Abstract.
Background: Germ Cell Tumors (GCTs) in
children and adolescents constitute a clinically and histologically
heterogeneous group of tumors. Compared to GCTs in adults, the numbers of GCTs
in children analyzed with cytogenetic and molecular genetic techniques is
limited. However, the data available to date reveal a pattern of cytogenetic
aberrations different from that in adults. Comparative genomic hybridization
(CGH) is a valuable technique for the genetic profiling of tumors that allows
screening for chromosomal imbalances consistent with amplification of oncogenes
and loss of putative tumor suppressor genes. As CGH does not require tissue
culture, it also allows analysing archival tissue samples. Patients: This study focuses exclusively on GCTs in children
younger than ten years of age and summarizes the genetic data of 51 tumors.
Eighteen teratomas and 33 malignant GCTs were included. Primary sites were the
testis (n=10), coccyx (n=13), mediastinum (n=20), ovary
(n=5), CNS (n=2), and the face (n=1). Methods: The experimental procedure includes differential
enzymatic fluorescence labeling of tumor and control DNA followed by
comparative hybridization to normal male chromosomes, karyotyping and
computerized analysis of the fluorescence profiles. Results:
With the exception of one testicular and two ovarian tumors, malignant
GCTs in children do not show chromosomal gain of 12p, which is characteristic
of GCTs in adult patients. Irrespective of the primary site, childhood GCTs
show chromosomal imbalances of chromosome 1 (loss of distal 1p, gain of 1q),
deletion of 4q and 6q as well as gain of 20q at a high frequency.
Conclusions: These studies will help guiding further
investigations elucidating the role of putative tumor suppressor genes at e.g.
1p36 and 6q. In addition, further studies incorporated in prospective
therapeutic protocols are necessary to evaluate the prognostic relevance of
specific genetic aberrations.
Hintergrund: Keimzelltumoren (KZT) bei
Kindern und Jugendlichen sind in ihrem klinischen und histologischen Bild
heterogen. Die Zahlen der bislang genetisch analysierten Tumoren sind im
Vergleich zu den KZT Erwachsener gering. In den letzten Jahren wurden jedoch
mit zytogenetischen und molekularbiologischen Untersuchungen charakteristische
Aberrationen dargestellt, die sich von denen bei testikulären KZT junger
Erwachsener grundlegend unterscheiden. Hier hat sich besonders die Technik der
komparativen genomischen Hybridisierung (CGH) als hilfreiche genetische
Screening-Methode erwiesen. Im Vergleich zur konventionellen Zytogenetik hat
sie den wesentlichen Vorteil, dass keine Tumor-Zellkultur erforderlich ist und
daher auch auf archiviertes Material zurückgegriffen werden kann.
Patienten: Dieser Artikel fasst die Ergebnisse der
CGH-Analyse von 51 Keimzelltumoren bei Säuglingen und Kleinkindern
zusammen. Siebzehn Teratome und 33 maligne Keimzelltumoren wurden untersucht.
Die Primärlokalisationen waren Hoden (n=10), Ovar (n=5),
Steißbeinregion (n=13), Mediastinum (n=20), ZNS
(n=2) und das Gesicht (n=1). Methoden:
Tumor- und normale Kontroll-DNA werden differenziell fluoreszenzmarkiert
und gegen normale männliche Chromosomen hybridisiert. Nach
Karyotypisierung wird computerunterstützt das Fluoreszenzverhältnis
von Tumor- und Kontroll-DNA ermittelt. Ergebnisse: Die
untersuchten Tumoren zeigen bis auf wenige Ausnahmen (ein testikulärer und
zwei ovariale Keimzelltumoren) keinen Anhalt für das bei KZT im
Erwachsenenalter charakteristische Isochromosom 12p. Ungeachtet der
Lokalisation finden sich DNA-Verluste an 1p, 4q und 6q sowie DNA-Zugewinne an
1q und 20q. Schlussfolgerung: Die zytogenetischen und
CGH Untersuchungen sind richtungweisend für weiterführende Studien
zur Evaluierung der Rolle potenzieller Onkogene sowie Tumorsuppressorgene z.B.
an 1p36 oder 6q. Die prognostische Bedeutung spezifischer zytogenetischer
Veränderungen ist bislang nicht bekannt. Daher sind weitere Untersuchungen
indiziert, um in Anbindung an prospektive Studien progressionsassoziierte
genetische Parameter mit diagnostischer und prognostischer Relevanz zu
evaluieren.
Key words
Comparative genomic hybridization - germ cell tumors - yolk sac tumors - teratoma - children
Schlüsselwörter
Komparative genomische Hybridisierung - Keimzelltumoren - Dottersacktumoren - Teratome - Kinder
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Dr. Dominik T. Schneider
Clinic of Pediatric Hematology and
Oncology Heinrich-Heine-University, Medical Center
Moorenstr. 5
40225 Düsseldorf
Germany
Phone: Tel. + 49 - 2 11 -
8 11 76 80
Fax: Fax + 49 - 2 11 -
8 11 62 06
Email: E-mail:
dominik.schneider@uni-duesseldorf.de