublication History
Eingegangen am:
21 July 2010
angenommen am:
16 August 2010
Publication Date:
31 January 2018 (online)
Zusammenfassung
Bei vielen neurologischen Erkrankungen kommt den kognitiven Symptomen zunehmend Aufmerksamkeit zu, weil diese z. B. wesentlichen Einfluss auf die Lebensqualität der Betroffenen nehmen. Oft sind bei verschiede-nen Erkrankungen unterschiedliche kognitive Domänen betroffen. Während Patienten mit Parkinson-Krankheit früh im Krankheitsverlauf exekutive Dysfunktionen entwickeln, treten bei Patienten mit Temporallappenepilep-sie vor allem Gedächtnisdefizite auf. Verschiedene psychometrische Verfahren stehen zur Diagnostik kognitiver Leistungseinbußen zur Verfügung. Neben zeitökonomischen Scree-ningverfahren, können elaborierte neuropsychologische Testverfahren zur Anwendung kommen, die eine differenzierte Aussage über das kognitive Leistungsprofil erlauben. Neben kognitiven Leistungseinbußen können wie bei Multipler Sklerose die Fatigue-Symptomatik zusätzlich weitere Syndrome auftreten, die Einfluss auf die neuropsychologische Untersuchung nehmen können. Teilweise erfordert die zugrunde liegende neurologische Erkran-kung eine Adaptation der neuropsychologi-schen Untersuchung, wenn z. B. nach Schlaganfall neben kognitiven Defiziten ebenfalls körperliche Funktionseinbußen bestehen.
Summary
Concerning neurological diseases, cognitive symptoms increasingly gain attention, in particular because they can affect patients’ quality of life. Neurological diseases differ in the cognitive abilities which are mainly affected. While patients with Parkinson’s disease often develop executive dysfunctions early in the course of the disease, patients with temporal lobe epilepsy in particular suffer from memory impairments. Different psychometric measurements are available and should be chosen dependent on the diagnostic aim. Besides time-efficient diagnostic screening procedures, which partly can be applied disease specifically, more elaborated neuropsychological instruments can be used. These measurements lead to a more detailed neuropsychological profile. Besides mere cognitive deficits confounding symptoms i. e. chronic fatigue in multiple sclerosis might affect the neuropsychological testing i. e. by reducing patient’s resilience. The underlying neurological disease might require the adaptation of the neuropsychological assessment, i.e. a patient suffering from stroke may, beside his cognitive deficits suffer from motor impairment.
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Literatur
- 1 Aarsland D. et al. Risk of dementia in Parkinson’s disease: a community-based, prospective study. Neurology 2001; 56 (06) 730-736.
- 2 Aarsland D. et al. Cognitive impairment in incident, untreated Parkinson disease: the Norwegian Park-West study. Neurology 2009; 72 (13) 1121-1126.
- 3 Amato M. P. et al. Cognitive dysfunction in early-onset multiple sclerosis: a reappraisal after 10 years. Arch Neurol 2001; 58: 1602-1606.
- 4 Amato M. P. et al. Multiple sclerosis related cognitive changes: a review of cross-sectional and longitudinal studies. J Neurol Sci 2006; 245: 41-46.
- 5 Benedict R. H. et al. Reliable screening for neuropsychological impairment in multiple sclerosis. Mult Scler 2004; 10 (06) 675-678.
- 6 Calabrese P. et al. Ein neuropsychologisches Screening zur Erfassung kognitiver Störungen bei MS-Patienten - Das Multiple Sklerose Inventarium Cognition (MUSIC). NeuroPsycho 2004; 30: 384-388.
- 7 Caviness J. N. et al. Defining mild cognitive impairment in Parkinson’s disease. Mov Disord 2007; 22 (09) 1272-1277.
- 8 Costa A. et al. Prospective memory impairment in individuals with Parkinson’s disease. Neur-opsychology 2008; 22 (03) 283-292.
- 9 Emre M. et al. Clinical diagnostic criteria for dementia associated with Parkinson’s disease. Mov Disord 2007; 22 (12) 1689-1707.
- 10 Farrant A. et al. Social cognition in frontal lobe epilepsy. Epilepsy Behav 2005; 07 (03) 506-516.
- 11 Fisk J. D. et al. The impact of fatigue on patients with multiple sclerosis. Can J Neurol Sci 1994; 21 (01) 9-14.
- 12 Gleissner U. et al. Memory outcome after selective amygdalohippocampectomy: a study in 140 patients with temporal lobe epilepsy. Epilepsia 2002; 43 (01) 87-95.
- 13 Helmstaedter C, Gleißner U. Fragebogen zur Persönlichkeit bei zerebralen Erkrankungen. Bonn: Universitätsklinikum; 1999
- 14 Ivan C. S. et al. Dementia after stroke: the Framingham Study. Stroke 2004; 35: 1264-1268.
- 15 Kalbe E. et al. Screening for cognitive deficits in Parkinson’s disease with the Parkinson neuropsychometric dementia assessment (PANDA) instrument. Parkinsonism & Related Disorders 2008; 14 (02) 93-101.
- 16 Kalbe E, Kessler J. Neuropsychologische Diagnostik bei Parkinsonpatienten. In: Jost J. (Hrsg) Diagnostik des idiopathischen Parkinson-Syndroms. Bremen: UNI-MED Verlag AG; 2008: 99-102.
- 17 Kalbe E, Kessler J. Gerontoneuropsychologie – Grundlagen und Pathologie. In: Sturm W, Herrmann M, Wallesch C. (Hrsg) Lehrbuch der klinischen Neuropsychologie. Frankfurt: Swets & Zeitlinger; 2009
- 18 Kulisevsky J, Pagonabarraga J. Cognitive impairment in Parkinson’s disease: Tools for diagnosis and assessment. Mov Disord 2009; 24 (08) 1103-1110.
- 19 Leys D. et al. Poststroke dementia. Lancet Neurology 2005; 04 (11) 752-759.
- 20 Linden T. et al. Cognitive impairment and dementia 20 months after stroke. Neuroepidemiology 2004; 23: 45-52.
- 21 Lynch S. G. et al. The association between cognitive impairment and physical disability in multiple sclerosis. Mult Scler 2004; 11: 469-476.
- 22 McKeith I. G. Dementia with Lewy bodies and Parkinson’s disease with dementia: where two worlds collide. Pract Neurol 2007; 07 (06) 374-382.
- 23 Murray C. J, Lopez A. D. Global mortality, disability, and the contribution of risk factors: Global Burden of Disease Study. Lancet Neurol 1997; 349: 1436-1442.
- 24 Muslimovic D. et al. Cognitive profile of patients with newly diagnosed Parkinson disease. Neurology 2005; 65 (08) 1239-1245.
- 25 Nuyen J. et al. Comorbidity was associated with neurologic and psychiatric diseases: a general practice-based controlled study. J Clin Epidemiol 2006; 59 (12) 1274-1284.
- 26 Patti F. Cognitive impairment in multiple sclerosis. Mult Scler 2009; 15 (01) 2-8.
- 27 Penner I. K, Calabrese P. Kognitive Störungen und Fatigue bei Patienten mit Multipler Sklerose: Über den Einsatz subjektiver und objektiver Screening-verfahren. psychoneuro 2007; 33 (12) 508-515.
- 28 Rao S. M. Cognitive Function Study Group. A manual battery for the brief, repeatable battery of neuropsychological tests in MS. New York: National Multiple Sclerosis Society; 1990
- 29 Rao S. M. et al. Cognitive dysfunction in multiple sclerosis. I. Frequency, patterns, and prediction. Neurology 1991; 41 (05) 685-691.
- 30 Riedel O. et al. Cognitive impairment in 873 patients with idiopathic Parkinson’s disease. Results from the German Study on Epidemiology of Parkinson’s Disease with Dementia (GEPAD). J Neurol 2008; 255 (02) 255-264.
- 31 Rösche J, Uhlmann C, Fröscher W. Kognitive Defizite und psychiatrische Störungen in Frühstadien epileptischer Erkrankungen. Fortschr Neurol Psychiat 2010; 78: 18-26.
- 32 Saar J. Präoperative Epilepsiediagnostik: Beitrag der Neuropsychologie. psychoneuro 2007; 33 (03) 86-89.
- 33 Scherer P. et al. The Faces Symbol Test, a newly developed screening instrument to assess cognitive decline related to multiple sclerosis: first results of the Berlin Multi-Centre FST Validation Study. Mult Scler 2007; 13 (03) 402-411.
- 34 Tinnefeld M. et al. Kognitive Defizite in frühen Stadien der schubförmigen multiplen Sklerose. Akt Neurol 2008; 35: 2-7.
- 35 Winkler R, Jokeit H. “Theory of Mind” – Defizite bei Patienten mit mesialer Temporallappenepilepsie. Epileptologie 2007; 24: 139-148.
- 36 Witt J. A, Helmstaedter C. Neuropsychologie bei Epilepsie Teil II: Gibt es eine gemeinsame Basis zur Etablierung diagnostischer Leitlinien?. Fortschr Neurol Psychiat 2009; 77: 691-698.
- 37 Weisman D. et al. Dementia with Lewy bodies. Semin Neurol 2007; 27: 42-47.