Zusammenfassung
Angeborene und erworbene Thrombophilien sind Risikofaktoren für eine erste venöse
Thromboembolie (VTE). Hingegen ist das relative Risiko für ein VTE-Rezidiv bei hereditärer
Thrombophilie allenfalls moderat erhöht. Die klinische Relevanz wird aber deutlich,
wenn man das absolute Risiko betrachtet. Bei Patienten nach VTE ist das Risiko für
ein Rezidiv 20-50-fach höher als das Risiko für eine VTE bei Personen ohne vorausgegangenes
Ereignis. Ein Thrombophilie-Screening kann daher insbesondere sinnvoll sein bei Patienten
mit „intermediärem“ Rezidivrisiko, da hier die Detektion einer sog. „starken“ Thrombophilie
die Entscheidung für eine prolongierte Antikoagulation herbeiführen kann.
Abstract
Hereditary and acquired thrombophilias are known risk factors for a first venous thromboembolism
(VTE). In contrast, the relative risk of VTE recurrence in presence of hereditary
thrombophilia seems to be at most moderately elevated. However, thrombophilia still
contributes to a greater extent to the absolute risk of VTE recurrence. This is explained
by the 20–50-fold increased risk of VTE in a subject after a first VTE when compared
to the state without previous VTE. Testing for thrombophilia may therefore be helpful
in patients at intermediate risk of recurrence in whom the finding of a “strong” thrombophilia
can bring about a decision for long-term anticoagulation.
Schlüsselwörter
angeborene Thrombophilie - Antiphospholipid-Syndrom - venöse Thromboembolie - VTE-Rezidiv
- Antikoagulation
Keywords
hereditary thrombophilia - antiphospholipid syndrome - venous thromboembolism - recurrent
VTE - anticoagulant therapy