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DOI: 10.1055/s-0041-100086
Neue Therapiestrategien bei chronisch-entzündlichen Darmerkrankungen
New therapeutic strategies in chronic inflammatory bowel diseasePublication History
Publication Date:
06 February 2015 (online)
Was ist neu?
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Akzeleriertes Step-up-Modell: Dieses aktuelle Therapiemodell bei Morbus Crohn und Colitis ulcerosa umfasst eine rasche Eskalation der Therapie in Abhängigkeit vom individuellen Krankheitsverlauf.
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Bedeutung der Mukosaheilung: Die vollständige Abheilung der Schleimhaut unter Therapie ist klinisch günstiger. Sie kann derzeit noch kein primäres Therapieziel sein, sollte jedoch in Therapieentscheidungen einbezogen werden.
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Beeinflussung des Mikrobioms: Versuche, die aktive Entzündung durch probiotische Beeinflussung der Mikroflora zu beeinflussen, führten bisher weder beim Morbus Crohn noch bei der Colitis ulcerosa zum Erfolg.
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Neue und zukünftige Substanzen: Neue Substanzen wie Golimumab erweitern das Therapiespektrum bei Colitis ulcerosa. Biotechnologische Nachahmerwirkstoffe der Anti-TNF-Therapie, sog. Biosimilars, sind auf dem Weg. Mit Vedolizumab steht ferner ein neues Anti-Adhäsionsmolekül mit einem darmselektiven Wirkmechanismus zur Verfügung.
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Literaturverzeichnis
- 1 D’Haens G, Baert F, van Assche G et al. Early combined immunosuppression or conventional management in patients with newly diagnosed Crohn’s disease: an open randomised trial. Lancet 2008; 371: 660-667
- 2 Beaugerie L, Seksik P, Nion-Larmurier I et al. Predictors of Crohn’s disease. Gastroenterology 2006; 130: 650-656
- 3 Baert F, Moortgat L, Van Assche G et al. Mucosal healing predicts sustained clinical remission in patients with early-stage Crohn’s disease. Gastroenterology 2010; 138: 463-468
- 4 Colombel JF, Rutgeerts P, Reinisch W et al. Early mucosal healing with infliximab is associated with improved long-term clinical outcomes in ulcerative colitis. Gastroenterology 2011; 141: 1194-1201
- 5 Louis E, Mary JY, Vernier-Massouille G et al. Maintenance of remission among patients with Crohn’s disease on antimetabolite therapy after infliximab therapy is stopped. Gastroenterology 2012; 142: 63-70
- 6 Toruner M, Loftus Jr EV, Harmsen WS et al. Risk factors for opportunistic infections in patients with inflammatory bowel disease. Gastroenterology 2008; 134: 929-936
- 7 Kotlyar DS, Osterman MT, Diamond RH et al. A systematic review of factors that contribute to hepatosplenic T-cell lymphoma in patients with inflammatory bowel disease. Clin Gastroenterol Hepatol 2011; 9: 36-41
- 8 Preiss J, Bokemeyer B, Buhr HJ et al. Aktualisierte S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des M. Crohn“. Z Gastroenterol 2014; 52: 1431-1484
- 9 Heilpern D, Szilagyi A. Manipulation of intestinal microbial flora for therapeutic benefit in inflammatory bowel diseases: review of clinical trials of probiotics, pre-biotics and synbiotics. Rev Recent Clin Trials 2008; 3: 167-184
- 10 van Nood E, Dijkgraaf MG, Keller JJ. Duodenal infusion of feces for recurrent Clostridium difficile. N Engl J Med 2013; 368: 2145
- 11 Sandborn WJ, van Assche G, Reinisch W et al. Adalimumab induces and maintains clinical remission in patients with moderate-to-severe ulcerative colitis. Gastroenterology 2012; 142: 257-265, e1-3
- 12 Sandborn WJ, Feagan BG, Marano C et al. Subcutaneous golimumab induces clinical response and remission in patients with moderate-to-severe ulcerative colitis. Gastroenterology 2014; 146: 85-95
- 13 Sandborn WJ, Feagan BG, Marano C et al. Subcutaneous golimumab maintains clinical response in patients with moderate-to-severe ulcerative colitis. Gastroenterology 2014; 146: 96-109
- 14 Ben-Horin S, Chowers Y. Review article: loss of response to anti-TNF treatments in Crohn’s disease. Aliment Pharmacol Ther 2011; 33: 987-995
- 15 Yanai H, Lichtenstein L, Assa A et al. Levels of drug and antidrug antibodies are associated with outcome of interventions after loss of response to infliximab or adalimumab. Clin Gastroenterol Hepatol 2014; pii S1542-3565(14)01074-X
- 16 Bendtzen K, Ainsworth M, Steenholdt C et al. Individual medicine in inflammatory bowel disease: monitoring bioavailability, pharmacokinetics and immunogenicity of anti-tumour necrosis factor-alpha antibodies. Scand J Gastroenterol 2009; 44: 774-781
- 17 Van Assche G, Van Ranst M, Sciot R et al. Progressive multifocal leukoencephalopathy after natalizumab therapy for Crohn’s disease. N Engl J Med 2005; 353: 362-368
- 18 Sandborn WJ, Feagan BG, Rutgeerts P et al. Vedolizumab as induction and maintenance therapy for Crohn’s disease. N Engl J Med 2013; 369: 711-721
- 19 Feagan BG, Rutgeerts P, Sands BE et al. Vedolizumab as induction and maintenance therapy for ulcerative colitis. N Engl J Med 2013; 369: 699-710
- 20 Travis SP, Danese S, Kupcinskas L et al. Once-daily budesonide MMX in active, mild-to-moderate ulcerative colitis: results from the randomised CORE II study. Gut 2014; 63: 433-441
- 21 Sandborn WJ, Gasink C, Gao LL et al. Ustekinumab induction and maintenance therapy in refractory Crohn’s disease. N Engl J Med 2012; 367: 1519-1528
- 22 Sandborn WJ, Ghosh S, Panes J et al. Tofacitinib, an oral Janus kinase inhibitor, in active ulcerative colitis. N Engl J Med 2012; 367: 616-624