Abstract
Congestive heart failure related to myocardial infarction is characterized by left-ventricular remodeling and moreover it is associated with significant morbidity and mortality with currently limited therapeutic options. The catheter-based left ventricular partitioning device (ParachuteTM, CardioKinetix, Inc., Menlo Park, CA) is a novel therapeutic option available for patients with severe systolic dysfunction following antero-apical myocardial infarction with regional wall motion abnormalities. Preliminary clinical data indicate in addition to the safety the improvement in left ventricular hemodynamics, functional capacity and quality of life.
Die Herzinsuffizienz als Folge eines Myokardinfarktes geht mit einer hohen Morbidität und Mortalität einher; die Therapieoptionen sind begrenzt. Vielversprechend ist hier das ventrikuläre Partitionierungsverfahren, bei dem die Implantation des „Parachute-Device“ die Kontraktilität des linken Ventrikels erhöht. Dadurch verbessern sich Hämodynamik und funktionelle Kapazität – und nicht zuletzt auch die Lebensqualität der Patienten.
Schlüsselwörter
parachute device - perkutane ventrikuläre Restauration - ischämische Kardiomyopathie - linksventrikuläres Remodeling - Herzinsuffizienz
Key words
parachute device - percutaneous ventricular restoration - ischemic cardiomyopathy - left ventricular remodeling - heart failure