Geburtshilfe Frauenheilkd 1999; 59(9): 436-439
DOI: 10.1055/s-1999-5967
ORIGINALARBEIT
Georg Thieme Verlag Stuttgart ·New York

Die Konzentrationen von Interleukin-6 und Interleukin-8 im Zervixsekret als Prognosefaktoren für den Verlauf der Geburtseinleitung mit Prostaglandin-E2-Vaginalgel am Termin - erste Ergebnisse

Interleukin 6 and 8 Concentrations in Cervical Mucous as Prognostic Factors for Induction of Labor at Term with Prostaglandin E2 Vaginal Gel - Preliminary Results H. Maul ,  M. Winkler ,  A. Fardi ,  W. Rath
  • Frauenklinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Universitätsklinikum der Rheinisch-Westfälischen Technischen Hochschule Aachen
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 1999 (online)

Zusammenfassung

Fragestellung: Ziel der Studie war es, die Wertigkeit der Bestimmung der Interleukin(IL)-6- und IL-8-Konzentrationen im Zervixsekret als Prognosefaktoren für die Geburtseinleitung mit Prostaglandin-E2-Vaginalgel bei Patientinnen in Terminnähe mit intakter Fruchtblase und unreifer Zervix zu untersuchen. Patientinnen und Methoden: Bei 25 Patientinnen (> 37. Schwangerschaftswoche, stehende Fruchtblase) mit unreifer Zervix (Bishop-Score ≤ 5), bei denen eine Geburtseinleitung mit 2 mg Prostaglandin-E2-Vaginalgel durchgeführt wurde, erfolgte vor der ersten Prostaglandin-Behandlung eine Bestimmung der Konzentrationen von IL-6 und IL-8 im Zervixsekret mittels Enzymimmunoassay. Im weiteren Verlauf wurden u. a. die Anzahl der benötigten Prostaglandin-Applikationen, die Zeit bis zum Erreichen einer Muttermundseröffnung von 3 cm und bis zum Wehenbeginn sowie der Anteil der Patientinnen, deren Entbindung innerhalb von 24 h erfolgte, erfaßt. Darüber hinaus wurden die Konzentrationen von IL-6 und IL-8 in Abhängigkeit von der Parität der Patientinnen untersucht. Ergebnisse: Weder für IL-6 noch für IL-8 ließen sich signifikante Zusammenhänge mit dem Verlauf der Geburtseinleitung beobachten. Patientinnen, bei denen die Muttermundseröffnung bis 3 cm innerhalb von 24 h nach Beginn der Geburtseinleitung erfolgte, hatten signifikant (p < 0,05) höhere IL-6-Konzentrationen im Zervixsekret als Frauen mit einem Intervall über 24 h von Einleitungsbeginn bis zum Erreichen einer Muttermundsweite von 3 cm. Patientinnen, die bereits einmal oder häufiger geboren hatten, wiesen vor Einleitungsbeginn signifikant höhere IL-8-Konzentrationen im Zervixsekret auf als Nulliparae (p < 0,05). Schlußfolgerung: Die Bestimmung der IL-6- und IL-8-Konzentrationen im Zervixsekret vor Beginn der Geburtseinleitung läßt nach unseren bisherigen ersten Ergebnissen an einer kleinen Fallzahl keine Aussage über den Erfolg einer Geburtseinleitung mit Prostaglandin-E2-Vaginalgel bei Patientinnen mit stehender Fruchtblase und unreifer Zervix in Terminnähe zu.

Abstract

Objective: To evaluate the prognostic value of interleukin (IL) 6 and 8 concentrations in cervical mucous for induction of labor at term with prostaglandin E2 (PGE2) vaginal gel. Methods: Concentrations of IL-6 and IL-8 were measured with enzyme immunoassays in the cervical mucous of 25 patients at term (> 37 weeks' gestation) with intact membranes and an unfavorable cervix (Bishop score ≤ 5) who were undergoing induction of labor with PGE2 vaginal gel. The number of PGE2 applications, the intervals from the first PGE2 application to cervical dilation of 3 cm and to the beginning of labor, the number of patients delivered within 24 hours, and parity were noted. Results: IL-6 and IL-8 levels did not correlate with the outcome of induction. Patients who reached a cervical dilation of 3 cm within 24 hours had significantly higher concentrations of IL-6 than those who did not (P < 0.05). Parous women had higher concentrations of IL-8 in the cervical mucous than nulliparous women (P < 0.05). Conclusions: These results suggest that IL-6 and IL-8 concentrations in cervical mucous are of little prognostic value for the induction of labor at term with PGE2 vaginal gel.

Literatur

  • 01 Andrews,  W.  W., , Hauth,  J.  C. , Goldenberg,  R.  L. , Gomez,  R. , Romero,  R. , Cassell G.  H. . Amniotic fluid interleukin-6: Correlation with upper genital tract microbial colonization and gestational age in women delivered after spontaneous labor versus indicated delivery.  Amer. J. Obstet. Gynecol.. 173 1995;  606
  • 02 Barclay,  C.  G., , Brennand,  J.  E. , Kelly,  R.  W. , Calder A.  A. . Interleukin-8 production by the human cervix.  Amer. J. Obstet. Gynecol.. 169 1993;  625
  • 03 Bishop,  E.  H.. Elective induction of labor.  Obstet. Gynecol.. 5 1955;  519
  • 04 Blanch,  G., , Olah,  K.  S. J. , Walkingshow S. . The presence of fetal fibronectin secretions of women at term - its role in the assessment of women before labor induction and in the investigation of the physiologic mechanisms of labor.  Amer. J. Obstet. Gynecol.. 174 1996;  262
  • 05 Dudley,  D.  J.. Pre-term labor: an intra-uterine inflammatory response syndrome?.  J. Reprod. Immunol.. 36 1997;  93
  • 06 Fuentes,  A., , Williams M. . Cervical assessment.  Clin. Obstet. Gynecol.. 38 1995;  224
  • 07 Garite,  T.  J., , Casal,  D. , Garcia-Alonso,  A. , Kreaden,  U. , Jimenez,  G. , Ayala,  J.  A. , Reimbold T. . Fetal fibronectin: A new tool for the prediction of successful induction of labor.  Amer. J. Obstet. Gynecol.. 175 1996;  1516
  • 08 Inglis,  S.  R., , Jeremias,  J. , Lescale,  K. Kuno, K. , Peeper,  Q. , Chervenak,  F.  A. , Witkin S.  S. . Detection of tumor necrosis factor-α, interleukin-6, and fetal fibronectin in the lower genital tract during pregnancy: relation to outcome.  Amer. J. Obstet. Gynecol.. 171 1994;  5
  • 09 Kelly,  R.  W.. Inflammatory mediators and parturition.  Rev. Reprod.. 1 1996;  89
  • 10 Lockwood,  C.  J., , Ghidini,  A. , Wein,  R. , Lapinski,  R. , Casal,  D. , Berkowitz R.  L. . Increased interleukin-6 concentrations in cervical secretions are associated with preterm delivery.  Amer. J. Obstet. Gynecol.. 171 1994;  1097
  • 11 Mouw,  R.  J. C., , Egberts,  J. , Kragt,  H. , Roosmalen J. . Cervicovaginal fetal fibronectin concentrations: predictive value of impending birth in postterm pregnancies.  Europ. J. Obstet. Gynecol. Reprod. Biol.. 80 1998;  67
  • 12 Osmers,  R.  G. W., , Bläser,  J. , Kuhn,  W. , Tschesche H. . Interleukin-8 synthesis and the onset of labor.  Obstet. Gynecol.. 86 1995;  223
  • 13 Rizzo,  G., , Capponi,  A. , Rinaldo,  D. , Tedeschi,  D. , Arduini,  D. , Romanini C. . Interleukin-6 concentrations in cervical secretions identify microbial invasion of the amniotic cavity in patients with preterm labor and intact membranes.  Amer. J. Obstet. Gynecol.. 175 1996;  812
  • 14 Rizzo,  G., , Capponi,  A. , Vlachopoulou,  A. , Angelini,  E. , Grassi,  C. , Romanini C. . The diagnostic value of interleukin-8 and fetal fibronectin concentrations in cervical secretions in patients with preterm labor and intact membranes.  J. Perinat. Med.. 25 1997;  461
  • 15 Sennström,  M.  B., , Granström,  L.  M. , Lockwood,  C.  J. , Omazic,  B. , Johansson,  O. , Malmström,  A. , Ekman G.  E. . Cervical fibronectin correlates to prostaglandin E2-induced cervical ripening and can be identified in cervical tissue.  Amer. J. Obstet. Gynecol.. 178 1998;  540
  • 16 Sennström,  M.  B., , Brauner,  A. , Lu,  Y. , Granström,  L.  L. M. , Malmström,  A.  L. , Ekman G.  E. . Interleukin-8 is a mediator of the final cervical ripening in humans.  Europ. J. Obstet. Gynecol. Reprod. Biol.. 74 1997;  89
  • 17 Watson,  W.  J., , Stevens,  D. , Welter,  S. , Day D. . Factors predicting successful labor induction.  Obstet. Gynecol.. 90 1997;  784
  • 18 Williams,  M.  C., , Krammer,  J. , O'Brien W.  F. . The value of the cervical score in predicting successful outcome of labor induction.  Obstet. Gynecol.. 90 1997;  784
  • 19 Winkler,  M., , Fischer,  D.  C. , Hlubek,  M. , van de Leur,  E. , Haubeck,  H.  D. , Rath W. . Interleukin-1beta and Interleukin-8 concentrations in the lower uterine segment during parturition at term.  Obstet. Gynecol.. 91 1998;  945
  • 20 Winkler,  M., , Fischer,  D.  C. , Ruck,  P. , Kemp,  B. , Hlubek,  M. , Rath W. . Cervical dilatation as an inflammatory reaction.  Europ. J. Infect. Immun. Dis. Obstet. Gynecol.. 1 1997;  67
  • 21 Xenakis,  E.  M. J., , Piper,  J.  M. , Conway,  D.  L. , Langer O. . Induction of labor in the nineties: Conquering the unfavorable cervix.  Obstet. Gynecol.. 90 1997;  235

H. Maul

Frauenklinik für Gynäkologie und Geburtshilfe Universitätsklinikum der Rheinisch-Westfälischen Technischen Hochschule

Pauwelsstraße 30

52074 Aachen

Email: hmaul@post.klinikum.rwth-aachen.de