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DOI: 10.1055/s-0042-121745
Antibiotic Stewardship (ABS) in Akutkrankenhäusern – neue Erfahrungen und Empfehlungen
Hospital Antibiotic Stewardship – New Guidelines and New FindingsPublication History
Publication Date:
10 February 2017 (online)
Was ist neu?
Neue ABS-Leitlinien und strukturelle Empfehlungen Neue Leitlinien für „Antibiotic Stewardship“ (ABS) und EU-Empfehlungen raten zur Einrichtung von ABS-Teams an Krankenhäusern. Mit einer personellen Ausstattung von (mindestens) einer Vollkraft pro 500 Betten scheint damit ein Basisbündel von ABS-Maßnahmen kostenneutral durchführbar. Empfohlen werden nun, je nach Versorgungschwerpunkt, ein bis drei Vollkräfte pro 500 Betten, darunter Infektiologiefachärzte und Apotheker, um eine verbesserte Versorgung von Patienten mit Infektionskrankheiten zu erreichen.
Antiinfektivavisiten als wichtiges ABS-Instrument Wichtiges Instrument für eine optimierte Antibiotikaverordnungsqualität und die Vermeidung von Medikationsfehlern sind spezielle Infektionsvisiten. Mit diesen kann meistens auch eine Verkürzung der Therapie sowie eine Reduktion des Verbrauchs von Antibiotika erreicht werden.
Antibiotikaverbrauch in deutschen Akutkrankenhäusern Nach einer aktualisierten Querschnittsanalyse des Antibiotikaeinsatzes in mehr als 100 Akutkrankenhäusern zeigte der Gesamtverbrauch 2013/2014 mit rund 40 Tagesdosen/100 Pflegetage wenige Änderungen gegenüber dem Vorjahr. Cephalosporine wurden im Vergleich zu anderen europäischen Ländern immer noch relativ viel eingesetzt.
Beispiele für eine sinnvolle Reduktion des Antibiotikaverbrauchs im Krankenhaus Neue Studien unterstreichen die Empfehlungen, nach denen eine perioperative Antibiotikaprophylaxe nicht länger als 24 Stunden durchgeführt werden soll – dies gilt auch für ICD- und Schrittmacherimplantationen. Antibiotika zur Pneumonieprophylaxe bei Schlaganfall sind nicht wirksam. Bisherige Studien zur kritischen Indikationsstellung für Cephalosporine und zum reduzierten Verbrauch von Fluorchinolonen zeigen mäßige Effekte auf die Häufigkeit multiresistenter gramnegativer Bakterien.
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Literatur
- 1 NICE guideline: Antimicrobial stewardship: systems and processes for effective antimicrobial medicin use. Published: 18 August 2015. www.nice.org.uk/guidance/ng15
- 2 Barlam TF. Cosgrove SE. Abbo LM. et al. Implementing an Antibiotic Stewardship Program: Guidelines by the Infectious Diseases Society of America and the Society for Healthcare Epidemiology of America. Clin Infect Dis 2016; 62: e51-e77
- 3 de With K. Allerberger F. Amman S. et al. Strategies to enhance rational use of antibiotics in hospital: a guideline by the German Society for Infectious Diseases DGI. Infection 2016; 44: 395-439
- 4 Lanbeck P. Ragnarson Tennvall G. Resman F. A cost analysis of introducing an infectious disease specialist-guided antimicrobial stewardship in an area with relatively low prevalence of antimicrobial resistance. BMC Health Serv Res 2016; 16: 311
- 5 Rieg S. Küpper MF. Infectious diseases consultations can make the difference: a brief review and a plea for more infectious diseases specialists in Germany. Infection 2016; 44: 159-166
- 6 Akpan MR. Ahmad R. Shebl NA. et al. A review of quality measures for assessing the impact of antimicrobial stewardship programs in hospitals. Antibiotics (Basel) 2016; 5: e5
- 7 Karanika S. Paudel S. Grigoras C. et al. Systematic review and meta-analysis of clinical and economic outcomes from the implementation of hospital-based antimicrobial stewardship programs. Antimicrob Agents Chemother 2016; 60: 4840-4852
- 8 Schuts EC. Hulscher ME. Mouton JW. et al. Current evidence on hospital antimicrobial stewardship objectives: a systematic review and meta-analysis. Lancet Infect Dis 2016; 16: 847-856
- 9 Dik JW. Hendrix R. Poelman R. et al. Measuring the impact of antimicrobial stewardship programs. Expert Rev Anti Infect Ther 2016; 14: 569-575
- 10 Nilholm H. Holmstrand L. Ahl J. et al. An audit-based, infectious disease specialist-guided antimicrobial stewardship program profoundly reduced antibiotic use without negatively affecting patient outcomes. Open Forum Infect Dis 2015; 2: ofv042
- 11 Cairns KA. Doyle JS. Trevillyan JM. et al. The impact of a multidisciplinary antimicrobial stewardship team on the timeliness of antimicrobial therapy in patients with positive blood cultures: a randomized controlled trial. J Antimicrob Chemother 2016; 71: 3276-3283
- 12 ECDC Draft Technical Report. Proposals for draft EU guidelines on the prudent use of antimicrobials in human medicine. Stockholm, July 2016. www.ecdc.europa.eu
- 13 Chou AF. Graber CJ. Jones M. et al. Characteristics of antimicrobial stewardship programs at Veterans Affairs Hospitals: results of a nationwide survey. Infect Control Hosp Epidemiol 2016; 37: 647-654
- 14 Cao H. Phe K. Laine GA. et al. An institutional review of antimicrobial stewardship interventions. J Glob Antimicrob Resist 2016; 6: 75-77
- 15 Baysari MT. Lehnbom EC. Li L. et al. The effectiveness of information technology to improve antimicrobial prescribing in hospitals: A systematic review and meta-analysis. Int J Med Inform 2016; 92: 15-34
- 16 Livorsi DJ. Heintz B. Jacob JT. et al. Audit and feedback processes among antimicrobial stewardship programs: a survey of the Society for Healthcare Epidemiology of America Research Network. Infect Control Hosp Epidemiol 2016; 37: 704-706
- 17 Lesprit P. de Pontfarcy A. Esposito-Farese M. et al. Postprescription review improves in-hospital antibiotic use: a multicenter randomized controlled trial. Clin Microbiol Infect 2015; 21: 180.e1-180.e7
- 18 Liew YX. Lee W. Tay D. et al. Prospective audit and feedback in antimicrobial stewardship: is there value in early reviewing within 48h of antibiotic prescription?. Int J Antimicrob Agents 2015; 45: 168-173
- 19 Wilke K. de With K. Dokumentation von Antibiotic Stewardship(ABS)-Interventionen im Rahmen infektiologischer Visiten. ZEFQ 2015; 109: 528-534
- 20 Wilke K. Helbig S. Christoph A. et al. Antibiotic stewardship interventions on patient level during weekly proactive audits in four intensive care units: impact on antimicrobial prescriptions. ECCMID 2016; P1209
- 21 Kern WV. Ergebnisse der ABS-QI-Machbarkeitsstudie. Kongress für Infektionskrankheiten und Tropenmedizin 2016 Würzburg. Abstract #Sy27-2.
- 22 Kern WV. Fellhauer M. Hug M. et al. Antibiotika-Anwendung 2012/2013 in 109 deutschen Akutkrankenhäusern. Dtsch Med Wochenschr 2015; 140: e237-e246
- 23 Kern WV. Först G. Steib-Bauert M. et al. Patterns of recent antibiotic use in German acute care hospitals – an analysis focussed on 128 non-university hospitals. European Congress of Clinical Microbiology and Infectious Diseases 2016 Amsterdam. Abstract #P1292.
- 24 Westendorp WF. Vermeij JD. Zock E. et al. The Preventive Antibiotics in Stroke Study (PASS): a pragmatic randomised open-label masked endpoint clinical trial. Lancet 2015; 385: 1519-1526
- 25 Kalra L. Irshad S. Hodsoll J. et al. Prophylactic antibiotics after acute stroke for reducing pneumonia in patients with dysphagia (STROKE-INF): a prospective, cluster-randomised, open-label, masked endpoint, controlled clinical trial. Lancet 2015; 386: 1835-1844
- 26 Thornley P. Evaniew N. Riediger M. et al. Postoperative antibiotic prophylaxis in total hip and knee arthroplasty: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. CMAJ Open 2015; 3: e338-e343
- 27 Busch CJ. Knecht R. Münscher A. et al. Postoperative antibiotic prophylaxis in clean-contaminated head and neck oncologic surgery: a retrospective cohort study. Eur Arch Otorhinolaryngol 2015; 273: 2805-2811
- 28 Mitchell RM. Mendez E. Schmitt NC. et al. Antibiotic prophylaxis in patients undergoing head and neck free flap reconstruction. JAMA Otolaryngol Head Neck Surg 2015; 141: 1096-1103
- 29 Drury KE. Lanier ST. Khavanin N. et al. Impact of postoperative antibiotic prophylaxis duration on surgical site infections in autologous breast reconstruction. Ann Plast Surg 2016; 76: 174-179
- 30 Habib G. Lancellotti P. Antunes MJ. et al. 2015 ESC Guidelines for the management of infective endocarditis. Eur Heart J 2015; 36: 3075-3012
- 31 de Oliveira JC. Martinelli M. Nishioka SA. et al. Efficacy of antibiotic prophylaxis before the implantation of pacemakers and cardioverter-defibrillators: results of a large, prospective, randomized, double-blinded, placebo-controlled trial. Circ Arrhythm Electrophysiol 2009; 2: 29-34
- 32 Aldeyab MA. Harbarth S. Vernaz N. et al. The impact of antibiotic use on the incidence and resistance pattern of extended-spectrum beta-lactamase-producing bacteria in primary and secondary healthcare settings.. Br J Clin Pharmacol 2012; 74: 171-179
- 33 Knudsen JD. Andersen SE. Bispebjerg Intervention Group. A multidisciplinary intervention to reduce infections of ESBL- and AmpC-producing, gram-negative bacteria at a university hospital. PLoS One 2014; 9: e86457
- 34 Sarma JB. Marshall B. Cleeve V. et al. Effects of fluoroquinolone restriction (from 2007 to 2012) on resistance in Enterobacteriaceae: interrupted time-series analysis. J Hosp Infect 2015; 91: 68-73
- 35 Boel J. Andreasen V. Jarløv JO. et al. Impact of antibiotic restriction on resistance levels of Escherichia coli: a controlled interrupted time series study of a hospital-wide antibiotic stewardship programme. J Antimicrob Chemother 2016; 71: 2047-2051
- 36 Langford BJ. Seah J. Chan A. et al. Antimicrobial stewardship in the microbiology laboratory: impact of selective susceptibility reporting on ciprofloxacin utilization and susceptibility of gram-negative isolates to ciprofloxacin in a hospital setting. J Clin Microbiol 2016; 54: 2343-2347