Nuklearmedizin 1995; 34(06): 232-242
DOI: 10.1055/s-0038-1629720
Original Article
Schattauer GmbH

Anti-CEA Labelling Kit BW 431/26

Results of the European Multicenter Trial
A. Steinsträßer
1   From the Radiochemical Laboratory of Hoechst AG. Frankfurt/Main and the Homburg/Saar, Germany
,
E. Oberhausen
2   Department of Nuclear Medicine of the Radiological University Clinics, Homburg/Saar, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received: 10 March 1995

in revised form: 05 July 1995

Publication Date:
05 February 2018 (online)

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Summary

In seven European countries a multicenter trial with the 99mTc-labelled monoclonal anti-CEA antibody BW 431/26 was conducted in 730 patients. The antibody is used for the immunoscintigraphic visualisation of CEA-expressing tumours. Investigated were in particular colorectal tumours, bladder and breast carcinoma, medullary thyroid carcinoma, adenocarcinoma of the lung and gastric carcinoma. The main area of use is the detection of recurrences and screening for foci in patients with rising serum CEA. The sensitivity amounts to at least 80% in case of primary colorectal tumours (n = 129) and their abdominal or pelvic metastases (n = 33) and to 90% for their recurrences (n = 107). HAMAs were detectable in less than 15% of patients investigated for the first time. In 17% of the patients examined, immunoscintigraphy was the only technique to visualize the lesion whereas all other diagnostic methods had failed. The procedure yielded additional information in 24-51 % of cases.

Zusammenfassung

In sieben europäischen Ländern wurde mit dem 99mTc-markierten monoklonalen Anti-CEA-Antikörper BW 431/26 eine Multizenterstudie an 730 Patienten durchgeführt. Der Antikörper wird für die imimunoszintigraphische Darstellung von CEA-exprimierenden Tumoren eingesetzt. Insbesondere wurde neben kolorektalen Tumoren das Blasen- und Mamma-Ca sowie das medulläre Schilddrüsen-Ca, das Adeno-Ca der Lunge und das Magen-Ca untersucht. Das Hauptanwendungsgebiet liegt beim Rezidivnachweis und bei Patienten mit CEA-Anstieg im Serum. Die Sensitivität beträgt beim Nachweis des Primärtumors (n = 129) oder abdominaler bzw. pelviner Metastasen (n = 33) des kolorektalen Karzinoms mindestens 80% und beträgt 90% im Falle von Rezidiven (n = 107). HAMAs traten nach weniger als 15% der Erstuntersuchungen auf. Bei 17% der untersuchten Patienten konnte ausschließlich die Immunszintigraphie die Läsion darstellen, alle anderen diagnostischen Möglichkeiten hatten versagt. Zusätzliche Informationen konnten durch das Verfahren in 24-51 % der Fälle gewonnen werden.