Nuklearmedizin 1997; 36(06): 218-222
DOI: 10.1055/s-0038-1629743
Originalarbeiten — Original Articles
Schattauer GmbH

Myocardial Perfusion and Metabolism After Transcoronary Ablation of Septum Hypertrophy (TASH) in Hypertrophic Obstructive Cardiomyopathy

Myokardiale Perfusion und Metabolismus nach transkoronarer Ablation der Septumhypertrophie (TASH) bei hypertrophisch obstruktiver Kardiomyopathie
H. Lerch
1   From the Department of Nuclear Medicine, Westfälische Wilhelms-Universität Münster and the, Bielefeld, Germany
,
M. Schäfers
1   From the Department of Nuclear Medicine, Westfälische Wilhelms-Universität Münster and the, Bielefeld, Germany
,
F. Gietzen
2   Department of Internal Medicine II - Cardiology Section, Bielefeld Hospital, Academic Teaching Hospital of the University of Münster, Bielefeld, Germany
,
K. Schäfers
1   From the Department of Nuclear Medicine, Westfälische Wilhelms-Universität Münster and the, Bielefeld, Germany
,
T. Kuwert
1   From the Department of Nuclear Medicine, Westfälische Wilhelms-Universität Münster and the, Bielefeld, Germany
,
H. Kuhn
2   Department of Internal Medicine II - Cardiology Section, Bielefeld Hospital, Academic Teaching Hospital of the University of Münster, Bielefeld, Germany
,
O. Schober
1   From the Department of Nuclear Medicine, Westfälische Wilhelms-Universität Münster and the, Bielefeld, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received: 21 February 1997

accepted: 05 March 1997

Publication Date:
03 February 2018 (online)

Summary

Outflow obstruction constitutes a major problem in hypertrophic obstructive cardiomyopathy (HOCM) and may be treated by transcoronary injection of ethanol into septal arteries (transcoronary ablation of septum hypertrophy, TASH). We report on myocardial perfusion and glucose metabolism in a 50 year old man in whom TASH led to a reduction of septal thickness (9 vs. 26 mm), a sustained elimination of the outflow tract obstruction (resting gradient 0 vs. 60 mmHg; postES-gradient 10 vs. 145 mmHg) and a substantial clinical improvement (NYHA stage II vs. Il-lll) without impairment of global ventricular function (left ventricular ejection fraction 0.62 vs. 0.64). After TASH, perfusion and glucose metabolism were assessed by positron emission tomography (PET) using F-18-fluorodeoxyglucose (F-18-FDG) and Tc-99m-MIBI single photon emission tomography (SPECT). TASH results in matched reduction of perfusion and glucose consumption in a circumscribed area fed by the septal branch used for ethanol injection. No remote effects were observed. TASH leads to a sharply delineated septal reduction of perfusion and metabolism with consecutive reduction of septal thickness, a sustained elimination of the outflow tract obstruction, and a substantial clinical improvement without impairment of global ventricular function.

Zusammenfassung

Die Obstruktion des Ausflußtraktes stellt ein wesentliches Problem der hypertrophischen obstruktiven Kardiomyopathie dar. Eine Therapieform der Obstruktion ist die transkoronare Ablation der Septumhypertrophie (TASH) durch Injektion von 96%igem Alkohol in einen septalen Arterienast. Wir berichten über die myokardiale Perfusion und den myokardialen Glukosestoffwechsel bei einem 50jährigen Patienten, bei dem die TASH zu einer Reduktion der septalen Wanddicke (9 vs. 26 mm), einer anhaltenden Elimination der Obstruktion des linksventrikulären Ausflußtraktes (Ruhegradient 0 vs. 60 mmHg; post-ES-Gradient 10 vs. 145 mmHg) und einer deutlichen Verbesserung des klinischen Zustandes (NYHA Stadium II vs. II-III) ohne Verschlechterung der globalen linksventrikulären Funktion (linksventrikuläre Ejektionsfraktion 0.62 vs. 0.64) führte. Die myokardiale Perfusion und der myokardiale Glukosestoffwechsel wurden nach TASH mittels Positronen-Emissions-Tomographie (PET) mit F-18-Fluorodeoxyglucose (T-18-FDG) und Tc-99m-MIBI EinzelPhoton-Emissions-Tomographie (SPECT) untersucht. Durch die TASH wurde eine gleichsinnige Reduktion von myokardialer Perfusion und myokardialem Glukosemetabolismus in einem umschriebenen Areal des basalen Septums entsprechend dem Versorgungsgebiet des zur TASH benutzten Arterienastes erzielt. Das übrige Myokard stellt sich unauffällig dar. TASH führt zu eng begrenzter Verminderung von septaler Perfusion und Glukosestoffwechsel mit konsekutiver Verminderung der septalen Wanddicke, einer anhaltenden Elimination der Obstruktion des Ausflußtraktes und zu einer deutlichen klinischen Verbesserung ohne Beeinträchtigung der globalen ventrikulären Funktion

 
  • REFERENCES

  • 1 Gietzen F, Leuner C, Gerenkamp T, Kuhn H. Abnahme der Obstruktion bei hypertrophischer Kardiomyopathie während passagerer Okklusion des ersten Septalastes der linken Koronararterie. Z Kardiol 1994; 83 (abstrsuppl 1): 146.
  • 2 Gietzen F, Leuner C, Gerenkamp T, Kuhn H. Relief of obstruction in hypertrophic cardiomyopathy by transient occlusion of the first septal brach of the left coronary artery. Eur Heart J 1994; 15 (abstr suppl): 125.
  • 3 Kuhn H, Gietzen F, Leuner C, Gerenkamp T. Induction of subaortic septal ischemia toreduceobstructionin hypertrophic cardiomyopathy: studies to develope a new catheterbased concept of treatment. Eur Heart J: in press.
  • 4 Sigwart U. Non-surgical myocardial reduction for hypertrophic obstructive cardiomyopathy. Lancet 1995; 346: 211-4.
  • 5 Gietzen F, Leuner C, Gerenkamp T, Kuhn H. Katheterinterventionelle Therapie der hypertrophischen obstruktiven Kardiomyopathie durch Alkoholablation des ersten Septalastes der linken Koronararterie. Z Kardiol 1996; 85 (abstr suppl 2): 3.
  • 6 Gleichmann U, Seggewiß H, Faber L. et al. Kathetertherapie der hypertrophen obstruktiven Kardiomyopathie. Dtsch med Wschr 1996; 121: 679-85.
  • 7 Gietzen F, Leuner C, Gerenkamp T, Kuhn H. Transcoronary ablation of septal hypertrophy. A new catheter interventional treatment for hypertrophic obstructive cardiomyopathy. Circulation 1996; 94 suppl. I 1-84.
  • 8 Ferrannini E, Santoro D, Bonadonna R. et al. Metabolic and hemodynamic effects of insulin on human hearts. Am J Physiol 1993; 264: E308-15.
  • 9 Schäfers K, Schäfers M, Lerch H, Bieden-stein S, Stegger L, Kuwert T, Matheja P, Schober O. Normierte, räumliche Darstellung des myokardialen Glukose-Metabolismus (F-18-FDG-PET) und der myokardialen Perfusion (Tc-99m-MIBI-SPECT). Nuklearmedizin 1997; 36 abstr A54.
  • 10 Gietzen F, Raute-Kreinsen U, Dellmann A. et al. Pathologisch anatomische Veränderungen nach Transcoronarer Ablation der Septum-Hypertrophie (TASH) bei hypertrophisch obstruktiver Kardiomyopathie. Z Kardiol 1996; 85 (abstr suppl 5): 32.