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DOI: 10.1055/s-2001-12511
J.A.Barth Verlag in Medizinverlage Heidelberg GmbH & Co.KG
Minilaparoskopie vom linken Rippenbogenrand mit dem dilatierbaren STEP-Trokar-System bei voroperierten Patientinnen - Ergebnisse einer Pilotstudie
Minilaparoscopy below the left costal border with radially expanding STEP-Trocar-System in patients with previous pelvic surgery - results of a pilot studyPublication History
Publication Date:
31 December 2001 (online)
Zusammenfassung
Im Rahmen einer prospektiven Untersuchung bei 20 voroperierten Patientinnen wurde die Praktikabilität des Ersteinstichs mit einem 2/3 mm dilatierbaren STEP-Trokar (InnerDyne, Inc., Sunnyvale, USA) im Bereich des linken Rippenbogens unter Verwendung von 2 oder 3,3 mm Minioptiken (Storz) überprüft. Bei allen 20 voroperierten Patientinnen wurden trotz der hohen Inzidenz von periumbilikalen Netz- und Darmadhäsionen (55 %) keine Komplikationen beobachtet. Dadurch wird bestätigt, daß die Verwendung eines Minilaparoskopes im Bereich des linken Rippenbogenrandes bei Risikopatientinnen eine sichere und minimal invasive Methode zur Verhinderung bzw. Senkung der Anzahl an trokarbedingten Verletzungen beim Ersteinstich darstellt. Die Kombination mit dem 2/3 mm STEP-Einmaltrokar ermöglicht bei klinischer Notwendigkeit ein atraumatisches Aufdilatieren und schonendes Einführen von wiederverwendbaren 5 mm, 10 mm oder 12 mm Trokaren.
Minilaparoscopy below the left costal border with radially expanding STEP-Trocar-System in patients with previous pelvic surgery - results of a pilot study
Summary
As a part of a prospective study of 20 patients with previous pelvic surgery, the efficacy of using a 2/3 mm dilatable STEP device (InnerDyne, Inc., Sunnyvale, USA) for the first insertion in the area below the left costal border was tested, using 2 or 3.3 mm minilaparoscopes (Storz). Despite the high incidence of periumbilical omental and bowel adhesions (55 %), no complications were observed in any of the 20 patients with previous pelvic surgery. Herewith could be confirmed that the use of a minilaparoscope in the area below the left costal border represents in high risk patients a safe and minimally invasive method for preventing or reducing the number of trocar-related injuries during first trocar insertion. In combination with the use of 2/3 mm disposable STEP-trocars if clinically required an atraumatic dilation and safe insertion of reusable 5 mm, 10 mm or 12 mm trocars is enabled.
MeSH
E1.418.590 laparoscopy
Schlüsselwörter
Minilaparoskopie - sichere Trokareinführung - Dilatationstrokare - Prävention von Komplikationen
Key words
Minilaparoscopy - safe trocar entry - dilator trocars - prevention of complications
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Dr. med. Bernd Bojahr
Klinik und Poliklinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe
Ernst-Moritz-Arndt-Universität
Wollweberstr. 1-7
D-17489 Greifswald