Rofo 2000; 172(12): 1016-1019
DOI: 10.1055/s-2000-9226
BEWEGUNGSAPPARAT
ORIGINALARBEIT
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

MRT der Osteomyelitis: Sensitivität und Spezifität der STIR-Sequenz im Vergleich zur kontrastangehobenen T1-Spinechosequenz

A. H. Mahnken, A. Bücker, G. Adam, R. W. Günther
  • Klinik für Radiologische Diagnostik, Universitätsklinikum der RWTH Aachen
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2000 (online)

Zusammenfassung.

Ziel: Zu ermitteln, ob zum Ausschluss einer Osteomyelitis nach unauffälliger Short-Tau Inversion-Recovery Sequenz (STIR) weitere, insbesondere kontrastangehobene Sequenzen notwendig sind. Material und Methode: Es wurden 112 MRT Untersuchungen von 79 Patienten mit der Fragestellung Osteomyelitis retrospektiv ausgewertet. Bei sämtlichen Untersuchungen waren bei 0,5 T sowohl eine STIR als auch T1-gewichtete Spinechosequenz (T1-SE) vor und nach Kontrastmittelgabe verfügbar. In 93 Fällen lagen auch T2-gewichtete Spinechosequenzen (T2-SE) vor. Zwei Radiologen werteten die Untersuchungen in der Reihenfolge STIR-Sequenz, T1-SE-Bilder vor und nach Gabe von Gd-DTPA, T2-SE-Bilder unter der Fragestellung Osteomyelitis aus. Die Diagnosesicherung erfolgte operativ (22), bioptisch (10) und durch Verlaufskontrolle (80). Ergebnisse: Bei 53 Untersuchungen lag eine Osteomyelitis, in 59 Fällen eine andere Diagnose vor. Die Sensitivität der STIR-Technik lag bei 100 %, die Spezifität bei 49,2 %. Durch zusätzliche T1-SE-Bilder ließ sich die Spezifität auf 79,7 % vor und 83,1 % nach Kontrastmittelgabe steigern. Durch zusätzliche T2-gewichtete Untersuchungen ließ sich keine zusätzliche Information gewinnen. Schlussfolgerungen: Zur Diagnostik der Osteomyelitis weist die Kombination aus STIR und T1-SE-Bildern eine hohe Sensitivität und Spezifität auf. Bei unauffälliger STIR-Sequenz kann eine Osteomyelitis ohne Durchführung weiterer Untersuchungen ausgeschlossen werden.

MRI of Osteomyelitis. Sensitivity and Specificity of STIR Sequences in Comparison to Contrast-Enhanced T1 Spin Echo Sequences.

Purpose: To evaluate the need for additional MR sequences including administration of Gd-DTPA after inconspicuous Short-Tau Inversion-Recovery (STIR) sequence to exclude the diagnosis of osteomyelitis. Material and Methods: 112 MR examinations of 79 patients acquired for the detection of possible osteomyelitis were analyzed retrospectively. All examinations were performed at 0.5 T including STIR, T1-weighted spin echo sequences (T1 SE) before and after application of Gd-DTPA. Additionally, 93 T2-weighted spin echo sequences were available. The examinations were analyzed by two experienced radiologists. First, the STIR sequences were studied, followed by the T1 SE images before and after administration of contrast material. Finally, the T2-weighted images were evaluated. Diagnoses were confirmed by operation (22), biopsy (10), and follow-up (80). Results: In 53 cases osteomyelitis was diagnosed, while the remaining 59 cases suffered from another disease. The sensitivity of the STIR sequence was 100 % while the specificity for osteomyelitis was 49.2 %. The specificity increased to 79.7 % by including T1 SE images into the analysis and reached 83.1 % after considering the contrast enhanced images. T2-weighted images yielded no additional information. Conclusion: The combination of STIR and T1SE images shows a high sensitivity and specificity for osteomyelitis, thus obviating the need for any additional examinations.

Literatur

  • 1 Sammak B, Abd El Bagi M, Al Shahed M, Hamilton D, Al Nabusi J, Youssef B, Al Thagafi M. Osteomylitis: a review of currently used imaging techniques.  Eur Radiol. 1999;  9 894-900
  • 2 Bohndorf K. Bildgebende Diagnostik der akuten und chronischen Osteomyelitis.  Radiologe. 1996;  36 786-794
  • 3 Theranzadeh J, Wang F, Mesgarzadh M. Magnetic resonance imaging of osteomyelitis.  Crit Rev Diagn Imaging. 1992;  33 495-534
  • 4 Mirowitz S A, Apicella P, Reinus W R, Hammerman A M. MR imaging of bone narrow lesions: relative conspicousness on T1-weighted, fat-suppressed T2-weighted, and STIR images.  AJR. 1994;  162 215-221
  • 5 Vanel D, Dromain C, Tardivon A. MRI of bone marrow disorders.  Eur Radiol. 2000;  10 224-229
  • 6 Schick F, Bongers H, Aicher K, Jung W I, Duda S, Lutz O. Subtle bone marrow edema assessed by frequency selective chemical shift MRI.  J Comput Assist Tomogr. 1992;  16 454-460
  • 7 Hauer M P, Uhl M, Allmann K H, Laubenberger J, Zimmerhackl L B, Langer M. Comparison of turbo inversion recovery magnitude (TIRM) with T2-weigthed turbo spin-echo and T1-weighted spinecho MR imaging in the early diagnosis of acute osteomyelitis in children.  Pediatr Radiol. 1998;  28 846-850
  • 8 Pozzi Mucelli R, Cova M, Shariat-Razavi I, Zucconi F, Ukmar M, Longo R. Comparison of magnetic resonance spin-echo sequences and fat-suppressed sequences in bone diseases.  Radiol Med (Torino). 1997;  93 504-509
  • 9 Chrysikopoulos H, Pappas J, Papanikolaou N, Papazoglou A, Andreou J. Bone marrow lesions: evaluation with fat suppression turbo spin echo MR imaging at 0.5 T.  Eur Radiol. 1996;  6 895-899
  • 10 Baker L L, Goodman S B, Perkash I, Lane B, Enzmann D R. Benign versus pathologic compression fractures of vertebral bodies: assessment with conventional spin-echo, chemical-shift, and STIR MR imaging.  Radiology. 1990;  174 495-502
  • 11 Morrison W B, Schweitzer M E, Bock G W, Mitchell D G, Hume E L, Pathria M N, Resnick D. Diagnosis of Osteomyelitis: Utility of fat-suppressed contrast enhanced MR imaging.  Radiolog. 1993;  189 251-257
  • 12 Glantz S A. Biostatistik - ein Fach für die Praxis. New York: McGraw-Hill 1997: 201-232
  • 13 Lee V S, Flyer M A, Weinreb J C, Krinsky G A, Rofsky N M. Image subtraction in gadolinium-enhanced MR imaging.  AJR Am J Roentgenol. 1996;  167 1427-1432
  • 14 Helms C A. The use of fat suppression in gadolinium-enhanced MR imagine of the musculoskeletal system: a potential source of error.  AJR Am J Roentgenol. 1999;  173 234-236
  • 15 Delfaut E M, Beltran J, Johnson G, Rousseau J, Marchandise X, Cotten A. Fat suppression in MR imaging: techniques and pitfalls.  Radiographics. 1999;  19 37-82
  • 16 Erdman W A, Tamburro F, Jayson H t, Weatherall P T, Ferry K B, Peshock R. Osteomyelitis: characteristics and pitfalls of diagnosis with MR imaging.  Radiology. 1991;  180 533-539
  • 17 Morrison W B, Schweitzer M E, Batte W G, Radack D P, Russel K M. Osteomyelitis of the foot: relative importance of primary and secondary MR imaging signs.  Radiology. 1998;  207 625-632
  • 18 Golfieri R, Baddeley H, Pringle J S, Souhami R. The role of the STIR sequence in magnetic resonance imaging examination of bone tumours.  Br J Radiol. 1990;  63 251-256
  • 19 Krinsky G, Rofsky N M, Weinreb J C. Nonspecificity of short inversion time inversion recovery (STIR) as a technique of fat suppression: pitfalls in image interpretation.  AJR Am J Roentgenol. 1996;  166 523-526
  • 20 Dangman B C, Hoffer F A, Rand F F, O'Rourke E J. Osteomyelitis in children: Gadolinium-enhanced MR imaging.  Radiology. 1992;  182 743-747
  • 21 Hopkins K L, Li K C P, Bergman G. Gadolinium-DTPA-enhanced magnetic resonance imaging of musculoskeletal infectious processes.  Skeletal Radiol. 1995;  24 325-330

Dr. med. Andreas H. Mahnken

Klinik für Radiologische Diagnostik Universitätsklinikum der RWTH Aachen

Pauwelsstraße 30

52057 Aachen

Email: mahnken@rad.rwth-aachen.de