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DOI: 10.1055/s-0043-102557
Gesundheitsbezogene Lebensqualität bei Brustkrebspatientinnen in der metastasierten oder adjuvanten Situation
Health-related quality of life in metastatic and adjuvant breast cancer patientsPublication History
eingereicht 17 May 2016
revidiert 04 July 2016
akzeptiert 21 July 2016
Publication Date:
23 March 2017 (online)
Zusammenfassung
Einleitung Liegt bei einer Krebserkrankung bereits ein fortgeschrittenes Stadium vor und ist somit eine primäre Heilung nicht mehr möglich, steht die Erhaltung der Lebensqualität im Fokus. Gerade beim Mammakarzinom sind durch die verbesserten neuen Therapien auch im metastasierten Stadium noch längere stabile Verläufe möglich. Ziel dieser Studie war es deshalb, einerseits die Lebensqualität der Patientinnen durch einen Vergleich mit Daten der Gesamtbevölkerung darzustellen und andererseits Unterschiede zwischen den verschiedenen Erhebungsinstrumenten aufzuzeigen.
Material und Methoden Insgesamt wurden n = 96 Brustkrebspatientinnen in metastasierter oder adjuvanter Situation hinsichtlich ihrer Lebensqualität befragt. Dabei kamen die etablierten Erhebungsinstrumente EORTC QLQ-C30, EORTC QLQ-BR23, EQ-5D-5L und EQ-VAS zum Einsatz, wobei alle Patientinnen alle Bögen ausfüllten. Die statistische Analyse erfolgte mittels MS Excel und SPSS.
Ergebnisse Obwohl die Bögen zum gleichen Zeitpunkt ausgefüllt wurden, zeigten sich deutliche Unterschiede im Belastungsniveau in Abhängigkeit zum angewandten Bogen. Beim Einsatz des EQ VAS wurde der aktuelle Gesundheitsstatus signifikant besser beurteilt als beim EORTC QLQ-C30. Insgesamt gestaltete sich die Lebensqualität der Patientinnen in allen Dimensionen als optimierungsbedürftig und war in allen Bereichen signifikant schlechter als in der Referenzbevölkerung.
Schlussfolgerung Um die Lebensqualität von metastasierten Patientinnen zu verbessern, ergibt sich die die Notwendigkeit des beständigen Therapieerfolg-Monitorings. Von Relevanz ist die Wahl des Erhebungsinstruments, da in Abhängigkeit vom Erhebungsinstrument unterschiedliche Werte ermittelt wurden.
Abstract
Introduction When cancer patients have advanced disease and a primary cure is no longer possible, the focus is on maintaining the patientʼs quality of life. Recent therapeutic advances in breast cancer treatment mean that even patients with metastatic disease can remain stable for long periods of time. The aim of this study was to look at the health-related quality of life (HRQL) of these patients and compare it with data for the general population and to show the differences in outcomes for different survey instruments used to measure quality of life.
Material and Methods A total of 96 breast cancer patients with metastatic disesae or receiving adjuvant therapy were questioned about their quality of life. Patients were investigated using the established survey instruments EORTC QLQ-C30, EORTC QLQ-BR23, EQ-5D-5L and EQ VAS. All patients filled out questionnaires. Statistical analysis was done using MS Excel and SPSS.
Results Although the questionnaires were completed at the same time, the different questionnaires showed significant differences with regard to the level of stress experienced by the patient. When the EQ VAS questionnaire was used, the patientʼs current state of health was assessed as significantly better than with the EORTC QLQ-C30. Overall, all aspects of patientsʼ quality of life were found to be in need of optimization and HRQL of patients was significantly poorer in all areas compared to the reference population.
Conclusion To improve the quality of life of patients with metastatic disease, it is necessary to continuously monitor the success of therapy. The choice of survey tools is highly relevant as assessments differ considerably depending on the choice of questionnaire.
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Literatur
- 1 Rhiem K. Schmutzler RK. Risikofaktoren und Prävention des Mammakarzinoms. Onkologe 2015; 21: 202-210
- 2 RKI (Robert Koch-Institut). Krebs in Deutschland 2009/2010. Berlin: 2015 Online: http://www.krebsdaten.de/Krebs/DE/Content/Publikationen/Krebs_in_Deutschland/kid_2015 / krebs_in_deutschland_2015.pdf?__blob=publicationFile Stand: 01.04.2016
- 3 RKI (Robert Koch-Institut). Zentrum für Krebsregisterdaten. Brustkrebs (Mammakarzinom). Online: http://www.krebsdaten.de/Krebs/DE/Content/Krebsarten/Brustkrebs/brustkrebs_node.html Stand: 10.03.2016
- 4 Gondos A. Bray F. Hakulinen T. et al. Trends in cancer survival in 11 European populations from 1990 to 2009: a model-based analysis. Ann Oncol 2009; 20: 564-573
- 5 Kunze U. Mammakarzinom: Epidemiologie und Risikofaktoren. J Gastroenterol Hepatol Erkr 2011; 9: 38-40
- 6 Cady B. Local therapy and survival in breast cancer. N Engl J Med 2007; 357: 1051-1052 author reply 1052
- 7 Heil J. Gondos A. Rauch G. et al. Outcome analysis of patients with primary breast cancer initially treated at a certified academic breast unit. Breast 2012; 21: 303-308
- 8 Jemal A. Siegel R. Xu J. et al. Cancer statistics, 2010. CA Cancer J Clin 2010; 60: 277-300
- 9 MacMahon B. Epidemiology and the causes of breast cancer. Int J Cancer 2006; 118: 2373-2378
- 10 De Grève J. Sermijn E. De Brakeleer S. et al. Hereditary breast cancer: from bench to bedside. Curr Opin Oncol 2008; 20: 605-613
- 11 Hamilton R. Genetics: breast cancer as an exemplar. Nurs Clin North Am 2009; 44: 327-338
- 12 Schneeweiss A. Ruckhäberle E. Huober J. Chemotherapie des metastasierten Mammakarzinoms – ein Anachronismus in der Ära der personalisierten, zielgerichteten onkologischen Therapie?. Geburtsh Frauenheilk 2015; 75: 574-583
- 13 Dufresne A. Pivot X. Tournigand C. et al. Impact of chemotherapy beyond the first line in patients with metastatic breast cancer. Breast Cancer Res Treat 2008; 107: 275-279
- 14 Cortés J. Baselga J. Im YH. et al. Health-related quality-of-life assessment in CLEOPATRA, a phase III study combining pertuzumab with trastuzumab and docetaxel in metastatic breast cancer. Ann Oncol 2013; 24: 2630-2635
- 15 Martino M. Ballestrero A. Zambelli A. et al. Long-term survival in patients with metastatic breast cancer receiving intensified chemotherapy and stem cell rescue: data from the Italian registry. Bone Marrow Transplant 2015; 48: 414-418
- 16 Jackisch C. Metastasiertes Mammakarzinom: Längeres und besseres Überleben. Dtsch Arztebl 2014; 111: 18-23
- 17 Cetin K. Christiansen CF. Sværke C. et al. Survival in patients with breast cancer with bone metastasis: a Danish population-based cohort study on the prognostic impact of initial stage of disease at breast cancer diagnosis and length of the bone metastasis-free interval. BMJ Open 2015; 5: e007702
- 18 Ahn SG. Lee HM. Cho SH. et al. Prognostic factors for patients with bone-only metastasis in breast cancer. Yonsei Med J 2013; 54: 1168-1177
- 19 RKI (Robert Koch-Institut). Gesundheitsbezogene Lebensqualität. Online: http://www.rki.de/DE/Content/Gesundheitsmonitoring/Gesundheitsberichterstattung/GesundAZ/Content/G/Gesbez_Lebensqualitaet/Gesbez_Lebensqualitaet.html Stand: 10.01.2016
- 20 Radoschewski M. Gesundheitsbezogene Lebensqualität – Konzepte und Maße. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 2000; 43: 165-189
- 21 Kemmler G. Holzner B. Kopp M. et al. Comparison of two quality-of-life instruments for cancer patients: the functional assessment of cancer therapy-general and the European Organization for Research and Treatment of Cancer Quality of Life Questionnaire-C30. J Clin Oncol 1999; 17: 2932-2940
- 22 Stephens C. Alpass F. Baars M. et al. SF-36v2 norms for New Zealanders aged 55–69 years. N Z Med J 2010; 123: 1-11
- 23 Laguardia J. Campos MR. Travassos CM. et al. Psychometric evaluation of the SF-36 (v.2) questionnaire in a probability sample of Brazilian households: results of the survey Pesquisa Dimensoes Sociais das Desigualdades (PDSD), Brazil, 2008. Health Qual Life Outcomes 2011; 9: 61
- 24 Ellert U. Kurth BM. Gesundheitsbezogene Lebensqualität bei Erwachsenen in Deutschland. Ergebnisse der Studie zur Gesundheit Erwachsener in Deutschland (DEGS1). Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 2013; 56: 643-649
- 25 IQWiG (Institut für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen). Allgemeine Methoden, 2008, S. 31. Online: https://www.iqwig.de/download/IQWiG_Methoden_Version_3_0.pdf Stand: 09.01.2016
- 26 (Gemeinsamer Bundesausschuss) G-BA. Verfahrensordnung des Gemeinsamen Bundesausschusses, Stand: 21.06.2012, S. 30. Online: https://www.g-ba.de/downloads/62-492-634/VerfO_2012-06-21.pdf Stand: 09.01.2016
- 27 Perry S. Kowalski TL. Chang CH. Quality of life assessment in women with breast cancer: benefits, acceptability and utilization. Health Qual Life Outcomes 2007; 5: 24
- 28 Koch L. Jansen L. Herrmann A. et al. Quality of life in long-term breast cancer survivors – a 10-year longitudinal population-based study. Acta Oncol 2013; 52: 1119-1128
- 29 Alzabaidey FJ. Quality of life assessment for patients with breast cancer receiving adjuvant therapy. J Cancer Sci Ther 2012; 4: 051-055
- 30 Karamouzis MV. Ioannidis G. Rigatos G. Quality of life in metastatic breast cancer patients under chemotherapy or supportive care: a single-institution comparative study. Eur J Cancer Care (Engl) 2007; 16: 433-438
- 31 Kyrgidis A. Triaridis S. Kontos K. et al. Quality of life in breast cancer patients with bisphosphonate-related osteonecrosis of the jaws and patients with head and neck cancer: a comparative study using the EORTC QLQ-C30 and QLQ-HN35 questionnaires. Anticancer Res 2012; 32: 3527-3534
- 32 Korpela J. Mali P. Kaljonen A. et al. Quality of life of patients with metastatic breast cancer treated with epirubicin and docetaxel. Int J Clin Med 2011; 2: 346-351
- 33 Aaronson NK. Ahmedzai S. Bergman B. et al. The European Organization for Research and Treatment of Cancer QLQ-C30: a quality-of-life instrument for use in international clinical trials in oncology. J Natl Cancer I 1993; 85: 365-376
- 34 Nguyen J. Popovic M. Chow E. et al. EORTC QLQ-BR23 and FACT-B for the assessment of quality of life in patients with breast cancer: a literature review. J Comp Eff Res 2015; 4: 157-166
- 35 Greiner W. Claes C. Busschbach JJ. et al. Validating the EQ-5D with time trade off for the German population. Eur J Health Econ 2005; 6: 124-130
- 36 EORTC data center. EORTC QLQ C-30 Scoring Manual. 3rd ed. Brussels: Eigenverlag; 2001. Online: https://wiki.nci.nih.gov/download/attachments/167543767/EORTC_QLQ_C30%20_scoring_Manual.pdf Stand: 10.01.2016
- 37 Van Reenen M. Janssen B. EQ-5D-5L User Guide. Basic information and how to use the EQ-5D-5L instrument. 2015 Online: http://www.euroqol.org/fileadmin/user_upload/Documenten/PDF/Folders_Flyers/EQ-5D-5L_UserGuide_2015.pdf Stand: 12.01.2016
- 38 Hinz A. Singer S. Brahler E. European reference values for the quality of life questionnaire EORTC QLQ-C30: results of a German investigation and a summarizing analysis of six European general population normative studies. Acta Oncol 2014; 53: 958-965
- 39 NIH National Cancer Institute. Adjuvant and neoadjuvant therapy for breast cancer. 2009 Online: http://www.cancer.gov/types/breast/adjuvant-fact-sheet Stand: 01.02.2016
- 40 Bernhard J. Luo W. Ribi K. et al. Patient-reported outcomes with adjuvant exemestane versus tamoxifen in premenopausal women with early breast cancer undergoing ovarian suppression (TEXT and SOFT): a combined analysis of two phase 3 randomised trials. Lancet Oncol 2015; 16: 848-858