Z Orthop Ihre Grenzgeb 2000; 138(5): 464-469
DOI: 10.1055/s-2000-10179
BIOMECHANIK

Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Schraubenhalt-Verstärkung im Femurkopf durch Zementapplikation via Implantat - eine biomechanische Studie

Augmentation of the Screw Fixation in the Femoral Head by Cement Application through the Implant - a Biomechanical Study.A.  Kramer1 , M.  Angst1 , B.  Gasser1 , R.  Ganz2
  • 1Dr. h.c. Robert Mathys Stiftung, Bettlach, Schweiz
  • 2Universitätsklinik für Orthopädische Chirurgie, Bern, Schweiz
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2000 (online)

Zusammenfassung.

Fragestellung: Bei Osteoporose besteht ein erhöhtes Frakturrisiko. Die Versorgung der Frakturen erweist sich aufgrund der mangelhaften Verankerungsmöglichkeiten häufig als schwierig. In einer experimentellen Studie wurde untersucht, inwieweit durch Applikation von Knochenzement durch eine modifizierte Gleitschraube (Dynamische Hüftschraube DHS) eine Verbesserung des Schraubenhaltes in osteoporotischen Hüftköpfen erreicht werden kann. Methode: Belastungsversuche unter quasi-statischer Druck- und Torsionsbeanspruchung dienten der Beurteilung der angestrebten Verbesserung des Schraubenhaltes. An Leichenfemurpaaren wurden jeweils im kontralateralen Vergleich die Zementaugmentation und die unverstärkte Kontrolle untersucht. Ergebnisse: Die Verbesserung des Schraubenhaltes war sowohl bei Druck- als auch bei Torsionsbelastung vom Zementfluss ins umliegende Knochengewebe abhängig, was insbesondere nach der Herstellung eines Hohlraumes mittels eines speziellen Instrumentes gelang. Die Zementapplikation ergab so Verbesserungen von 17 % bis zu einem Mehrfachen unter Druck beziehungsweise Torsion. Schlussfolgerung: Bei der Anwendung von Gleitschrauben in osteoporotischen Femurköpfen erweist sich die intraimplantäre, lokal begrenzte Zementapplikation als eine biomechanisch nachweisbare Verbesserungsmöglichkeit in Bezug auf den Schraubenhalt.

Purpose: Osteoporosis reveals a higher risk of fractures. Due to the lack of possibilities to anchor fixation elements, fracture treatment often turns out to be complicated. An experimental study served to investigate the extent to which the application of bone cement through a modified gliding screw (Dynamic Hip Screw DHS) would improve the screw anchoring in osteorporotic femoral heads. Methods: Quasi-static compressive and torsional load tests were used to assess the desired improvement of the screw anchoring. Cadaver femur pairs served to compare the cement augmentation to the uncemented contralateral control. Results: The improvement of the holding strength of the screw under static compressive and torsional load depended on the cement flow into the adjacent bone tissue. The filling with additional cement was only successful after having created a small hollow space at the screw tip with a special instrument. Consequently, under compression as well as torsion, the cement application yielded improvements from 17 % up to several times as much. Conclusion: In the application of gliding screws in osteoporotic femoral heads, the locally limited cement application through the implant has been shown to be a biomechanical possibility to improve screw fixation.

Literatur

  • 01 Aloia  J F, McGowan  D, Erens  E, Miele  G. Hip Fracture Patients Have Generalized Osteopenia with a Preferential Deficit in the Femur.  Osteoporosis Int. 1992;;  2 88-93
  • 02 Bohner  M, Lemaître  J, Cordey  J, Gogolewski  S, Ring  T A. Potential Use of Biodegradable Bone Cement in Bone Surgery: Holding Strength of Screws in Reinforced Osteoporotic Bone. Trans. 38th ORS 1992;: 51
  • 03 Brunner  P, Bekic  J, Lustenberger  A, Nolte  L -P. A novel technique to determine interfragmentary motions in internally fixed femoral fractures. Book of Abstracts, XVth Congr of ISB 1995;: 134-135
  • 04 Claes  L, Becker  C, Simnacher  M, Hoellen  I. Die Verbesserung der Primärstabilität von DHS-Osteosynthesen bei instabilen, pertrochantären Femurfrakturen osteoporotischer Knochen durch einen neuen Glas-Ionomer-Zement.  Unfallchirurg. 1995;;  98 118-123
  • 05 Cooper  C, Campion  G, Melton  L J. Hip Fractures in the Elderly: A World-Wide Projection.  Osteoporosis Int. 1992;;  2 285-289
  • 06 Gummings  S R, Black  D M, Nevitt  M C, Browner  W, Cauley  J, Ensrud  K, Genant  H K, Palermo  L, Scott  J, Vogt  T M. Bone Density at Various Sites for Prediction of Hip Fractures. The Study of Osteoporotic Fractures Research Group.  Lancet. 1993;;  341 72-75
  • 07 Deramond  H, Depriester  C, Galibert  P, Le Gars  D. Percutaneous Vertebroplasty with Polymethylmethacrylate: Technique, Indications, and Results.  Radiol Clin North Am. 1998;;  36 533-546
  • 08 Dickenson  R P, Hutton  W C, Stott  J RR. The Mechanical Properties of Bone in Osteoporosis.  J Bone Joint Surg. 1981;;  63-B 233-238
  • 09 Harrington  K D. The Use of Methylmethacrylate as an Adjunct in the Internat Fixation of Unstable Comminuted Intertrochanteric Fractures in Osteoporotic Patients.  J Bone Joint Surg. 1975;;  57-A 744-750
  • 10 Hertel  R, Aebi  M, Ganz  R. Osteosynthese bei hochgradiger Osteoporose.  Unfallchirurgie. 1990;;  93 479-484
  • 11 Kanis  J A, Melton  L J, Christiansen  C, Johnston  C C, Khaltaev  N. The Diagnosis of Osteoporosis.  J Bone Miner Res. 1994;;  9 1137-1141
  • 12 Kuner  E H, Schaefer  D J. Epidemiologie und Behandlung der Frakturen im hohen Alter.  Orthopäde. 1994;;  23 21-31
  • 13 Larsson  S, Friberg  S, Hansson  L I. Trochanteric Fractures. Influence of Reduction and lmplant Position on Impaction and Complications.  Clin Orthop. 1990;;  259 130-139
  • 14 Lustenberger  A, Bekic  J, Ganz  R. Rotationsinstabilität trochantärer Femurfrakturen fixiert mit der DHS. Eine radiologische Analyse.  Unfallchirurg. 1995;;  98 514-517
  • 15 Miles  A W, Haynes  R C, Poll  R G, Weston  B B. A Cadaveric Study of Sliding Hip Screw Cut-Out Failure Modes. Poster Session 44, Abstract Book OTA 1994;: 167
  • 16 Mueller  M E. Die Verwendung von Kunstharzen in der Knochenchirurgie.  Arch Orthop Unfall-Chir. 1962;;  54 513-522
  • 17 Muhr  G, Tscherne  H, Thomas  R. Comminuted Trochanteric Femoral Fractures in Geriatric Patients: The Results of 231 Cases Treated with Internal Fixation and Acrylic Cement.  Clin Orthop. 1979;;  138 41-44
  • 18 Parker  M J. Cutting-out of the dynamic hip screw related to its position.  J Bone Joint Surg. 1992;;  74-B 625
  • 19 Pauwels  F. Atlas zur Biomechanik der gesunden und kranken Hüfte. Springer Berlin, Heidelberg, New York; 1973:
  • 20 Schatzker  J, Haeri  G B, Chapman  M. Methylmethacrylate as an Adjunct in the Internat Fixation of Intertrochanteric Fractures of the Femur.  J Trauma. 1978;;  18 732-735
  • 21 Stankewich  C J, Swiontkowski  M F, Tencer  A F, Yetkinler  D N, Poser  R D. Augmentation of Femoral Neck Fracture Fixation with an Injectable Calcium-Phosphate Bone Mineral Cement. Trans 42nd ORS 1996;: 629
  • 22 Szyszkowitz  R, Muhr  G, Reschauer  R, Tscherne  H. Ergebnisse der Verbundosteosynthese bei trochanteren Oberschenkelbrüchen.  Hefte zur Unfallheilkunde. 1975;;  121 104-108

Dr. B. Gasser

Dr. h.c. Robert Mathys Stiftung

Bischmattstraße 12

Postfach

2544 Bettlach

Schweiz

    >