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DOI: 10.1055/s-2001-18615
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Progressive Muskelentspannung nach Jacobson in einer psychiatrisch-psychotherapeutischen Abteilung - empirische Ergebnisse
Progressive Muscle Relaxation (PMR) According to Jacobson in a Department of Psychiatry and Psychotherapy - Empirical ResultsPublication History
Publication Date:
26 November 2001 (online)
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Zusammenfassung
267 Patienten einer psychiatrisch-psychotherapeutischen Abteilung, die im Zeitraum von 10/98 - 9/00 an der progressiven Muskelrelaxation teilnahmen, werden nach ihrem Erleben befragt. Die Auswertung ergibt eine Einteilung in drei Gruppen: 1. positive Effekte 69 %, 2. negative Effekte im Sinne von Symptomen 15 %, 3. unspezifische Reaktionen 16 %. Schwierigkeiten ergeben sich bei Patienten mit folgenden Diagnoseschwerpunkten: Schweres depressives Syndrom mit ausgeprägter innerer Leere und Körpergefühlsstörung und bei (persönlichkeitsgestörten) Patienten mit Depersonalisations- und/oder dissoziativem Erleben. Für diese Patienten sollten alternative Verfahren (Bewegungstherapie, Achtsamkeitsübungen) oder progressive Muskelrelaxation in modifizierter Form (Einzelsetting) Anwendung finden.
Progressive Muscle Relaxation (PMR) According to Jacobson in a Department of Psychiatry and Psychotherapy - Empirical Results
267 patients admitted to a psychiatric hospital, who were taking part in PMR treatment from 10/98 to 9/00, were questioned about their experiences. Analysis of the data reveals a division into three groups: 1st patients with positive effects 69 %, 2nd patients with negative effects showing a deterioration of symptoms 15 %, 3rd patients with nonspecific reactions 16 %. Marked difficulties are found in patients with major depressive disorder, especially those with a distinctive feeling of emptiness and disturbance of body sense. Difficulties are also found in patients with personality disorders, who respond with depersonalization and/or dissociative phenomena. Alternative therapeutic methods (body movement therapy, self-awareness training) or PMR in a modified way (single setting) should be employed for those patients.