B&G Bewegungstherapie und Gesundheitssport 2018; 34(01): 50-54
DOI: 10.1055/s-0043-124629
Praxis
© Haug Verlag in Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die Onkologische Trainings- und Bewegungstherapie (OTT)

Oncological training and exercise therapy (OTT)
Timo Niels
Universitätsklinikum Köln, Klinik für Innere Medizin 1, Centrum für Integrierte Onkologie Köln Bonn
,
Anne Schürhörster
Universitätsklinikum Köln, Klinik für Innere Medizin 1, Centrum für Integrierte Onkologie Köln Bonn
,
Petra Wirtz
Universitätsklinikum Köln, Klinik für Innere Medizin 1, Centrum für Integrierte Onkologie Köln Bonn
,
Thomas Elter
Universitätsklinikum Köln, Klinik für Innere Medizin 1, Centrum für Integrierte Onkologie Köln Bonn
,
Freerk T. Baumann
Universitätsklinikum Köln, Klinik für Innere Medizin 1, Centrum für Integrierte Onkologie Köln Bonn
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Eingegangen:15 November 2017

Angenommen durch Review:16 November 2017

Publication Date:
14 March 2018 (online)

Zusammenfassung

Die Evidenz bewegungstherapeutischer Interventionen in der Onkologie steigt stetig. Vor dem Hintergrund der aktuellen Datenlage sind gezielte Bewegungsprogramme unter der medizinischen Therapie sicher und wirksam. Onkologie spezifische Neben- und Auswirkungen wie u.a. Cancer Related Fatigue, sekundäres Lymphödem, Chemotherapie induzierte Polyneuropathie, Arthralgien und Osteoporose können positiv beeinflusst werden. Die Berücksichtigung dieser Evidenz in verschiedenen S3-Leitlinien führt nun zu einer vermehrten Nachfrage nach qualitätsgesicherten Versorgungskonzepten. Das Modellprojekt „Onkologische Trainings- und Bewegungstherapie (OTT)“ vereinnahmt die 3 Dimensionen Wissenschaft, Lehre und Versorgung und kann einen Ansatz darstellen, die notwendig gewordene strukturierte und flächendeckende bewegungstherapeutischen Versorgung von onkologischen Patienten nach aktuellen wissenschaftlichen Erkenntnissen abbilden zu können.

Summary

The evidence suggesting the feasibility, safeness and efficacy of exercise in cancer patients under medical treatment is increasingly growing. Several therapy-induced side effects such as fatigue, secondary lymphedema, polyneuropathy, arthralgia and osteoporosis can be positively influenced due to exercise. Based on this rising scientific background, exercise is recommended for cancer patients in current S3-guidelines. Nevertheless, the daily clinical practice is missing high-quality concepts that translate existing evidence into structured exercise programs for cancer patients. For this reason, the model project “Oncological training- and exercise therapy (OTT)” may present a pioneer concept, combining scientific approaches, education and translation into daily practice. According to the intent of a nationwide accessibility of exercise for cancer patients under medical treatment, this concept is a first structured approach for future clinical implementation.

 
  • Literatur

  • 1 Cormie P, Pumpa K, Galvão DA. et al. Is it safe and efficacious for women with lymphedema secondary to breast cancer to lift heavy weights during exercise: a randomized controlled trial. J Cancer Surviv. 2013; 413-424
  • 2 Dennett AM, Peiris CL, Shields N. et al. Moderate-intensity exercise reduces fatigue and improves mobility in cancer survivors: asystematic review and meta-regression. Journal of physiotherapy. 2016; 62 (suppl. (02) ) : 68-82
  • 3 Ferrer Serdà BC, Marcos-Gragera R. Urinary Incontinence and Prostate Cancer: A Progressive Rehabilitation Program Design. RehabilNurs. 2014; 1-10
  • 4 Husebø AM, Dyrstad SM, Mjaaland IA. et al. Effects of Scheduled Exercise on Cancer-Related Fatigue in Women with Early Breast Cancer. Scientific World Journal 2014
  • 5 Irwin ML, Cartmel B, Gross CP. et al. Randomized exercise trial of aromatase inhibitor-induced arthralgia in breast cancer survivors. Journal of clinical oncology: official journal of the American Society of Clinical Oncology. 2015; 33 (Suppl. (10) ): 1104-1111
  • 6 Robert Koch-Institut. Krebs in Deutschland 2011/2012. Gesundheitsberichterstattung des Bundes. 10. Ausg. 2015. 2015a
  • 7 Robert-Koch-Institut. Gesundheit in Deutschland. Berlin (Gesundheitsberichterstattung des Bundes – Gemeinsam getragen von RKI und Destatis). 2015 b
  • 8 Rutledge TL, Rogers R, Lee SJ. et al. A pilot randomized control trial to evaluate pelvic floor muscle training for urinary incontinence among gynecologic cancer survivors. GynecolOncol. 2014; 132: 154-158
  • 9 Stewart BW, Wild CP. World cancer report 2014. Lyon, France, Geneva, Switzerland: International Agency for Research on Cancer; Distributed by WHO Press, World Health Organization. 2014
  • 10 Streckmann F, Kneis S, Leifert JA. et al. Exercise program improves therapy-related side-effects and quality of life in lymphoma patients undergoing therapy. Ann Oncol. 2014; 25: 493-499 .
  • 11 Streckmann F, Zopf EM, Lehmann HC. et al. Exercise Intervention Studies in Patients with Peripheral Neuropathy: A Systematic Review. Sports Med. 2014; 44: 1289-1304
  • 12 van Vulpen JK, Peeters PH, Velthuis MJ. et al. Effects of physical exercise during adjuvant breastcancer treatment on physical and psychosocial dimensions of cancer-related fatigue: A meta-analysis. Maturitas 2016; 85: 104-111
  • 13 Winters-Stone KM, Dobek J, Nail L. et al. Strength training stops bone loss and builds muscle in postmenopausal breast cancer survivors: a randomized controlled trial. Breast Cancer Res Treat. 2011; 127: 447-456